Seuraa 

Hei!

Imetyksestä olisi asiaa... Minulla se ei

meinaa onnistua.. :/ Laitoksella (Kättäri) onnistui jotenkin kun hoitaja ensin

neuvoi. Mutta täällä kotona ei. Eilen kokeilin ja ensin onnistui ja

toisenkin kerran, mutta sitten poika hermostui ihan totaalisesti.

Olen tähän asti syöttänyt pullosta äidinmaitoa ja vähän

korvikettakin, kun oma ei riitä. Saan pumpattua maitoa enintään n.

100ml/krt. Välillä tulee 80-90ml ja joskus vain 40ml. Että maitoa

kyllä tulisi.

Esikoisen kohdalla imetys jäi, kun en päässyt itse lonkkieni takia

sängystä ylös ja mies hoiti yösyötön pullosta. Nyt minulla on

imetyksen suhteen " iso mörkö" takaraivossa... :-/ Ja äitini (kukas

muukaan) painostaa imettämään.. puuh! Eilen kun olin heillä

käymässä , niin hoki sitä lähes koko ajan ja minua alkoi

ahdistaa.... :-((( Tänään sitten yritin taas imetystä kun poika

heräsi, mutta hänellä meni siinä touhussa vaan hermot ja minulla

myös ja alkoi itkettämään. Ensi viikolla on varmaan taas neuvola

painon mittausta varten (vauvalta), joten kannattaisiko minun kysyä

sitlä neuvoa? Haluaisin imettää, mutta kun kärsivällisyys ei riitä.

Itse asiassa neuvolan terkka kävi kotikäynnillä torstaina ja olisi

näyttänyt imetysasentoja, mutta minuun iski ujous enkä pystynytkään.

Onko muilla ollut ongelmia imetyksen suhteen? Auttakee! =)

T.Rose74 ja poika 12 päivää

Kommentit (9)

kuulostaa ihan minun esikoisen imetyksen alkutaipaleelta!

Koita ihmeessä " pesimistä" , meillä se auttoi heti. Eli otat vauvan vaippasilteen ja itseltäsi ainakin ylävartalon paljaaksi, ja menette yhdessä peiton alle köllimään. Ihokontakti on siis se asia, joka auttaa. Ja muutenkin pidät vauvaa paljon lähellä. Jos rintasi tuntuu niin täydeltä, että vauvan on vaikea saada otetta, lypsä ihan vähän rintaa ensin tyhjemmäksi, käsin tai pumpulla.

Sittemmin vauva sai pelkkää rintamaitoa puolivuotiaaksi asti, joten hankalasta alusta huolimatta voi onnistua!

itselläni 1kk ikäinen vauva. imetys onnistu laitoksella kun hoitsut laitoi rinnanpään vauvan suuhun, itse en saanut lastani syömään. (rinnanpääni sen muotoiset ettei lapsi saa hyvin kiinni) laitoksella aloin käyttämään rintakumia jos sillä onnistuisi lapsen syöttö kotona, siellä kaikki meni ihan hyvin, kunnes kotia päästiin.. en saanut syötettyä kotonakaan paljaalla rinnalla vaan yritin rintakumin avulla myös sittekki.. lapsi niin malttamaton odotamaan että huusi ainaki sen puoli tuntia ku ei heti maito alkanut herumaan rintakumin takia.. yöt ja päivät meni takkuamisessa ja itseltäni alkoi kärsivällisyys loppua.. itkin sitte kaikki syötöt ja alkoi jo masennus hiipua päälle.. lopulta terveydenhoitaja sanoi että ei kannata rintakumin avulla syöttää, hankala vieroittaa lasta siitä.. no se oli viimeinen niitti ja aloin pumppaamaan maitoa pulloon.. johan helpotti äidin ja lapsen mieli.. :) sain pumpattua maitoa kolme viikkoa kunnes maito loppui, joten siirryin sitten korvikkeeseen.. ei kannata murehtia imettämistä, sen huomasin ite nyt..pääasia ettei itellä pää hajoa ja lapsi saa ruokaa.. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ihmeessä imetystukilistaan!!!Jos on netti käytössä, niin sieltä löytyy älyttömästi tietoa ja voi keskustella muiden äitien kanssa ongelmatilanteista! Meikäläisen esikoisen imetys epäonnistui lähinnä tiedon ja taidon puutteesta, joten itselläni oli kanssa hyvin suuret paineet imetyksen onnistumiseksi. Nyt kuopus 3kk ja tissimaidolla kasvaa loistavasti! Vertaistuki rules!

Voimia imetykselle!

Sinulla on hyvät edellytykset imetykselle ja olet hienosti saanut homman alulle. Hyvä, että haet apua ja hyviä neuvoja olet saanutkin.

Pyri rauhoittamaan imetystilanteet ja ole itse rauhallinen ja luottavainen. Vauva aistii pienenkin hermostuksen ja on itsekin sitten rauhaton. Sitkeästi vain tarjoa rintaa vauvalle. Jos vauva syö tuttia, voi sillä yrittää rauhoitella vauvaa ja sitten taas antaa rintaa. Suosittelen muiden tapaan imetystukipuhelinta tai -listaa. Soita rohkeasti sinne, sillä siellä langan päässä olevat ihmiset ovat juuri sinua ja vauvaasi varten ja heiltä saat tarvittavaa tukea ja kannustusta.

Tsemppiä sinulle rutkasti! Meitä muita saman ongelman kanssa painineita on tuhansia!

Minä täällä itkin (myös kotona:)), kun vauva oli ihan pieni juuri samasta asiasta. Että olikin hankalaa se imettämisen alkutaival!! Mulla on matalat rinnanpäät ja kun maito nousi, rinnat kasvoivat kunnon pameloiksi ja rinnanpäät hävisivät olemattomiin. Taistelin ja taistelin ja imetin ja yritin...melkein kuukausi siihen meni, että vauva OPPI syömään tissistä kunnolla. Mulla meni rinnanpäät rikki, kun vauva imuote oli väärä, sain rintatulehduksenkin kerran...ja kun maitoa tuntui heruvan kovin hitaasti, meni imettämiseen vuorokaudessa varmaan 12h. ja tämä sentään mun toinen lapsi!!

Minäkin luin imetystukilistan sivuja ja sain sieltä ainakin henkistä kannustusta jatkamaan vaan. Mä päätin esikoisen kohdalla, että nyt yritän enemmän ja sitkeemmin- pojan kanssa luovutin jo 1,5kk kohdalla ja osittaisimetin sitten vielä pari kuukautta. Mutta tunsin epäonnistuneeni:(

Imetysasennot on kaiken a ja o. Mutta myös se imuote. Sitä kannattaa tarkistaa. Jos se vaikuttaa väärältä, isrrottaa aina vauvan imu ja antaa tissi uudelleen suuhun. Kannattaa myös soittaa siihen imetystukipuhelimeen. He tekevät myös kotikäyntejä!!

Ihokontakti on myös tärkeä, jotta maito nousisi rintoihin. Mitä useammin vauva imee/edes koskee rintaa, sen paremmin maito alkaa herua.

Minä siis jatkoin sinnikkäästi, vaikka sain laittaa nänniä vauvan suuhun takaisin yhden syötön aikana ehkä noin 50 kertaa. Aina se ote irtosi. Mutta sitkeyteni palkittiin ja nyt tyytyväinen vauva 2,5kk on täysimetyksellä!

Minä itkin monet sadat kerrat kipua, hankaluutta, vaikeutta- ja sitä, että aikanai meni vaan vauvan imetykseen ja oli poissa esikoiselta.

jaksa vielä, kun vauva kasvaa, kasvaa sen suukin ja ote paranee. varsinkin pienillä vauvoilla on usein ongelmia imemisessä alkuun.

sitruska

eri imetysasentoja.

Makuullaan, äiti kyljellään. Istualteen ihan tavallisesti vauva sylissä. Tai istualteen niin, että vauva on tyynyn päällä selällään sinun toisen kainalosi alla. Eli kasvot sinuun päin ja jalat " kainalossasi" . Tätä asentoa suosittelivat käyttämään myös sairaalassa, lapsi saa siinä helposti oikean imemisotteen.

Varmasti on hyvä sinnikkäästi koittaa imettää, eikä odottaa ensi viikkoon, koska se, että vauva on rinnalla auttaa maidotuloon. Mutta jos koko imetys tuntuu vain hermostuttavalta, niin ei se ole maailman tärkein juttu. Ei ole pakko imettää.

Nänniä voi auttaa vauvan suuhun ja kutitella sillä sinne kitalakeen päin.

Pitää vauvaa lähellä ja olla hiljaksiin ja rauhassa.

Hei,

Minulla ei imetys onnistunut ollenkaan esikoisen kohdalla, joka nyt 1v10kk. Sai siis koko vauva-ajan korviketta. (On muuten ollut terveyden perikuva ja erittäin tyytyväinen ja iloinen vauva ja taapero.)

Nyt meillä on 2 kk ikäinen tyttö-vauva, jota olen kuin olenkin pystynyt täysimettämään koko ajan. Imetyksen alku on kuitenkin ollut TODELLA hankalaa ja ennen kaikkea kipeää! Tein heti synnytyssairaalassa selväksi, että olen ensikertalainen näissä imetys asioissa ja että haluan kunnolla opastusta ja tukea asiaan.

Mutta miten kävikään. Imetys sattui heti alusta alkaen todella paljon. Pyytäessäni hoitajilta apua, he vain katsoivat että imemisote on oikein ja taputtelivat minua olkapäälle, että kyllä se siitä helpottaa... Toivat jopa kerran paratabsia kipuun :)

Vaan eipä helpottanut. Kotona jaksoin taistella kivun kanssa kaksi viikkoa. Sitten yksi aamu itkin (siis ihan oikeasti) miehelleni, etten enää jaksa tätä kipua, ja että imetys loppuu tähän! " Nannit kehiin p...le!" Muistin kuitenkin että on olemassa imetystuki puhelin. Nyt tohdin tässä tunnustaa, että aikaisemmin olen aina ajatellut, että miten kukaan nyt puhelimitse voi toista neuvoa imetys ongelmissa. Muutenkin koko touhu on vaikuttanut minusta " imetys fanaatikkojen vouhotukselta" .

Viimeisenä oljenkortenani kuitenkin soitin tuohon puhelimeen ja se todella kannatti! Puheluuni vastasi ystävällinen henkilö, joka OIKEASTI kuunteli huoliani. Sain häneltä erittäin hyviä käytännön vinkkejä oikean imetysasennon löytymiseksi. Hän myös jaksoi kannustaa minua henkisesti jaksamaan, kun oma mieheni oli aluksi sitä mieltä, että tuttipullolle vain... Nyt kuitenkin onneksi tukee minua imetyksessä.

Suosittelenkin sinullekin, että soitat imetystuki puhelimeen (nro 041-5285582). Puheluun vastaavat koulutetut imetystukiäidit. Myös imetystukilistan nettisivuilla kannattaa käydä. Sieltä löytää tosi paljon teoria tietoa imetyksestä ja ratkaisu ehdotuksia imetysongelmiin ym.

Toivon sinulle voimia imetykseen! Ja muista, että vaikka se ei onnistuisikaan, ainakin olet parhaasi tehnyt. Ja että " korvikevauvoista" tulee ihan yhtä tasapainoisia ja onnellisia lapsia kuin rintaruokituista. Itse sen hyvin tiedän.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat