Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Milloin saitte sektiopäätöksen? Yritettiinkö lapsi kääntää ja milloin ja oliko se kivuliasta?

Minulla viikkoja nyt 31 ja pelottaa kun vauva on perätilassa.

Sivut

Kommentit (29)

Muistaakseni oli puhetta, että jos sairaalaan sektiopäivänä mennessä huomataan, että vauva kääntynyt, silti sen sektion saa, jos haluaa. Ihan 100% varma en ole, mutta näin muistelisin.

en ainakaan antais yrittää kääntää, niin paljon kuullu kauhutarinoita ko. touhusta.

n. 36 viikolla kai saa sektioajan (ellei sit haluu synnyttää alakautta jalat sidottuina, huh)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja onnistui tokalla kerralla, onneksi lääkäri jaksoi yrittää! Ei ollut lainkaan kivuliasta ja riskit ovat toimenpiteessä tosi pienet (ja vointia seurataan)

Lapsi syntyi helposti ja oikein päin. Olen vieläkin kiitollinen sille kääntäjälle, etten joutunut sektioon.

37+1 ja sain ajan ulkokäännökseen seuraavaks aamuks. No vauva päätti toisin ja syntyi ennen kuin ehdittiin kääntää. Mulla oli muutama normaali synnytys takana ja pieni vauva joten alatie sujui ihan helposti.

Nyt odotan taas kieppuvauvaa... viikkoja on reilu 35 ja tää heittää harva se päivä kuperkeikkaa.. saa nähdä miten päin tää on päättäny syntyä. Sektiota en halua jos tää ei jostain ihmeen syystä oo kamalan iso....

Kun sait sektiopäivän, sanoivatko he sairaalassa sinulle mitään siitä mahdollisuudesta, että vauva kääntyykin itse? Eli miten toimitaan jos on suunnitteilla sektio ja vauva onkin kääntynyt kun menet sovittuun sektioon? Sitten normaali alakautta synnytyskö?

Eli rv 37+1 menin synnytystapa-arvioon pituuteni takia ja yllättäen todettiinkin lapsen olevan perätilassa. (neuvolassa oli sanottu, että murkula joka tuntuu vatsan yläosassa on vauvan peppu. Todellisuudessa se " peppu" oli siis pää ja oli tuntunut siinä jo kolmen neuvolakerran aikana n. rv 34 saakka) Mutta kuitenkin. Ulkokäännöstä ei yritetty koska oli " ahdasta" lapsivettä suhteellisen vähän ja napanuora olisi voinut kiertyä kohtalookkaasti vauvan kaulan ympärille. Sektio sovittiin. rv 39+1 ja kaikki meni oikein hyvin, poika tuli 3800g. Helmikuussa minulle tehtiin toinen sektio rv 40+3 kun yllättäen todettiin lantioni olevan liian ahdas, syntyi tyttö 3720g, kaikki meni taas oikein hyvin.

Hyvin se menee.. meni nyt sitten miten menee! =)

Jaksamista loppusuoralle!

-sitruuna-

siellä onkin aivan ihana henkilökunta, osasto kuutosella etenkin. sattui vielä sama ihana hoitaja kummallakin kerralla, ja huone 13, onneksi en ole taikauskoinen.

Päivä ennen laskettua aikaa pääsin taas tutkimuksiin. Lääkäri passitti röntgeniin. Lapsen kooksi arvioitiin 3800g ja kosta röntgen kuvat osoittivat lantion olevan ahdas, lääkäri suostui sektioon lisäten " Koska äitikään ei ole suostuvainen perätilasynnytykseen" . Sain sektioajan parin päivän päähän. Sektiota edeltäneenä iltana tunsin lapsen kääntyvän 100-varmasti. aamulla sanoin asiasta kun menin osastolle. hoitajat sanoivat, että siin' ä vaiheessa ei enää esim. ultrata, vaan tehdään suunniteltu sektio. Lapsi syntyi sektiolla, oli kääntyneenä pää alaspäin ja olisi tarjonnut ensin toista käsivarttaan; oli tulossa ulos teräsmies-asennossa. lääkäri kyseli, olinko kovin pahoillani, kun tehtiin sektio " turhaan" . EN, En, en. Pääasia, että lapsi oli terveenä syntynyt!!

raivotarjontaan. Mulla tyttö rv 36 vielä perätilassa ja kääntyi 4 viikon sisällä. Eikä ollut mikään pieni typy kun painoi 4800g. Eli oli varmasti lähes 4kiloinen kun vielä kääntyi.

..kun sanoivat, ettei tunnu pahalta tms. Ja se oli mielestäni tosi kivuliasta! Vääntelehdin siinä sängyllä hampaat irvessä, oli ihan kauhea kokemus..En halua pelotella, mutta mieti tarkkaan haluatko siihen vai et. Esikoinen mulla myös sektioitu, ja se oli niin positiivinen kokemus, että salaa toivoin, että tämä kakkonenkin sektioitaisiin, ja salainen toiveeni sitten toteutui, kun kääntämisyritys ei onnistunut.. =)

Ja joku taisi mainita, että jos eka sektiolla syntynyt, sen jälkeen ei saa perätila vauvaa alateitse synnyttää?? Mua yritettiin Kätttärillä todella puhua ympäri synnyttämään pt-vauva alateitse, mutten edes harkinnut. sanoivat perätilasynnytysten olevan melkein arkipäivää nykyään, siis alateitse.

No, tuli vähän sekavaa tekstiä, tämä kuopus pyörii sylissä..En edes enää muista alkuperäistä kysymystä.. =)

ole tarjolla tämä mahdollisuus mutta kannattaa kysellä... Sillä akupunktiolla on monta vauvaa saatu kääntymään. Ja siinä vähempi riskejä kuin ulkokäännöksessä. Eli äidin isovarvasta muistaakseni akupunktoidaan.

moi!

meidän kumpikin lapsi on sektioitu perätilan takia. muistaakseni n. vkolla 36 oli nk. synnytystapa-arvio kättärillä. esikoisen kanssa he kysyivät tahdonko kääntöyritykseen, en tahtonut, seuraavaksi kysyi tahdonko yrittää synnytää alakautta, en tahtonut, joten sitten otettiin kalenterit esiin ja buukattiin synnytyspäivä :) viikkoa enne laskettua aikaa oli kummankin sektio.

kuopuksen kanssa varattiin suoraan sektio, aiemman sektion takia en olisi edes pt-vauvaa saanut yrittää alakautta, rt:n kyllä.

ota selvää asioista, niin tein minäkin ja päätin etten kääntöyritystä halua, enkä alakautta lähde " urheilemaan" . vauvalle suunniteltu sektio on turvallisempi kuin alasynnytys, enkä ikinä olisi antanu itselleni anteeksi jos jotain olisi sattunut.

toki tein jonkinmoista surutyötä kun en alasynnytystä koskaan pääse kokemaan (automaattinen sektio mahd. 3:lle vauvalle, oli tarjonta mikä tahansa), mutta meillä meni kummallakin kerralla kaikki loistavasti, sairaalassa 3 ja 2 yötä, terveet lapset, onnistuneet pitkät imetykset jne. haava parani myös hyvin, synnytysten välikin vain 1v4kk.

hienosti se menee, elä jännitä turhaan :)

6 jatkaa vielä 10:lle :)

minulle sanottiin suoraan etten alateitse saa perätilassa olevaa kuopusta synnyttää koska esikoinen on sektioitu? ja kättärillä siis tämä tapahtui. outoa. lasten ikäero on 1v4kk, että olisko sitten suht pienellä aikavälillä osuutta asiaan, onko teillä isompi ikäero? lapset syntyneet 12/03 ja 04/05, olisko käytännöt muuttuneet..?

sektiohan maksaa sairaalalle enemmän..

minne sairaalaan ap olet menossa?

t. 6

..eli mulla leikattu molemmat lapset suunnitellulla sektiolla rv 39+0 ja 39+1. Päätös tämän perätilan kohdalla tehtiin muistaakseni n. viikkoa ennen.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat