Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tilanteeni on tämä: Minulle on tehty sterilisaatio, mutta endon takia joudun ottamaan myös hormonikierukan. Endoa ei löytynyt ultralla, mutta lääkäri epäili että sitä kuitenkin on. Minua kammottaa ajatus vieraasta esineestä kehossani. En ole vielä ostanut kierukkaa, aika on ensi viikolla. Pitäisikö minun ottaa riski ja uskoa, että kierukka auttaa koviin kipuihini ja jopa lakkauttaa menkat kokonaan ilman sivuvaikutuksia? Vai jatkaisinko ilman kierukkaa kipuineni mutta levollisin mielin sen suhteen, että minussa ei ole mitään esinettä, eikä mitään sivuvaikutuksia tule? Onko minulla edes oikeutta kieltäytyä kierukan laitosta?

Entä jos vuodan tauotta seuraavat puoli vuotta? Kesäkin pilalla kun ei tamponiakaan saisi käyttää. Entä jos tulee masennusta, sitä on jo valmiiksikin? Kolmen pienen lapsen kotiäitinä pitäisi jaksaa toimia. Selkäkipua en kaipaisi yhtään enempää. Minulla on myös ihottumaa, mikä oli yksi mahdollisista sivuvaikutuksista. Monet muutkin mahdolliset haitat pelottavat, vaikka eihän niitä varmasti ainakaan kaikkia tule. Mitä itse tekisitte tällaisessa tilanteessa? Kertokaa kokemuksia, sekä hyviä että huonoja. Olen jo lukenutkin molempia joiltain palstoilta. Kiitän jo etukäteen. Palaan asiaan kun lapset menevät päiväunille.

Kommentit (19)

munarakkuloita erittyy jostain kumman syystä useemmin ja enemmän, sit ku ne poksahtelee voitte vaan kuvitella kivut. on ihan ultrattu gynellä.

kiva jos kierukka pettäis... vois tulla vaikka kolmoset kerralla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mulla on ollut kaksi kuparista ja laitto ei sattunut pätkääkään. Samalla tavalla epämiellyttävää kuin papa tai muu kohdunkaulan koskeminen, mutta ei kivuliasta. Laittoon kannattaa ottaa särkylääkettä jo ihan sen takia, että se vähentää supistelua. Ensimmäisestä kierukasta oli pari päivää ikävän menkkamainen olo, kun kohtu supisteli, toisesta ei sitäkään.

Vuotoja ei pitäisi tulla aiempaa enempää hormonikierukan kanssa, mutta yksilöitähän me olemme ja hormonit eivät sovi kaikille. Kierukassa pitoisuus on kuitenkin pienempi ja tasaisempi kuin esim. pillereillä.

Kokeile ja saahan sen pois, jos ei sovi sinulle. Kierukka ei tunnu missään ja pois ottaminen on ihan huomaamaton toimenpide.

että en halua koko kierukkaa, mutta nyt ei enää hirvitäkään niin paljon. Saisiko joku vielä minut vakuuttuneeksi, suuntaan tahi toiseen? ap

niin kuukautiskipuja ei ole enää ollut. Mulla tulee menkat yhä säännöllisesti mutta kivut ovat siis kadonneet. Aikaisemmin kärsin sellaisista kivuista että kieriskelin lattialla, jos en saanut särkylääkettä.

Ainoa sivuvaikutus, jonka olen itselläni huomannut on se, että iho ja hiukset rasvoittuvat vähän normaalia enemmän, mutta tämän sivuvaikutuksen kanssa pystyn kyllä elämään. Masentunut en ole, vaikka minulla on taipumusta hormonien heittelystä johtuvaan apeuteen.

Mitä vuotoihin tulee, niin asennuksen jälkeen minulla ei tiputellut yhtään, mutta tiputteluvuotoa voi toki tulla. Vuodon määrä ei kuitenkaan ole mikään massiivinen eikä siinä tamponiin tarvitsisi turvautua. Pikkuhousunsuoja riittää ihan hyvin ja siitä ei kesä pilalle mene.

pysyvä vitutus on tullut, turposin alussa älyttömästi. nyt ei jälkeäkään turvotuksesta, seksiä ei tee mieli useasti. Menka tulee uskollisesti joka kk, pidemmällä kierrolla vaan, kesto on 7 pv ja todella kivuliaat ja runsaat...

yks hyvä puoli on, ei tarvii miettiä ehkäisyä... muuta en sitten löydäkkään..

ja otin pari vahvaa särkylääkettä tuntia ennen laittoa. Ei sattunut, tuntui vaan vähän epämiellyttävältä.

Sitä asennusta ei kannata pelätä, helppo juttu jos laitetaan oikeaan aikaan ja gyne on kätevä, eikä mikään tk:n konitohtori.

Kierukka laitettiin 9/07 ja teki vähän kipeää laittaa ja pari päivää sen jälkeen oli niukkaa tiputteluvuotoa ja alavatsakipuja.

Pari ekaa kuukautta iho oli rasvaisempi ja näppyjä tuli jonkin verran, menkat tuli ajoillaan mutta niukkana. Pikku hiljaa menkat niukkeni entisestään ja harveni. Nyt edelliset oli tammikuussa ja tällä viikolla tuli niukkaa vuotoa 3 päivää.

Mitään mielialaoireita ei ole ollut (muilla hormonivalmisteilla mulle tuli mielialaoireita).

Olen tykännyt, pois en anna kuin vasta 5 vuoden päästä ja heti uusi takaisin ;)

ja joinain kuukausina ei tullut ollenkaan. Pikkuhousunsuojilla pärjäs hyvin niinä vuotopäivinäkin. Se laitto sattu mulla tosi paljon, joten ota sinä jotain särkylääkettä jo kotona ennen laittoon menoa. Ei se onneksi niin kauan kestänyt kuitenkaan, joten voit ajatella siellä pöydällä maatessas, että kohta tää on ohi. Mulle ei ainakaan tullut mitään sivuvaikutuksia. Kierukan langat välillä vähän hinkas ja aiheutti emätintulehduksia, vaikka niitä lyhennettiinkin myöhemmin.

Jokaisen keho reagoi yksilöllisesti kierukkaan. Sinä et tunne asennuksen jälkeen, että sisälläsi on joku vieras esine. Rohkeasti vaan lääkäriin ja kierukan asennukseen.

Lainaus:

pysyvä vitutus on tullut, turposin alussa älyttömästi. nyt ei jälkeäkään turvotuksesta, seksiä ei tee mieli useasti. Menka tulee uskollisesti joka kk, pidemmällä kierrolla vaan, kesto on 7 pv ja todella kivuliaat ja runsaat...

yks hyvä puoli on, ei tarvii miettiä ehkäisyä... muuta en sitten löydäkkään..

Minulla on ja oli kierukkakin ennen kuin oli diagnoosia ja kierukka oli lähtenyt pois paikoiltaan ja otettiin pois n. vuoden kuluttua laittamisesta. Asiaa silloin mitenkään tutkittu - olisi ehkä pitänyt.

Myöhemmin tosiaan todettiin endo ja tähystyksessä poistettiin munasarjakystat ja myöhemmin on tullut mieleen, että lähtiköhän kierukka liikkeelle endon takia.

Löytäsitköhän tietoa endoyhdityksen sivuilta?

ja kivuliaiden kuukautisten hoitoon ole muita luonnollisempia hoitovaihtoehtoja?

Endometrioosista ei ole kokemusta. Mutta ruokavalion muutos ja liikunnan lisääminen poisti minulla kaikki kuukautiskivut. Vuotopäivätkin väheni.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat