Seuraa 

Joku laittoi tälle palstalle viime vuonna Hariran ohjeen, tein sitä (hieman soveltaen) ja oli oikein hyvää. En löydä ohjetta enää haulla, eli jos jollain olisi hyvä harira-ohje, niin ottaisin kiitollisena vastaan :)

Kommentit (8)

Kattilaan laitetaan kaikki aineet kerralla; lihaa ei ole pakko ruskistaa, vaan keitetaan vain tarpeeksi pitka aika

1 iso peruna

1 kesakurpitsa

1 iso porkkana

puolikas tai kokonainen sipuli

2-3 valkosipulin kyntta

luista lihaa tai kanaa

3 kuorittua tomaattia

tomaattisosetta

juustokuminaa

paprikajauhetta

mustapippuria

suolaa

oljya loraus

persiljaa

vermisellia, joka lisataan vasta kun muut aineet ovat kiehuneet sopivan pitkaan ja liha on kypsaa. keitos soseutetaan ja lisataan vermisellit, ja keitetaan viela hetki.

Mausteet ovat maun mukaan, miten voimakkaasta pitaa.

Hyvaa ramadania kaikille!

onnistuisinko tekemään hariraa niin että mieheni sen kelpuuttaa. Hän on nimittäin todella pikkutarkka ruoan suhteen. Olis kiva jos laittaisit varsinkin noiden mausteiden määriä, niin uskaltaisin ehkä yrittää tehdä..

Viime ramadan kun meni pahoinvoidessa raskauden takia .

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Keitän ensin vettä kattilassa (vaikka noin 1/2-1 litraa) johon heitän 2 lammaslihaliemikuutioita, sitten tomaattimurskaa (voi laittaa myös tuoretta tomaattia), sipulia, perunaa, kesäkurpitsaa, porkkanaa, korianteria, öljyä...ja tietty mausteita, kuminaa, suolaa, mustapippuria,chilijauhetta, paprikajauhetta, kanelia, neilikkaa, kardemummaa.

Sitten noita keitetään joku 30 minuuttia, jonka jälkeen soseutan keiton, sitten uudestaan hellalle ja suurustetaan vehnäjauholla. (vehnäjauhot sekoitetaan kylmään veteen), sitten laitan vielä keiton hautumaan niin, että heitän sinne spagettia pohjalle tai riisiä, saa hautua vielä noin 20 minuuttia.

Tulee silleen selkäytimestä, joten vaikea sanoa ihan tarkkoja määriä..mutta kyselkää jos jotain tulee mieleen.

(näitä Hariran laitto tapojakin on varmaan 1000 erilaista..)

-Linda-

Tämä on siis keittokirjan/anopilta kuullun ja itse kokeillun ja sovelletun perusteella kehittynyt metodi:

Pilko pari-kolme isohkoa sipulia. Ota iso kattila, kun levy on kuuma kaada loraus (oliivi)öljyä kattilan pohjalle ja kuullota sipulit. Lisää silputtua persiljaa/korianteria (tai molempia) sekä kik-herneitä desi-pari maun mukaan. Sen päälle vettä niin, että kaikki ainekset peittyvät ja että keiton voi jättää huoletta hautumaan. Tässä vaiheessa olen lisännyt vähän suolaa, reilun teelusikallisen mustapippuria (erityisen tärkeää!!) sekä noin teelusikallisen chiliä. Mausteitten kanssa ei ole niin tarkkaa ja riippuu kuinka tulisesta tykkää.

Kun keitos kiehuu, vähennä lämpöä ja anna hautua rauhassa ainakin tunnin verran. Jos menee pidempään, ei haittaa, sillä kokemuksen mukaan harirasta tulee sitä parempaa mitä kauemmin se saa rauhassa muhia. Lisää vettä ja pistä hellaa kuumemmalle. Kun seos kiehuu, lisää puoli purkkia tai purkillinen tomaattimurskaa sekä tomaattipyrettä. Tässä vaiheessa olen myös usein laittanut pari kanaliemikuutiota. Aiemmin mainitut lammasliemikuutiotkin varmaan käyvät hyvin! Anna taas muhia.... sen jälkeen olen lisännyt linssejä... ja antanut muhia... ja lopuksi vielä vermisellejä.. ja antanut muhia. Mausteitten " terävyyttä" voi tarkastaa hyvin tässä vaiheessa ja lisätä vaikkapa mustapippuria jos siltä tuntuu. Usein puristan myös sitruunaa jossain vaiheessa tässä loppupuolella sekaan.

Lopuksi olen yleensä vielä lisännyt ihan vehnäjauho-vesisuuruksen keitoksen sekaan. Tässä vaiheessa on erityisen tärkeää hämmentää keittoa koko loppuaika niin kauan että se alkaa taas kiehumaan. Nosta kattila pois hellalta - keitto on valmista!

Kokemukseni mukaan lihan lisääminen ei ole tarpeellista, mutta jos haluaa vielä ruokaisamman keiton, voi alkuvaiheessa lisätä esim. broilerin tai lampaan lihaa. Toiset rikkovat myös lopussa kiehuvaan keittoon kananmunia. Hariran versioita on varmaan yhtä monta kuin keittäjääkin, eikä mitään ohjetta kannata kauhean kirjaimellisesti ottaa. Minun käsitykseni mukaan tärkeintä ovat kikherneet ja mustapippuri mausteena, sekä tarpeeksi pitkä keittoaika.

Mieheni, itse suorasuu, on hyvä onnistumisen mittari, ja kyllä esimerkiksi eilen illalla söi keittämääni hariraa hyvällä ruokahalulla - ja hän kyllä sanoo jos siinä on joku pielessä!

Ramadan kareem!

pari isoo sipulia, selleri hienoksi ja nyt jo kattilaan, tomaattia murskattuna, mausteet joita oli lueteltu, keittää... sitten kick-herneet, pieniä spaketteja ja linssijä sekaan ja antaa porista, myöhemmin jauho seos sekoittaen. vettä välillä lisäillen ja eiku sitten syömään, ja kananmunan voi halutessaan heittää lopuksi sekaan.

toi selleri on tärkein asia.

Nimittäin kerran tein huonon ohjeen mukaan, ei tullut hyvää. Tällä palstalla oli hyvä ohje ja huhuilenkin sen perään.

Vika siis oli tietenkin reseptissä, ei kokissa ;) Mutta kaivoin keittokirjastani yhden ohjeen ja kokeilen sillä.

Teen sitä siis ainoastaan ramadanin aikana. Joten nostin tämän ketjun muidenkin iloksi, Kamilyan reseptillä meinaan tällä kertaa keitellä.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat