Vierailija

Lapseni teki tänään matematiikan läksyjä ja huomasin, että ei ihan ollut sisäistänyt asiaa. Kotitehtävät tehtyä, selasin kirjaa mitä tunneilla oli tehty, kaikki tehtävät väärin. Asia ei siis ollut menny perille. Ja vaikka ymmärrän oman vastuuni lapsen koulunkäynnin tukijana ja autan tarpeen mukaan, niin ihmettelin kuitenkin, että eikö opettaja tosiaan yhtään katso miten nuo tehtävät tunnilla sujuu vai mikä muilla on kokemus?

Kyllä minun kouluaikaan ope kiersi luokassa ja katsoi, että kaikille asia meni jakeluun ja jos ei tosiaan heti mennyt jakeluun, niin auttoi niin kauan, että opimme. Opettajan päätehtävä on kuitenkin saada kyseiset asiat opetettua, eikä opetusvastuuta tosiaan voi kokonaan kotiin lykätä. Ja kurjaa on jos asiat opitaan jo ekalla väärin eikä kukaan edes huomaa, ettei lapsi ole tehtävää ymmärtänyt. Huono pohja tulevaisuudelle.

Sivut

Kommentit (18)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ekaluokkalaisilta tuntitehtävät. Eihän hommassa olisi muuten mitään järkeä. Open täytyy olla tosi laiska tai väliinpitämätön jos näin ei toimi. Meidän ekaluokkalaisella ryhmässä 21 oppilasta ja silti ope kerkeää hoitaa työnsä.

Merkkaa ne aina tähdellä yms. Ja korjauksiakin on, ehkei aina jokaisen väärinkirjoitetun sanan kohdalla. Mutta yleensä kyllä. Joskus kirjoittavat pikkukertomukisa, open mielestä joka sana ei tartte oll aoikein, siitähän näkee, mitä lapsi ei vielä osaa.

mun lasteni kaikki tehtävät on ope tarkastanut. Merkkaa koko ekaluokan läksytkin kirjaa. Aika laiskoja opeja on jos eivät hommiansa hoida. No onhan siellä opettajien huoneessa mukavampaa.....

Lainaus:

Aika kummallista että ope ei ole huomannut että kaikki laskut väärin...SOITAT VAAN OPELLE JA SANOT että huomasit laskujen tuottavan vaikeuksia ja toivot että lapsesi saa tukiopetusta tässä asiassa.

Mutta syytä kotona katsoa ne tehtävät uudelleen ja viestittää opelle että mikä systeemi siellä koulussa on.

Itse ainakin olen sitä mieltä että se on ensisijaisesti opettajan homma katsoa että ne tunnilla tehdyt tehtävät on suht ok. Kotitehtävien valvominen on sitten vanhempien vastuulla.

Meillä keräsi jälkikäteen, muttei sekään ole hyvä, koska ei lapsi niistä v-merkeistä opi - ei niitä ole pakko edes korjata.

Nyt ylemmillä käyvät yhdessä tehtävät läpi ja tarkistaa voi myös "tuloskirjasta". Kotitehtävät meillä edelleen tarkistaa jompi kumpi vanhemmista, vaikkei se kuulemma ole vanhempien tehtävä. Vanhempien tarkistamana se vaan aikaansaa tulta ja tappuraa, kun pistää korjaamaan.

Meillä poika kyllä osannut kaikki muut tehtävät mutta lisätehtävissä olevat päättelytehtävät tuottavat tuskaa. On siis tullut äitiinsä. Mutta en kyllä ymmärrä, että ekan luokan kirjassa on jo sellaisia päättelytehtäviä, joista osaa joudun minäkin oikein pähkäilemään.

Tehtaillaan siis tulevia psykologisten testien tekijöitä työtehtäviä haettaessa :)

Aika kummallista että ope ei ole huomannut että kaikki laskut väärin...SOITAT VAAN OPELLE JA SANOT että huomasit laskujen tuottavan vaikeuksia ja toivot että lapsesi saa tukiopetusta tässä asiassa. Voitte lapsen kanssa laskea kotona laskuja ja korjata nuo tehtävät ettei jää jälkeen jos kestää tuo tukiopetuksen pääseminen.ps.kouluissa on todella suuret ryhmäkoot, mutta silti luulisi ehtivän kiertää luokassa? Toivotaan, että on yksittäistapaus. Alkaa nakertaa luottamusta opettajaan muuten.

MIELESTÄNI VANHEMPIEN PITÄÄ TARKISTAA AINA LÄKSYT JA LAITTAA LAPSEN KORJAAMAAN VIRHEET.KANNATTAA OPETTAA HETI ALUSSA TÄMÄ TAPA NIIN LAPSI OSAA OMA ALOITTEISESTI VANHEMPANA TARKISTAA JA KORJATA TEHTÄVIÄÄN SEKÄ PYYTÄÄ APUA JOS TARVITSEE.(5-6LK ALKAEN)

kynä otteen olevan ihan vääränlainen, sen pitäisi olla open ensimmäinen huomio , Opetin oikean otteen ja kas kummaa kun sieltä tuli heti numerot ja kirjaimet huomattavasti paremmin kirjoitetuksi !

Pieni asia mutta vaikuttaa moneen..

Meillä haettiin lapselle vielä integraatiota joka hylättiin ,niin kas kummaa sinne häipyi hylätynpäätöksen myötä psykologin lausunto kuulomuistihäiriöstä ja lievästä keskittymishäiriöstä !

Sijainen ei edes tiennyt koko asiaa vaan lapsi sai haukut kun ei ollut ymmärtänyt läksyohjeita ;O(

Lainaus:

Eihän se ope kerkiä kaikkien tehtäviä tarkistamaan.

Minä taas olen sitä mieltä, että niin hänen kuitenkin kuuluu tehdä, koska siitä hänelle maksetaan. Nykyään opeilta ei ilmeisesti voi enää vaatia mitään, vaan opettamisvastuukin on siirtymässä vanhemmille. Ja tottakai minäkin tarkastan aina ne läksyt, mutta on kurja huomata, että tuntitehtävissä ei virheitä ole korjattu ollenkaan, joten mietityttää kuinka omillaan nuo lapset oikein siellä on?

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat