Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Anteeksi otsikko, en osannut paremminkaan otsikoida.

Ystäväni kertoi tänään, että he olivat niskapoimu-iltran sijaan verikokeessa, jossa selvitetään samat asiat kuin np-ultrassa. Itse en ole tällaisesta kuullutkaan kun olen käynyt ultrassa, mutta tällainen käytäntö ainakin heidän asuinkunnassaan.

No, nyt tulokset tuli ja he saivat kuulla, että heillä on 1:10 mahkut saada sairas tai jollain tapaa vammautunut lapsi. Siis mitä tämä tarkoittaa, onko suhdeluku " paha" ? Onko kukaan ollut tuollaisessa verikokeessa?

He olivat juuri lapsivesipunktiossa ja tulosten saaminen kestää viikkoja. Itse olen aina kuullut vain suhdeluvuista 1:muutamaan tuhanteen tms, joten olen järkyttynyt tuosta 1:10 luvusta.

Vai voiko verikokeen perusteella tulla eri lukuja ja ne ei silti ole yhtä pahoja???

Toivottavasti saitte selvää mitä tarkoitan, olen ihan shokissa ystäväni puolesta!

Sivut

Kommentit (22)

Ystävälläsi on 10 %:n mahdollisuus saada sairas lapsi. Eli kääntäen 90 % todennäköisyydellä hänen lapsensa on terve. Kyllähän 10 prosentin mahdollisuus sairaaseen lapseen on iso verrattuna keskiarvoihin, mutta minun näkökulmastani se on kuitenkin tosi pieni todennäköisyys, sillä meillä todennäköisyys saada vakavasti sairas lapsi on joka raskaudessa 50 %. Ja kaksi ihan tervettä lasta olemme kuitenkin saaneet. Eli voi se mennä näinkin. Toivotaan, että ystävälläsikin. Jaksamista ja onnea odotukseen teille molemmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

koska normaalisti se suhde tosiaan on tuhansia, jotakin 2500 tai sinnepäin.

Eri asia sitten on, onko niin vaarallista saada vammainen lapsi. Toki kaikki tahtovat terveen, mutta monelle sitten se vammainenkin on kumminkin hyvin rakas, kun asiaan tottuu.

Mutta onhan se aina shokki kun kuulee, että kaikki ei välttämättä ole kohdallaan.

Tiedätkö/tietääkö joku onko netissä mitään taulukkoa näistä suhdeluvuista? Että mikä on " normaalin rajoissa" ja missä kulkee kriittisen raja...?

Tai osaako joku muuten kertoa lisää? Tuntuu, että vain lukemalla asiasta faktaa pystyn tukemaan ystävääni nyt.

Voi kun olen niin pahoillani kun empaattisena ihmisenä oli tosi paha kuunnella toisen huolta ja itkustelua :o(

ap

Lapsivesipunktiostahan asian oikea laita sitten selviää eli koko raskautta ei onneksi tarvitse kärvistellä asian kanssa. Ole ystäväsi tukena nämä tulosten odottelupäivät, ovat tuskaisia, tiedän omasta kokemuksesta. Parhaiten autat, kun olet kuunteluseurana sekä yrität saada ystäväsi ajatukset välillä muuallekin. Käykää vaikka yhdessä leffassa ja tehkää kaikkea mahdollista, että aika kuluisi nopeammin.

Ystävällesi on todennäköisesti kerrottu, että jos punktiosta tulee huonoja uutisia, ne kerrotaan puhelimitse, mutta jos kaikki on kunnossa, hän saa kirjeen kotiin. Kerro hänelle, että hän voi halutessaan ottaa yhteyttä punktion tehneeseen sikiötutkimusyksikköön ja pyytää, että he soittavat joka tapauksessa. Näin ei tarvitse säikähtää joka kerta kun puhelin soi eikä toisaalta kytätä sitä kirjettä.

Välikommenttina noihin suhdelukuihin, vaikka ei suoraan asiaan liitykään...

Me saimme terveen ja elävän lapsen, vaikka suhdeluku oli siihen 1:1000. Tosin saimme tietää tämän vasta, kun olimme selvinneet istukan ennenaikaisesta irtoamisesta parhaalla mahdollisella tavalla. On todella harvinaista, että tilanteestamme täysin terve tyttö syntyy.

Ystävälläsihän on siis hyvät mahdollisuudet saada terve lapsi! Ei noita suhdelukuja kannata vertailla keskenään.

En osaa harrastaa mitään provoja enkä tällaisella asialla lähtisi ikäkuunapäivänä heittämään herjaa.

Tosiaan, 90% mahkut terveeseen lapseen! Niinpäin sitä pitääkin ajatella vaikka pelkää pahinta! Kiitos siis tsempeistä, se tulee tarpeeseen!

ap

he saivat sitten monivammaisen lapsen. lapsella kehitysvamma ja muuta. tuntematon syndrooma, joten lapsen tulevaa kehitystä ei voitu ennustaa, mutta hyvältä ei mielestäni näyttänyt. tapasin tämän äidin neurolla, kun olin siellä oman kehitysvammasen lapseni kanssa.

On ihan inhimillistä olla huolissaan läheisen ihmisen puolesta kun on kyseessä näin isot asiat! Uskoisin sinunkin kokevan empatiaa tällaisessa tilanteessa ellet ole ihan pystyyn kuollut.

Että siksi haen tietoa ja koetan selvittää asiaa itselleni, jotta pystyn olemaan ystäväni tukena. Ja ehkä asiaan vaikuttaa se, että koen tämän asian TODELLA läheiseksi koska olen itsekin raskaana. Ystäväni on nyt rv17, minä olen rv20.

Että näin. Kyllä sitä hyvän ystävän puolesta ahdistuu kun näkee miten paha olo hänellä on!

ap

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat