Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Auttakaa tietämätöntä!! Mulla on ollut useita viikkoja kivuttomia supistuksia päivittäin. Useimmiten ne tulee " rasituksessa" , esim. jos nousee äkkiseltään tuolilta ylös, jos kävelee vähän napakampaa vauhtia, ja ajoittain ne tulee ihan levossa. Esim. yhtäkkiä saattaa vatsa kovettua kun makailee sohvalla ja joskus herään yöllä voimakkaaseen supistukseen. Työskentelen hoitoalalla ja ajoittain päivät todella kiireisiä jolloin töissäkin supistelee. Nyt painin ajatuksen kanssa, että haenko sairaslomaa vai en. Siis kuulostaako tämä normaalilta, onko kellään vastaavaa?? Nyt siis viikkoja 25+4.

Noffu

Kommentit (7)

Neuvolassa todettiin olevan aivan normaalia, enkä ole tarvinnut sairauslomaa tämän takia. Lepo ja veden juominen auttavat sekä liian rehkimisen välttäminen. Kovetteluja saattaa tulla useampi kymmenen päivässä, säännöllisen epäsäännöllisesti. Nyt meneillään rv 39+6 eli kovettelusupparit eivät ole tarkoittaneet ennenaikaista synnytystä.

tosin supistelua ei ole jatkunut vasta kuin kaksi päivää. Eilen alkoi, osa on kivullisia, suurin osa kuitenkin kivuttomia. Kivuttomia tulee useita (n.5-7 tunnissa) kivullisia n.1-2kpl 1-2 tunnissa. Kävin eilen päivystyksessä kun olen myös hoitoalalla niin en uskaltanut lähteä yöksi töihin. Minulle lääkäri antoi mielestäni hyvän ohjeen: Jos kivullisia supistuksia tulee n.4 tunnissa tai verenvuotoa ilmaantuu sitten pitää lähteä uudestaan lääkäriin. Lääkäri vielä sanoi et ei ole mitään järkeä lähteä hoitotyöhön jos yhtään supistelee. Vielä olen pärjännyt. Menee ohi levolla. Kovin paljon ei vain tuo massu anna tehdä hommia ja selkä myös kipeytyy, mutta onneksi on mies joka hoitaa kodin ja lapset. Eli jos on supistuksia niin hae vaan sairaslomaa: vauvasi ja oma hyvinvointisi on työtä tärkeämpää!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ns. harjotus suppareita.

Mulla kans tullut niitä pitkin raskautta.

Ne kypsyttävät kohtua,

niitä kuuluu tullakkin,

näin mulle sanottiin neuvolassa.

Loppuraskautta kohti mulla tullut niitä vaan useammin,

eikä edes tarvitse enää rasittaakaan itseään mitenkään, kun niitä tulee.

Eilen supisteli muutaman kymmenen kertaa.

Ei kuulemma pitäisi mitään haitata, jos ne ei satu.

rv.36+5

mulla ollut n.12viikolta supistuksia,välillä enemmän välillä vähemmän.Nyt olen ollut pari viikkoa sairaslomalla että tilanne rauhoittuisi eikä paikat alkaisi avautumaan.Tällähetkellä tilanne suht hyvä,kun vaan muistaa levätä. Kivuttomat supistukset on yleensä vaarattomia. Jonttura rv16+5

on mulla ollut jo viikolta 16 (esikoista odottelen). Tänään viikkoja tasan 20. Supistusten alettua kyselin neuvolasta ja siellä pidettiin vaarattomina. Sen jälkeen ei ole neuvolaa taas ollutkaan, mutta täytyy kysellä rakenneultran yhteydessä sairaalasta ensi viikolla. Ainakin jos sisätutkimuksessa todetaan että kohdunkaula ei ole lyhentynyt niin tuskinpa mitään hätää on.

Esikoisestakin supisteli jonkin verran. Nyt tässä toisessa raskaudessa on supistellut paljon aiemmin ja paljon enemmän. Ensimmäiset supistelut alkoivat rv 15.

Joskus rv 22 tienoilla olin viikon niiden takia sairaslomalla. Terveysaseman päivystävä lääkäri ei nähnyt tarvetta sairaslomalle, mutta kun kuuli esikoisen syntyneen rv 35, hän passitti minut synnytyssairaalaan (NKL), jossa suhtauduttiinkin vähän vakavammin niihin ja määrättiin lepoon.

Toisen kerran olin sairaslomalla rv 25 alkaen 2,5 viikkoa. Tosin sairasloman aikana tuli välillä vähän verta, minkä takia sairaslomaa pidennettiin.

Neuvolassa ja terveysasemalla on suhtauduttu suppareihin vähän eri lailla kuin Naikkarilla. Tosin varmasti suhtautuminen olisi erilaista, jos esikoinen olisi syntynyt täysiaikaisena.

Itse, omalla kohdallani, haluan pelata varman päälle ja haluan tarkistuttaa kohdunsuun ja -kaulan tilanteen säännöllisesti. En ravaa lääkärissä joka viikko, mutta muutaman viikon välein haluan tosiaan tarkistuksen. En nimittäin usko, että voisin itse tietää, milloin supistukset alkaisivatkin avata paikkoja. Ts. tilanne voi muuttua, vaikka supistukset tuntuisivatkin samoilta. Tietenkin kivut ja esim. verenvuoto ovat taas asia erikseen.

Kai keskimäärin ottaen nuo kivuttomat supistukset ovat harmittomia, mutta sitäpä ei taida itse voida ennustaa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat