Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Yhdessä ketjussa joku ei tiennyt ketään, jolla menisi lapsilisät elämiseen. Olin aika ällistynyt. Minä taas en tiedä ketään, joka sijoittaisi lapsilisät.

Sivut

Kommentit (102)

Enkä toisaalta näe minään velvollisuutena tai tavoitteena kerätä kymmeniätuhansia euroja lapsilleni. Jos nyt sen verran että autokoulun maksan ja niin kauan kuin kotona asuu ( max 20v asti) kaikki kulut (pääsääntöisesti)

Lapsilisä on ainoa etuus, jota saamme. Minusta on kohtuutonta vaatia, että maksan noin paljon veroja nurkumatta saamatta siis itse edes tuota lapsilisää. Poistetaan sitten kaikki tuet saman tien! Se sopii kyllä minulle.

Me ollaan aloitettu persaukisina ja kovalla työllä päästy tähän. Kenellä tahansa on samat mahdollisuudet päästä näin pitkälle kuin meillä on ollut - todennäköisesti paremmatkin. Jos haluan nyt auttaa lapsiani pääsemään vähän helpommalla, minä myös teen sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

siitä, kun ekoissa viesteissäsi olit sitä mieltä, että tuet voisi ottaa kokonaan pois!

Ei tarvii rinta rotingilla veroja maksella. Toivon vain vähän ymmärrystä pienituloisia kohtaan sekä niitä kohtaan, jotka JOUTUVAT elämään tukien varassa.

Nyt lopetan tämän keskustelun omalta osaltani.

45 (55)

Täysimääräisestihän voi laittaa, koska lahjoitusraja on lahjoittajakohtainen. Eli kun vanhempien tili on yhteinen, jolta siirretään lapsilisät lasten tileille, niin silloin raja ei tule vastaan.

Muistakaa te rahastosäästäjät, että lapsenne ei tule saamaan opintotukea eikä lainaa, kun tilillä on rahaa paljon.

Me kierrämme tämän ongelman näin!

Sieltä tililtäni ostan kaikkea, maksan laskuja ja sijoitan joka kuukausi 500 Euroa. En eroittele sitä, mikä raha mihinkin menee. Lapsella ei ole varsinaisesti käteistä tileillä, koska toivon rahojen tarvittavia ostoksia (pyörä, ajokortti yms.) varten löytyvän ilman erityissäästöjäkin.

Meidän yhdelle tytölle kaverit irvailevat, kun hän joutuu jakamaan mainospostia, että saisi vähän enemmän käyttörahaa kuin mitä itse voimme antaa. Irvailijat ovat juuri näitä kultalusikka suussa syntyneitä, joiden ei tarvitse rahan eteen tehdä yhtään mitään. He eivät tajua, että JOKU sen rahan eteen on kumminkin joskus jotakin joutunut tekemään.

en laita rahastoon, vaan ihan tavalliselle säästötilille, jossa on vähän suurempi korko kuin tavallisella tilillä.

Mun käsittääkseni opintotuet menee vasta sitten, jos on esim osinko- tai korkotuloja tosi paljon tai muuten suuri varallisuus (täytyy olla kiinteistö tai sit tosi isot rahastosäästöt). Mun vanhemmat säästivät meille kaikille lapsille kaikki lapsilisät ja niistä maksettiin vakuutusrahastoon, josta rahat sai parikymppisenä takaisin. Mä ainakin sain opintotuen aikanaan ihan täysmääräisenä kun en asunut silloin enää kotona.

niin, näin se todella on niin kuin 91 ytimekkäästi sanoi. Onneksi. Kaikkien tulosiirtojen tarkoitus ei ole ottaa rikkailta ja antaa köyhille.

Vähän kannattaa myös kiinnittä periaatteiden lisäksi huomiota mittakaavaan.

Esimerkki: A:n bruttotulot ovat 1200 eur., B:llä 4000 eur. A maksaa veroja valtion kassaan noin 2000 eur valtion kassaan, B:ltä otetaan 16000 eur. Erotus on 14000 euroa. Lapsilisä on noin 1200 eur. vuodessa yhdestä lapsesta.

Mieheni menee ensin, minä ja lapset perässä, joten vielä vähän aikaa minä nostan lapsilisiä ja maksan veroja (tuosta summasta noin puolet on minun verojani) ja kulutan niitä yleisiä teitä minimaalisen osuuteni, mies maksaa vuodenvaihteesta veronsa jo siihen toiseen maahan.

Ollaan kymmenen vuotta maksettu ja miljoona euroa, joten eiköhän me olla oma kortemme kekoon kannettu.

mutta säästän lapselle 50 euroa kk:ssa rahastoon ja loput menee elämiseen. Tiedän että mulla ei ole koskaan varaa auttaa lasta esim ajokorttia ja opiskeluihin antaa rahaa, tämä on ainut keino jolla saan turvattua, että on edes jotakin apua.

Ja siksi et itse olen tehnyt töitä aina kesäisin 12-vuotiaasta alkaen ja äiti vei nekin rahat, joten opiskelijana sitten todella kituutin yksin asuessani ja töitä tein edelleenkin+opiskelun ohella, vaikka itse olin jo nuorempana säästöjä saanutkin mitkä piti opiskeluaikaan käyttää, mutta tosiaan äitini käytti nämä rahat...

Eli en kyllä omalle lapselle halua tällaistä, siksi ratkaisuni, vaikka elämiseen tarvitsisikin tuon 50 euroakin.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat