Vierailija

Jelpatkaa, jos keksitte hyviä ideoita...Olen yhden lapsen yh, eikä meillä ole muuta perhettä. Mitä voisimme tehdä jouluna (näin se joulupaniikki alkaa jo lokakuussa ;). Jos olemme kahdestaan kotona, se on varmaan aika tylsää lapselle vai onko? Itse olen aina ajatellut joulua perhejuhlana, johon kuuluu myös muut lapset. Aiemmin se oli helppoa kun oli vielä perhe ja joskus vielä poikaystäväkin. En osaa oikein kuvitella, että menisimme mukaan kenenkään ystäväperheenkään joulun juhlintaan, ihan niin läheisiä ystäviä ei ole, tai jos on, viettävät sellaista TOSI perhekeskeistä joulua.

Kohtalotoverit ja muut, mitä teette jouluna?

Kommentit (19)

Eivät ole välttämättä kalliita ja saisitte ihanan lumisen joulun valmiissa pöydässä. Jo se, että pääsee kotoa pois, on lomailua ja kannattaa. Ei tarvitsisi kotiin hankkia kaikkia joulujuttujakaan.

Toivottavasti 14 ei tarvitsis kuitenkaan itkeä... Minä ainakin lähetän teille lämpimiä ajatuksia jouluaattona! Lämmintä joulunodotusta, vaikka lokakuu vasta onkin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä ei myöskään paikkaa minne mennä (tai en todellakaan tahdo mennä). Joten ollaan ihan kaksin.

Kuunnellaan, tanssitaan ja lauletaan joulumusiikkia, koristellaan (muovi)kuusi, syödään puurot ja ruuat ja availlaan lahjoja. Katsellaan television joululastenohjelmia. Käydään joulukävelyllä, vaikka justiin siellä hautausmaalla. Alkoholia ei meidän jouluun kuulu, vaan kaikkea kivaa!!

Pieni lapsi ei osaa sitä vielä murehtia ettei saa isoa mummolajoulua, ja äitinä osaan pitää ne itkut kyllä yöhön asti sisälläni.

Lämmintä joulunodotusta teille!

joulusta kuulostaa kivalle! Mutta onko teillä todella kaveripiirissä muita yh-perheitä, joissa ei vietetä perhejoulua sukuloiden? Meillä ei, eikä tosiaan sukulaisia, paitsi todella etäisiä, en voisi kuvitellakaan, että edes näkisimme, kun näemme vain jos sukuun sattuu hautajaiset :( . Kaikkein mukavinta kuitenkin olisi jos lapsella olisi seuraa!

Tällä yh:lla ei myöskään juurikaan rahaa reissuihin, olisi kyllä ihana lähteä vaikka etelään, mutta ehkä joskus.

T. ap

Käytte vaikka joulukirkossa, tai hautuumaalla kävelemässä (itse voisin mennä, vaikken edes usko, ihan tunnelman takia). Jos teilläpäin on lunta, käykää pulkkamäessä ja ottakaa vaikka glögiä tai kuumaa kaakaota ja pipareita evääksi. Askarrelkaa jotain joulujuttuja, leipokaa pipareita. Katsokaa yhdessä lumiukko ja käykää joulusaunassa. Tehkää omia jouluperinteitä. Kyllähän lapsi varmaan toisten lasten seurasta tykkäisi, mutta jos se ei onnistu, niin varmasti nauttii myös laatuajasta äitin kanssa. :)

Hanki kivoja videoita, kirjoja ja musiikkia kotiin. Katselkaa leffoja, ulkoilkaa, voit olla lapsen kanssa intensiivisesti. Mieti jotain kivaa tekemistä joka päivälle.

Ei se perhejoulu niin autuaaksi tee.

- Aatto: koristelkaa koko koti joulukuntoon, laittakaa joulukuusi olkkariin, kootkaa / koristelkaa piparkakkutalo, saunokaa ja syökää jakakaa lahjat. Lapsi voi leikkiä uusilla leluilla.

- Joulupäivä: tehkää yhdessä molemmille mieliruokaa, lettuja aamiaiseksi, lukekaa kirjoja, ulkoilkaa

- Tapaninpäivä: menkää johonkin ulkoilutapahtumaa, termarissa kakaota mukaan,

Luokaa omat traditiot, teillä on niin tunnelmallista kuin haluatte olevan. Voitte keksiä erikoisia juuri teidän jouluperinteitä. Olkaa luovia.

Eikös se niin ole, että yh-äidin pitää jouluna ottaa kahden edestä, kun ei ole sitä isää pilaamassa joulua ja ajamassa perhettä lumihankeen? ;)

No vitsit vitsinä.

Miksette ihan hyvin voisi olla kotona ja juhlia kahden kesken, niinhän te olette muutenkin? Tai sitten tosiaan joku risteily tai maatila, jos kaipaatte seuraa? Tehkää omannäköisenne joulu.

syödään ja ollaan pari tuntia ni lapset saa toisista seuraa. Sitten muun ajan saa olla rauhassa kotona eikä tarvitse tekohymyillä sukulaisissa.

monet viettävät sukujoulun lapsineen ja monet taas joulun ihan perheen kesken. Tiedän monia, joita sukujoulu ahdistaa.

Meillä lapsuudessa vietettiin aina joulu perheen kesken (olen ainoa lapsi) ja mieleen on jäänyt ihanat muistot rauhallisesta tunnelmasta ja joulusta.

Olen yhden lapsen yh ja olen viettänut joulut lapsen kanssa kaksin, joskus isovanhemmat ovat tulleet silloin kun joulupukki tulee (tai ovat tulleet syömään). Valmistelemme joulua lapsen kanssa yhdessä, aattona heräilemme, laitamme joululauluja soimaan, syömme puuroa, lähdemme ulkoilemaan. Katsomme Lumiukon yhdessä, poltamme kynttylöitä, kuuntelemme joululauluja, syömme, pukki tulee, katsomme lahjoja yhdessä. Lapsen mentyä nukkumaan keitän glögiä, lisään kynttilöitä, kuuntelen rauhaisaa musiikkia ja käperryn torkkupeiton alle hyvän kirjan kanssa ja nautin rauhaisasta tunnelmasta.

Tee sinä teille oma jouluperinne. Ei joulun viettäminen perhepiirissä (oli perhe kuinka pieni tahansa) ole kummallista tai tylsää. Tunnelma on se mikä ratkaisee.

yksinhuoltajien joulu, jonne saa tulla lasten kanssa. kumpa löytyisi edes joistain kaupungeista aktiivisia ihmisiä. Eihän siihen oikeasti niin hirveästi tarvita: Joku paikka, pipareita ja mehua, joululauluja ja leikkejä pari tuntia. Tämmöiselle on varmasti tarvetta. Siis ihan tavallisille yksinhuoltaja-perheille, ei varsinaisesti millekään sosiaalitapauksille tms.

Joulu on tosiaan lasten juhla, mutta eipä tuo sitä tarkoita että lapsia pitäisi olla paljon :) Tee sille yhdelle lapsellesi ikimuistoinen ihana omannäköisenne joulu, nauttikaa herkuista, rauhasta, tunnelmasta ja toisistanne :) Ihanaa joulua teille toivottaa yh ja poika 2,5v.

Ei ole poissuljettu että emme viettäisi joulua myös kaksin. Vaikka s eon lapsten juhla niin ei meillä ole mummolassakaan muita lapsia. Voithan yrittää keksiä oman tavan viettää joulua.

äityli

Hei loistavaa!Joulu on lapsellekin mielentila,rauhoittumisen juhla.
Itsekin olen yh., nyt tosin jo 8-vuotiaan pojan äiti.

Yritän saada joulupukin käymään.Sitten vain ollaan.Yhdessä.Ei kait sillä ole väliä, onko yhdessä joulua viettäviä monta vai pari...
En tiedä. Mutta meillä tänä jouluna näin.Perästä kuuluu...

kkkkkk

Ei mielestäni ole mitään tarvetta mennä jonkun luo. Yleensähän kaikista eniten lapsi haluaa viettää mukavaa aikaa vanhempiensa seurassa. Katsokaa jouluohjelmia telkkarista. Syökää jouluruokaa ja herkkuja. Pelailkaa, leikkikää yms. Itselläni parhaimpana joulumuistona omasta lapsuudesta on juolutunnelma. Laita siis joulua kotiin, polta kynttilöitä, kuunnelkaa jouluista musiikkia. Perinteitäkin kannattaa luoda. Esimerkiksi käykää joulukirkossa, vaikka ette siellä muuten koskaan kävisi, on se jotain mikä luo tunnelmaa, poikkeaa arjesta, ja siellä näkee muita ihmisiä, niin ei tule sellainen olo, että on koko joulun yksin. Jos ei ole mahdollisuutta siihen, että joulupukki tulisi käymään, voi pukkia mennä katsomaan kaupungille. Askarrelkaa joka joulu yksi joulukoriste yhdessä, niin jää muisto jokaisesta joulusta.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat