Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mieheni tytär (17v) surustelee lestadiolaispojan kanssa. Poika on jo täysi-ikäinen. Mieheni on ihan avuton tilanteessa, koska heillä ei ole uskonnollista taustaa. Tyttö on superkiltti ja kunnollinen, mutta olemme hieman ihmeissämme. Tytär ei asu meillä vaan äitinsä kanssa, enkä tunne heitä vielä kovin hyvin.

Onko sinulla kokemusta tällaisesta suhteesta? Voiko se alkuunkaan toimia? Poika on kuulemani mukaan lapsuudenuskossa ja aktiivinen Rauhanyhdistyksessä eli ihan kunnon vanhoillislestadiolainen. Tyttö tuskin on ryhtymässä lestadiolaiseksi. Onko esimerkkejä tällaisista pareista? Miten he ovat ratkaisseet erilaiset näkemykset asioista?

Tyttökin on käytetty jo näytillä pojan lestadiolaisessa kodissa eli kuulostaa vakavalta. Olen kuullut, että lestadiolaiset eivät kauaa seurustele vaan avioituvat nopeasti ja sitten alkaa tulla lapsia...minua melkein itkettää mieheni puolesta. Hän on todella ahdistunut asiasta.

Kerro, jos on tietoa!

Kommentit (14)

nythän niillä on varmaan aika viatonta vielä tuo suhde. tai ehkä poika haluaa seukata vähän aikaa ei-uskiksen kanssa, jotta pääsee petiin ilman naimislupausta.

Jos siitä ehkäisystä vielä..

Siis miehesi tyttärellä varmasti on ihan omat järkevät mielipiteet ehkäisystä jne..Ehkäpä ei huoleen..

Ja siis olen kyllä ihan vakuuttunut, että serkkuni käyttävät jotain ehkäisyä/perhesuunnittelua jossakin muodossa.. Osa kuitenkin on seurustellut jo jonkin aikaa eikä lapsia vain kuulu..

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja nää pojat kyllä tiesi seksistä kaikkein aiemmin ja kiusasi meitä tyttöjä tissien kasvusta ym. Samoin yläasteella. Ja melkein 14 vuotiaana päädyin sänkyyn lessupojan kanssa. Onneksi järki voitti!

siis jos ajattelee niin voisi olla todella paljon huonommat suhteet tytöllä- kaikenmaailman nistien tai hakkaajien kanssa.

kyllä tyttö voi silti koulunsa käydä. ja olla ehkä jopa onnellinen tuon pojan kanssa. antakaa sen nuoren naisen elää ja tehdä päätöksensä älkääkä painostako. mitä enemmän painostatte sen enemmän saattaa tehdä nopeita ratkaisuja. olkaa tukena ja kyselkää millainen tuo mies on jne.

Mutta toisaalta jos tyttö on käynyt näytillä ja vanhemmat ovat hyväksyneet... :o/ Puhukaa tytön kanssa ja kysykää mitä hänellä on suunnitelmissa (uskonnon vaihtaminen, avioliitto, lapset, työpaikka, koulutus...) Älkää tyrmätkö, mutta selvittäkää tytön ajatukset niin voitte paremmin auttaa ja tukea.

" tai ehkä poika haluaa seukata vähän aikaa ei-uskiksen kanssa, jotta pääsee petiin ilman naimislupausta."

Minusta tähän suhteeseen liittyy monta ongelmaa! Eikä isä ole suotta hermona tyttönsä kohtalosta...

1) miehen taustaa peilaten tämä saattaa olla tosissaan ja ehdottavan lähitulevaisuudessa avioliittoa -> me toivoisimme tytön opiskelevan lukionsa loppuun ja sitten hyvän ammatillisen tutkinnon

2)lestadiolaisavioliitosta seuraa tietojemme mukaan lapsia alle vuoden päästä häistä ja siitä aina 1,5 vuoden välein kunnes menopaussi koittaa -> tyttö on liian nuori äidiksi ja vaimoksi ja tulevaisuus hirvittää, kouluttamaton 3-kymppinen 10 lapsen äiti

3)jos mies haluaa kokea jotain sellaista, mitä ei uskonsisarien kanssa voi toteuttaa, niin se vasta huolestuttava asetelma onkin -> tyttö on umpirakasttunut :-(

Ap

Muutama heistä on jo 18-v täyttänyt..5-6 kpl? Kellään heistä ei ole vielä lapsia...

Vanhin heistä on varmaan jotain 24-v. Menivät kihloihin ylioppilasjuhlissa, naimisiin vähän aikaa sitten...Enpä tiiä ovatko kaikki lestat kovia sikiämään, nyt ainaski näyttää etteivät kovin nuorena. En tiiä..

Itse olen lestadiolainen 25- vuotias kahden lapsen äiti ja aikoinaan seurustellut kolme vuotta ja ollut vuoden verran kihloissa ennen naimisiin menoa. Minä en olisi sinuna huolissasi, sillä yleensä lestadiolaiset ovat kunnollisia tavallisia ihmisiä. Mutta mielestäni poika ei voi olla uskovainen jos seurustelee epäuskoisen kanssa. Tunnen kuitenkin pareja joissa toinen on ollut uskovaisesta kodista ja toinen ei ja nyt molemmat uskovaisia. Tunnen myös pareja joissa molemmat ovat olleet lapsuudesta asti lestadiolaisia ja avioituessaankin, mutta matkan varrella jompi kumpi on luopunut uskostaan ja tälläisetkin suhteet voivat toimia ihan hyvin. Antaisin vain ajan kulua ja katsoa miten suhde etenee.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat