Pk-seutu, laskeeko ne asuntojen hinnat ja koska?

Vierailija

alkaa iskeä epätoivo tän kämpänetsinnän kanssa kun ei tunnu olevan varaa minkäännäköiseen pientaloperheasuntoon pk-seudulla vaikka ollaan ihan hyvätuloinen perhe.

Jokohan ne hinnat kohta romahtaisi....

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Sen verran mainitsen, että en odota mitään hirveää romahdusta vaan että hinnat putoaisi jonnekin 2003-2005 tienoille eli ehkä 20-30%. Tuntuu tosi paljolta ehkä prosentteina, mutta toisaalta onko tuo nousu niin hurjalta tuntunut, jos hinnat ovat nousseet vaikka 5-7% vuodessa? No aika näyttää, että miten metsään arvioni menee. Ja miksi tuommoiseen putoamiseen tarvittaisiin suurtyöttömyys? Eihän siihen tarvita kuin vaikka että tämä inflaatio jatkaa vauhtiaan elintarvikkeissa, energiassa yms eli kaikessa muussa elämän välttämättömässä, josta ei voi tinkiä ja samanaikaisesti korot pysyttelevät tällä tasolla tai vielä vähän nousevat. Muistan, että mua pidettiin ihan hulluna, kun 2005 väitin, että korot nousee 2-3 %-yksikköä 2-3 vuodessa. 2005 kesällä minun lainani kokonaiskorko oli alle 3, nyt jos kesällä korontarkistamispäivänä on tilanne alle 5,5 niin olen tyytyväinen. Tämä ennuste meni siis oikein ja hintojen laskun arvioin väärin, mutta jos oikein arvaan, niin kun tänä vuonna on ihmisillä korkojen määräytymispäiviä, niin monella olisi syytä nostaa kuukausierää. Suurelle osalla se ei ole ongelma, mutta joillekin voi jopa olla, varsinkin jos lainaa on se yli 150000, joka on joka viidennellä lainan ottajalla ja lisäksi vaikka pieniä lapsia ja ruuan, bensan ja energian hintakin vielä nousee tätä vauhtia.

Vierailija

tippuneet viimeisen kahden vuoden aikana PALJON! Toivottavasti suunta on kohta ylöspäin. Jos näillä hinnoilla ei ole varaa ostaa asuntoa pk- seudulta niin eipä sitä taida koskaan sitten saada... Kalliitahan ne kyllä ovat....

Vierailija

Lainaus:

No kyllä ne sieltä ovat laskuun jo lähteneet ja varsinkin pääkaupunkiseudulla se on nähtävissä. 13 vuotta ollaan tässä menty ylös, mikä on normaalia nousukautta pidempi aika, joten kyllä nyt ollaan aallonharjalla ja lähdetään tulemaan alas. Parin vuoden päästä on suuntaus jo selvemmin näkyvissä. Se, että 9% ihmisistä vasta uskoo siihen, että hinnat lähtee laskuun pitää hinnat vielä jonkin aikaa korkealla, mutta kyllä se siitä tippuu. Ja vaikka pudotus olisi "vain" 20%, niin kyllä sekin tavalliselle ihmiselle ihan euroja ja maksalaatikoita on. Ja 20% pudotus taitaisi vain palauttaa tilanteen jonnekin 2005 tasolle vai minne?

Missä se romahdus oikein viipyy? Eikös se pari vuotta kulunut jo?

Vierailija

Luulin tosiaan, että korkojen nousun vaikutukset tulisi nopeammin, mutta olin väärässä ja se johtuu minusta paristakin seikasta.

Ensin pankit nostivat laina-aikojaan 30 vuodesta jopa 60 vuoteen ja se mahdollisti taas joidenkin ihmisten lainojen ottamisen ja kaupat pysyivät vilkkaina. Nyt tuo 60 vuoden buumi on unohtunut vai onko joku kuullut, että tänä vuonna joku olisi moisen lainan ottanut???

Ja sitten toinen syy oli se, että pankit keksivät tässä parin vuoden sisään ruveta kauppaamaan 100% lainoja ilman vakuuksia ja takauksia rahasummaa vastaan. Taas saatiin yksi asiakaskunta lisää ja markkinat pysyivät vilkkaina.

Nyt käänne on oikeasti tapahtunut, sen näkee kahdesta viimeisestä Q:sta. Vuoden 2007 viimeinen Q vielä voisi mennä vähäisten kauppojen piikkiin, mutta kaksi Q:ta kyllä saa jo monet miettimään asioita. Kuvaavaa onkin se, että monet ovat jo jättäneet ostamatta vaikka ovat tarjouksen tehneet. Ostokrapulaa on jopa siis tarjouksen tehneillä.

Ja mitä tuo yksi kirjoitti noista eläkeläisistä, niin on kyllä paljon mahdollista, että eläkeläistenkin kämppiä tulee jossain vaiheessa myyntiin, sillä eihän eläkkeet nouse tuota vauhtia kuin mitä ruuan ja energian hinta.

Vierailija

No kyllä ne sieltä ovat laskuun jo lähteneet ja varsinkin pääkaupunkiseudulla se on nähtävissä. 13 vuotta ollaan tässä menty ylös, mikä on normaalia nousukautta pidempi aika, joten kyllä nyt ollaan aallonharjalla ja lähdetään tulemaan alas. Parin vuoden päästä on suuntaus jo selvemmin näkyvissä. Se, että 9% ihmisistä vasta uskoo siihen, että hinnat lähtee laskuun pitää hinnat vielä jonkin aikaa korkealla, mutta kyllä se siitä tippuu. Ja vaikka pudotus olisi "vain" 20%, niin kyllä sekin tavalliselle ihmiselle ihan euroja ja maksalaatikoita on. Ja 20% pudotus taitaisi vain palauttaa tilanteen jonnekin 2005 tasolle vai minne?

Vierailija

kun suuret ikäluokat alkavat joukolla myydä liian isoja tai epäkäytännöllisiä asuntojaan (rappusia, työläitä omakotitaloja) ja tarjonta lisääntyy koko ajan asuntomarkkinoilla. Ostajia on vähän, koska seuraavat ikäluokat ovat pieniä.

Kun ostajilla on varaa valita, arvatkaa, miten käy hintojen. Ja huom. tää on pitkä prosessi joka kestää vuosia ja vuosia, hinnat tulee laskemaan tästä mutta ei ne muutamassa kuukaudessa vielä ehdi.

Vierailija

Kiitos viikkiläinen!

Eilen kokeilin kaikkea br-stä lähtien, mutta syytti mua html-koodista, mutta tosiaan näköjään tänään toimii! Hienoa. Oli kamala lukea pitkiä pötköjä.

Vierailija

Itse olen seuraillut varsinkin yksiöitä Helsingissä, ja niissä alkanut tulla enemmän tarjontaa hintaluokkaan 70-80 000, jota ei vielä viime vuonna juuri ollut. Samaten vähän kaiken kokoisissa asunnoissa näkee hintojen päivitystä alaspäin tosi paljon. Olen seurannut asuntomarkkinoita täällä jo pitkään, joten tuntumaa on. Näytöillä tosi tyhjää kaikkialla missä olen käynyt.

Korkeitahan hinnat ovat kuitenkin edelleen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat