Seuraa 

Itse murehdin tätä asiaa, kun minulle tehtiin hätäsectio tasan kolme vuotta sitten ja nyt olen uudelleen raskaana. Sectiota ennen on ollut kolme norm. synnytystä. Eli onko aiemmin tehty sectio aihettanut murhetta?

Kommentit (7)

Synnytin esikoiseni kaksi vuotta sitten suunnitellulla sektiolla (perätilan vuoksi) ja toinen lapseni syntyi kuukausi sitten alakautta. Toiseen raskauteen tai synnytykseen aikaisempi sektio ei vaikuttanut mitenkään. Ultrassa noin viikolla 30jotain lääkäri sanoi, että kohtu ei ollut edes ohentunut sektiohaavan kohdalta.

Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla. Silloin paranin tosi nopeasti ja haava oli tosi siisti.

Kakkosta odottaessa liikkuminen oli hankalaa jo aikaisessa vaiheessa sillä tuntui kuin vauva olisi räpeltänyt vanhaa sektiokohtaa koko ajan.

Kakkonen lähti syntymään itsestään, mutta pysähtyi kuten edeltäjänsäkin eli käynnistyksellä jatkettiin. Siitä ei kuitenkaan mitään tunnut sillä tippaa ei uskallettu laittaa tarpeeksi voimakkaalle vanhan arven repeämisriskin vuoksi.

Kiireelliseen sektioon päätyi siis tämäkin synnytys. Haava oli kipeä pitkään, vaikakin erittäin siisti - kaksi kertaa viilletty samaan kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lopulta kuitenkin päädyttiin sektioon moninaisista syistä. Iso vauva (arvioitu 4,5kg, ylikin), ensisynnyttäjä jolla sektio takana 14kk aiemmin, edellisellä lapsella kehitysvamma jne.

Eli aiempaa sektioa pidettiin osatekijänä sektiopäätöksessä, mutta lähinnä siis siksi että lapsilla oli noin lyhyt ikäero.

Eli joitakin kriteerejä on pitänyt täyttyä tai täytyy täyttyä ennen H-hetkeä. Vauva ei saa olla liian iso ja mun lantio on kuvattu ja kohtua tullaan tarkkailemaan tarkkaan synnytyksen aikana. Ei saa mennä liika yliaikaseksi ja käynnistystä ei aloiteta.

Mulle on siis näytetty vihreää valoa, mutta en tarvitse päättää sitä asiaa vielä. Saan miettiä asiaa ja sektio tehdään jos vaan haluan.

MoominMamma:

Lainaus:

Nyt oon kolmatta kertaa raskaan ja yli rv 30, eikä ole mikään näköistä ongelmaa edellisistä sektioista, muuta kuin kiinnike kipuja välillä noustessa. Nyt mulle on jopa näytetty vihreää valoa alatie synnytykseen jos vaan vaavi pysyy rt, toistaiseksi on.

-MM- ja baby rv30+4

Tarkoitan vaan että kun sulla on jo kaksi sektiota niin eikö kolmas tehdä automaattisesti? Ainaki täällä (SEKS) niin, eikä edes kysellä että haluatko alatiesynnytyksen kun on niin suuri repeämisvaara.

mulle tehtiin 5 vuotta sitten sektio perätilan vuoksi, nyt odottelen alatiesynnytystä (la huomenna, tai melkein tänään, 1.12).

Äitiyspolin lääkäri tutki pyynnöstäni käsin lantion (kävin kokoarviossa raskausdiabeteksen takia) ja sanoi, että aiempi sektio vaikuttaa vain siihen, ettei synnytystä mielellään käynnistetä -> liian suuri paine kohtuun.

Nyt on siis aika tulossa täyteen, mutta minä vain odottelen supistuksia... neuvolasta sanottiin, että jos mitään ei tapahdu, rv41+5 ottavat mut synnärille, mitä sitten tekevät , on täysi arvoitus.

Sektiota ei ole siis pidetty vaihtoehtona ollenkaan, koska " normaali" lantio, kokoarvio laskettuna aikana 4 kg.

Kakkosen raskauteen sektio ei vaikuttanut mitenkään, olin kanssa valmistautunut alatie synnytkseen solloin, mutta mutta... Tämä kakkonenkaan ei ollut kääntynyt oikein päin joten taas sektio.

Nyt oon kolmatta kertaa raskaan ja yli rv 30, eikä ole mikään näköistä ongelmaa edellisistä sektioista, muuta kuin kiinnike kipuja välillä noustessa. Nyt mulle on jopa näytetty vihreää valoa alatie synnytykseen jos vaan vaavi pysyy rt, toistaiseksi on.

Sulla kun on useampi raskaus taka tunnet jos jotain häikkää ja tiedät koska ottaa yhteyttä lekuriin, niin olisin ihan huoleton. Hyvää vaavin odotusta.

-MM- ja baby rv30+4

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat