Miten kauan (ajallisesti) sämpylätaikinaa pitää kohottaa ennen kuin niitä sämpylöitä alkaa pyöritellä?

Vierailija

Siis mulla ei _ikinä_ sämpylät onnistu, ja nyt kysyisin, että miten kauan oikeesti kohotuksen tulisi kestää, ja mikä on jo liikaa? Eli kaksinkertaiseksihan sen taikinan PITÄISI kohota, mutta jos ei vaan kohoa, niin heitänkö roskiin, vai mitä teen?

Sivut

Kommentit (17)

Antaa vaan levähtää muutaman minuutin ja pyörittää sämpylöiksi. Kohotous vasta sitten. Ja taikinan voi tehdä vaikka kylmään veteen ja laittaa jääkaappiin kohoamaan. Silloin kohotus vie vaan todella pitkän ajan. Liian kuuma vesi on ainut mikä tuhoaa hiivan. Ja tietenkin liian pitkä kohotus pilaa taikinan myös.

T: Leipurin vaimo

vaikka tuskin ne nytkään suuremmin mihinkään kohoaa.. masentavaa kun ei ikinä voi onnistua.. pitää kyllä joskus kokeillakin ihan kunnon hiivasta tehdä, eikä kuivahiivasta.

Nyt on peukut ja varpaat pystyssä, et kerrankin nuo onnistuis! Kohta on 25min mennyt, joten kai pitää uskaltautua jo katsomaan, mikä on tulos.

Ai niin, millaista sen taikinan nyt KUULUISI olla? Ihanko käsistä irtoavaa..? (ei kai..)

Mä teen niin, että laitan ensin hiivan nesteeseen ja noin puolet jauhoista ja nostatan ehkä vähän alle puoli tuntia. Sitten lisään loput jauhot ja pyöritän sämpylät. Nostatan vielä sen, mitä uunin kestää lämmetä.

Liian kylmää neste ei ainakaan ollut, ei kai liian kuumaakaan(?). Nostatus liinan alla, kippo kaapin päällä ylhäällä - vieressä puuhella (tulella), joten lämmin paikkakin on.

ja tämänhän arvasinkin - ei se taikina ollut muuttunu 25minuutissa mikskään! saa olla taas viiminen kerta kun minä yritän mitään leipoa.. snif, kun ei _ikinä_ nämä onnistu. Onko tuolla taikinalla nyt enää mitään tekoa??

ja ensin taikinaa 30 min, ja sitten vielä sämpylöitä 30 min lisää lämpimässä paikassa. Tein juuri noin, ja tuli kuin kaupan sämpylöitä, kuohkeita ja sisältä hienojakoista höttöä.

Kun aikaisemmin olen luistanut tuosta varsinkin toisesta kohotuksesta, niin on tullut juuri noita kompakteja palluroita.

Ei mikään jauhopeukalo

Kohotin taikinaa kulhossa liinanalla peittettynä lämpimässä n.30min ja sämpylöitä pellillä n.30 min muovin alla.(Marttojen keksimä ohje).Muovina käytin kaupan hedelmäpussia auki leikattuna.

kokkivitonen, kikkavitosen mies

Vierailija kirjoitti:
Siis mulla ei _ikinä_ sämpylät onnistu, ja nyt kysyisin, että miten kauan oikeesti kohotuksen tulisi kestää, ja mikä on jo liikaa? Eli kaksinkertaiseksihan sen taikinan PITÄISI kohota, mutta jos ei vaan kohoa, niin heitänkö roskiin, vai mitä teen?

Alustettu taikina, siis kulhossa vielä oleva, on hyvä kohottaa n. 2:in kertaiseksi.

Aikaa vie n. 20 min suhteista riippuen...Kun leivonta alkaa laittaa voitko uunin jo päälle?

Leivotut pullat tai sämpylät pellillä voi sen ajan kun uuni saa vaaditut selsiukset, liinan alla pellillä odottaa.

Se on n. 10 min., kun uuni onpi valmis...

Sämpylät ennen kypsennystä voi sivellä vesisudilla jos toivoo pehmeitä. Jollei niin paiston jälkeen vesisutailu antaa rapean kuoren. Ei oo pakko kohottaa pellillä mutta olen onnistunut myös ilman peltikohotusta eli suoraan uuniin vaan.. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat