Seuraa 

Esikoisen aikana mun oma lääkäri sanoi (kävin yksityisellä), ettei saa missään nimessä aloittaa juoksuharrastusta ainakaan 3kk:een, ei muutenkaan esim. vatsalihastreenejä tms, koska lantiopohjalihasten palautuminen synnytyksestä - myös helposta sellaisesta - kestää kauan ja niiden takia ei kannata hötkyillä ettei tule repeämiä tai etteivät lihakset jotenkin laskeudu vai mikä se termi oli.



Toisesta synnytyksestäni on tasan 5vkoa ja mieli tekisi jo kovasti kevyeen jumppaan - hypyt ja vatsalihakset jättäisin kyllä väliin. Jo 4 vkoa olen käynyt 1h-1,5h lenkillä päivisin tuplarattaita työntäen joten jotenkin tuntuu hassulta ettei kevyeen jumppaan tai kuntosalille saisi mennä vaikka tuplien työntäminen tuolla lumihangessa ei ole " kiellettyjen" lisatalla;) Sanottakoon vielä että toinen synnytys oli niin helppo ja palautuminen nopeaa että siksi tässä hötkyilen kun oikestaan ekan viikon jälkeen olo oli jo entisellään.



Kertokaahan, mitä teille on sanottu urheiluharrastusten aloittamisesta?



Nazu ja typyt 1v9kk ja 5vkoa

Kommentit (11)

....vaunulenkit heti kotiuduttuani hissukseen vointini mukaan tehoa lisäten.

Kuntosalille menin pojan ollessa kolme viikkoa vanha. Aloitin hyvin kevyesti, vatsalihaksia tein ekan kerran muutaman kuukauden jälkeen. Jumpat aloitin vasta syyskuussa pojan ollessa 4 kk, mutta vaan sen takia kun en kesällä viitsinyt mennä.



Ensimmäisen lapsen jälkeen (6 v sitten) toimin ihan samalla tavalla kuin nytkin.



Mulle ei kukaan ole antanut mitenkään tarkkoja ohjeita synnytyksen jälkeiseen liikkumiseen. Olen kuunnellut omaa kroppaani ja toiminut sen mukaan. Ja hyvässä kunnossa ollaan...


Ihan hiljakseen aloitin, nyt käyn jo esim. circuit-jumpassa, jossa ei kuitenkaan ole mitään hyppelyjä (jos on, en hypi) ja vatsalihakset teen vinoina, en suorina. Salillakaan en vielä suoria vatsoja tee, vaikka jaksaisinkin jo (kokeilin kyllä.) Crossing ei myöskään kuormita lantionpohjaa, joten on erinomainen laji aloitukseen. Kävely ja uinti toki myös.

Minä aloitin esikoise kohdalla jumppaamisen (bodyt yms) pojan ollessa 5kk, savateen (porkunyrkkeily) menin pojan ollessa n.7kk. Vielä silloin tunsin, ettei alapää (lantionpohja jne) ole ihan palautunut. Onneksi mitään vakavampaa seuraamusta tuosta rajusta liikunnasta ei tullut.

Nyt aloitan savaten vasta tammikuussa joten siihen asti annan kropalleni armonaikaa palautua kunnolla. Potkunyrkkeilyhän on pitkälti hyppimistä, potkimista ja kovaa treeniä.



sitruska ja muksut 4kk/2v5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

en nyt koe itseäni urheiluhulluksi, mutta kuitenkin....

vauvan syntymän jälkeen kävelin samana päivänä ripeitä lenkkejä kävellessäni naistenklinikalta lastensairaalaan ja takaisin vauvan luokse...taisin pikkasen " hölkätäkkin" kun tuli kiire ehtiä vikan kerran illalla viemään maitoa. no tunsin itseni synnytyksen jälkeen hyvinvoivaksi ja olo oli kuin minä tahansa päivänä.



5 päivää synnytyksen jälkeen menin kuntosalille polkemaan kuntopyörää. myös punttitreenin ja kävelyt ulkona aloitin muistaakseni samallä viikolla. ainoat asiat mitä en lähtenyt heti tekemään oli vatsalihakset, juoksu ja jumppa. Ne aloitin muistaakseni vasta 3kk kohdalla tai oisko ollut jopa myöhemminkin?



Eli vatsalihaksia ei saa tehdä ennen kun lihakset ovat kuroutuneet takaisin yhteen, eli kun tunnustelet pehmeää kohtaa masussa (menee siinä keskellä) niin sit kun se on palautunut samanlaiseksi kuin ennen synnytystä, niin saa alkaa tekeen vatsalihaksia. Eli perus rutistuksia. Mut syviä vatsalihaksia saa tehdä heti, ne on staattisia jännityksiä, esim konttaus asennossa nostaa vasta kättä ja jalkaa yhtaikaa ylös.

Hyppiä ja juosta ei saa, jotta lantionpohjalihakset saa palautua rauhassa. Muuten ne veltostuu. Mitään rankaa punttiakaan ei kannata heti tehdä, koska siinä vatsalihakset tekee huomaamattaan työtä.



Mutta ihan semmosta perus liikuntaa voi kyllä harrastaa heti kun siltä tuntuu!


..että se rako saa olla auki yhelle sormelle tiukasti, eli kun kokeilee yhel sormel niin pitää olla tiukka, ettei tartte olla kokonaan kiinni! korjatkaa jos ootte ehdottomasti eri mieltä..se oli joku liikuntaopas..

Vaunulenkeillä kävin joka päivä ja kotona tein vatsoja noin kuukausi synnytyksen jälkeen. Itse en tajunnut, että niitä ei saisi tehdä niin aikaisin, kukaan ei mulle sanonut. Tein ihan oman voinnin mukaan.



Tytteli-83 ja neiti 4,5kk

ja neiti tayttaa maanantaina 4vkoa. En huomannut kysya laakarilta, etta koska juoksun voi aloittaa, kavelysta oli lahinna vain kyse ja siihen totesi, etta ihan voinnin mukaan voi aloittaa kun itsesta hyvalta tuntuu. Ja todella hyvalta on tuntunut jo kolme viikkoa. Pitkia vaunulenkkeja ollaankin jo tehty. En sitten tieda onko eri asia kun tytto syntyi sektiolla...? Pitanee odotella seuraavaan laakarinkayntiin ja kysella sitten lisaa. Olin jo ensi viikolla menossa salille ja pilatekseen. Tosin ehka salillakin osaavat kertoa mita voi tehda ja mita ei?



Hyva kun Nazu otit asian puheeksi, minun pitanee malttaa siihen seuraavaan laakarikayntiin viela sitten. Ei olisi kylla tullut muuten edes mieleenkaan, etta jotain rajoituksia on kun olo on niin hyva!



Millian ja Pikku-Emily

Kertokaahan kokemuksia kuinka kauan jännevaon palautuminen on teillä kestänyt? Eli jännevaolla tarkoitan sitä pehmeää aluetta vatsalihasten välissä. Oma vauveli on jo 6 kk ja vatsalihakset ovat vielä aivan erillään.

olla mitään haittaa? Itse olin ekan kerran jumpalla 5vkoa synnytyksestä, mutta kuten apkin mainitsi, niin hyppytunneille en mennyt ja vatsarutistukset jätin välistä. Hoover on muuten erinomainen liike, jota voi alkaa tehdä aika pian synnytyksen jälkeen!



Synnytin keväällä, enkä vieläkään tee suoria vatsalihaksia (hooveria tosin ja vastaavia). Lihakset ovat edelleen ns. erillään, joten odottelen paranemista. Voit itse kokeilla omat vatsalihaksesi: seliinmakuulla jännitä vatsaa ja kokeile, tuntuuko navan yläpuolella vatsalihaksissa kolo. Jos kolo on olemassa, ei suoria vatsoja suositella vielä tehtävän.



Juoksut, hypyt jne saattaa aiheuttaa lantionpohjanlihaksistolle haasteen...eli meinaa tulla pissat housuun, jos lähtee liian aikaisin liikkeelle. Kannattaa treenata lantionpohjanlihaksia ensin, sitten poikittaista vatsaa ja vasta sitten päällimmäisiä lihaksia. Näin saat paitsi loistavan kunnon ja upean ryhdin, niin vältät myös tenalady-kokeilut myöhemmässä iässä ;)

Vauvan syntymästä 6 kk ja tunnusteltuani vatsaa huomasin, että lihakset ovat minullakin vielä ihan erillään. En olisi edes huomannut koko asiaa jos en olisi lukenut edellisiä viestejä!! :-O Epäilen palautuvatko ne enää koskaan täysin ennalleen! Haluaisin myöskin tietää millaisia tuntemuksia muilla on?



Urheilua en ole vielä harrastanut, paitsi tehnyt lantionpohjajumppaa lääkärin ja kirjojen opastuksella. Urheilin innokaasti ennen vauvan syntymää, mutta vauvan jälkeen ei ole ollut enää aikaa. Nyt ajattelin aloittaa jonkun kevyen liikuntamuodon : pyöräilyn, kevyen jumpan tms.

3 lapsen salimamma

Itse lopetin punttitreenit viikkoa ennen vauvan syntymää ja aloitin taas viikon jälkeen synnytyksestä.
En aio kuitenkaan vielä pitkään aikaan tehdä vatsoja, rintaa enkä juokse. Muita liikkeitä teen omaa kehoani kuunnellen ja hieman kevyemmillä painoilla näin ainakin aluksi.
Itse olen sitä mieltä, että ylivaroen ei kannata itseltään liikuntaa rajoittaa sillä niin kauan, kun se itsestä tuntuu hyvältä se ei voi olla pahasta.
Kun itselle tulee treenatessa hyvä fiilis se vaan buustaa kehoa ja mieltä palautumaan!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat