Vierailija

Oma lapseni mennyt päiväkotiin 1,3 vuotiaana, ollut lyhyitä päiviä ja viikkoja. Hän on hyvin kehittynyt ja onnellisen oloinen tenava.

Jotenkin ihmetellen aina luen näitä teidän juttuja siitä, miten kauhea paikka tuo päivähoito on! Siis mikä ihme siitä tekee niin kauhean?

Lapsilla on siellä hyvät hoitajat, kavereita, leluja, virikkeitä, nukkumista ja ulkoilua, syliä haluttaessa ym. Siis en käsitä, miksi se muka olisi niin kauheaa?

Siis kyllä mun puolesta jokainen voi hoitaa tenavansa kotona ihan niin pitkään kun haluaa, mutta en ymmärrää, miten päivähoito olisi niin huono vaaihtoehto. Jos lapselle päivähoito on se elämän traumaattisin kokemus, niin hyvimpähän on elämässään selvinnyt;)

Ja kiintymyssuhdehan syntyy 2-8kk iässä, eikä se katoa mihinkään (ei edes päivähoito sitä ota pois;)

Toimin itse työssä, missä olen tekemisissä kotiäitien kanssa ja kyllä välillä ihmettelen, että laittaisivat nyt ihmeessä ne tenavansa edes joskus hoitoon, kun ovat niin väsyneitä kotona oloon ja lapset vaan hiippailevat äidissä kiinni.

Vastailkaa mielipiteitänne:)

Sivut

Kommentit (19)

Meilä on juuri tehty päätös siitä, etten mene töihin vielä ainakaan vuoteen, vaikka se tarkoittaakin kitkuttelun jatkumista. Pikkukakkonen tulee kohta 2 v ja minusta hän olisi myös liian pieni hoitoon. Tätä ketjua lukiessani totean, että päätöksemme oli oikea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

itse kuulun niihin, joilla ei ole ollut vara valita kodin ja työn väliltä...itseselvyytenä on ollut työ ja lapset tarhassa.

Luulenkin, että asian ydin onkin asenteessa ja arvomaailmassa

Halutaan pönkittää omaa ekoaan eli kotiäityittä .... karrikoiden sanottuna

Mutta toisaalta takana kytee se, että olla yhteiskunnalle katkeria.... tunnetaan huonoa omaatuntoa tai syyllisyyttä.... eli kun tehdään muksuja niin ne on myös hoidettava itse.... tai kapinaan nykyyhteiskuntaa vastaan...ennenkin hoidettiin lapset kotona

En sit tiedä

Ihan normaalipäivänäkin rikotaan päivähoitolakia säännönmukaisesti, ryhmän 3 työntekijää on paikalla yhdesasä vain noin klo.09-15 välisenä aikana, aamuvuorolainen ja iltavuorolainen on päivittäin jossakin vaiheessa yksin vastuussa koko kööristä=12-14 alle 3v lapsen tai 19-23 3-6v lapsen ryhmästä. Ja jos joku on lomalla (alle 2vkon lomiin ei edes laki pakota hankkimaan sijaista), sairaana, kurssilla tms niin sitten onkin 2 hlöä/ryhmä.

Esimerkkinä se että minä olin ti ja eilen ulkoilemassa sallitun 7 lapsen kanssa kunnes tilanne menikin siihen että lapsia oli 16. Sitten saapui toinen työntekijä paikalle ja on hänen kanssaan vastuussa 25 lapsesta joista 10kpl oli alle 3v ikäisiä=2 kasvatushlön tarve+isot lapset päälle=2,5 kasvatusvastuullisen tarve=4,5hlöä ja meitä oli vain 2kpl.

Että näin:/

lapsesi viihtyisi mieluummin vanhempien hoidossa ja voisit olla

kotona, kunnes lapsesi täyttää 3 vuotta.. Miksi ihmeessä sitten viet hänet päiväkotiin? Jos syy on se, että haluat käydä itse töissä, niin sitten käyt. Piste. Ei sitä tarvitse yrittää puolustella ja noihin sosiaalitapauksiin vetoaminen on ihan eriluokan juttu.

Päivähoidosta tekee pahan se, että pieni lapsi joutuu viettämään suurimman osan valveillaoloajastaan laitoksessa! Hyi, oikein kylmät väreet menee kun ajattelen. Mutta kukin tavallaan. (Ja ihan oikeassa elämässä olen ollut päiväkodissa töissä ennen opiskelujani, ja siellä tapahtuu kyllä paljon muutakin kuin onnea ja autuutta.)

Vierailija:

Lainaus:

Toimin itse työssä, missä olen tekemisissä kotiäitien kanssa ja kyllä välillä ihmettelen, että laittaisivat nyt ihmeessä ne tenavansa edes joskus hoitoon, kun ovat niin väsyneitä kotona oloon ja lapset vaan hiippailevat äidissä kiinni.

Vastailkaa mielipiteitänne:)

Minä en ole ihan perinteinen kotiäiti, mutta meiltä löytyy neljä sosiaalista ja tasapainoista kotihoidettua lasta. Olemme ehkä etuoikeutettuja, koska voimme tehdä osin työtä kotoa käsin, joten lapsemme ovat saaneet olla aina kotihoidossa. Joka tapauksessa kaikilla kotiäideillä pitäisi olla harrastuksia tai iltatyötä, eihän sitä kotonaoloa kyllä hullukaan jaksa 24/7.

On ollut ihana seurata lasten kallisarvoisia ensimmäisiä vuosia rauhassa kotona, lyhyin ikäeroin syntyneillä sisaruksilla on myös seuraa riittänyt kotona. Kaikki lapset ovat käyneet erilaisissa kerhoissa ja noin 4-vuotiaana kukin on aloittanut haluamansa harrastuksen. Näin sosiaalisia kontakteja ja ulkopuolisia virikkeitä tulee tarpeeksi.

Meillä on usein mahdollisuus viettää aikaa koko perheellä kotona, käydä porukalla uimassa, tehdä metsäretki tai vaikkapa poiketa kirjastossa ja sen jälkeen lueskella yhdessä. Nämä kaikki arkiset puuhat ovat sitä kullanarvoista yhdessäolon aikaa, jota meillä on paljon, mutta monessa tuntemassamme perheessä ei juurikaan.

Täytyy vielä lopuksi todeta, että olemme mekin taloudelliset ahdinkomme kokeneet, talo on halpa ja vanha, emme matkustele yms. Ja se vähäkään leipä ei irtoa ilman tiukkaa suunnitelmallisuutta ja yrittämistä. Olemme usein olleet siinä tilanteessa, että taloudellisesti olisi ollut järkevää mennä normaaleihin päivätöihin ja viedä muksut hoitoon, mutta tämä on meidän valintamme, johon olemme olleet tyytyväisiä. Ratkaisuna tämä lienee kestävä, sillä olen monen vanhemman ihmisen kuullut toteavan, että ainoa mitä katuu on se, ettei voinut olla riittävästi läsnä pienten lastensa elämässä!

Ja tarkoitukseni oli vaan herättää ajatuksia, että päivähoito ei todellakaan tuhoa tai traumatisoi lasta!

Tänäänkin erään äidin lähes itkua kuuntelin, kun hän kertoi, että pitää viedä 1v. hoitoon. Eihän se lapsi siitä nyt pilalle mene herran jestas!

Mutta päiväkodissa työskennelleenä muistutan, että ei se päivähoito ole autuaaksi tekevää eikä virikkeitä päiväkodissa saava lapsi kehity yhtään nopeammin ja edistyksellisemmin kuin kotonakaan hoidettu. Päiväkodissa päivät ovat erittäin ohjelmoituja ja pienelle lapselle sopii taas joustavampi rytmi. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja tätä asiaa on päiväkodissa hankalaa toteuttaa niin että kaikki lapset siitä hyötyisivät. Varsinkin normeista hiukankin poikkeavat (vilkkaat, ujot...) eivät välttämättä saa omille luonteenpiirteilleen sopivaa hoitoa. Sen toteuttaminen pienillä resursseilla (lue liian vähän henkilökuntaa) on mahdotonta! Eki jos vain mahdollista, hoitakaa lapsenne kotona. Kyllä näissä laitoksissa ehtii aivan riittävästi olla sitten kouluaikana.... Ja päiväkoti on vasta TOISEKSI paras paikka lapselle sen oman kodin jälkeen. Koti tulee aina ykkösenä!

Oma lapseni on kyllä tosi pienessä päiväkodissa ja on ollut pari 3kk lomaa ja siis muutenkin lyhyitä päiviä, että en voi tietää kaikista paikoista. Ja todellakin miedänkin lapsi on mielummin vanhempien kanssa, ja saa sitä ollakin, hän on yleensä hoidossa 9.30-15 (nukkuu siitä 3h, eli valveilla hoidossa muutaman tunnin) ja vanhempien kanssa 15 - 21, että aika tasoihin menee.

Emmekän todellakaan noiden virikkeidän takia häntä sinne veisi, teemme kotona hyvi usein kaikkia askartelu ym. vaikka on hoidossakin. Ja ainakin mun kaikki tuntemat lapset viihtyy hyvin hoidossa ja vanhemat tyytyväisiä elämäänsä. Siis en ymmärrä, miten meidän hoidossa käyvien lapset olisivat niin huono osaisia? Tai sitten ette ole itse ikänä edes tunteneet ketään esim. lastensuojeluperhettä, missä lapset voivat oikeasti huonosti (ja vielä usein ovat vanhempien kanssa kotona...)

Siis kyllä itsekin voisin oikein mielelläni olla sen 3v. kotona ja lapsille varmasti olisikin hyvä olla niin pitkään kotona, mutta relatkaa nyt vähän tossa päivähoitoasiassa;)

T: ap, lto, sosionomi

Vierailija:

Eikös asia ole totta myös kääntäen. Ne lapset ovat jotka ovat pienestä pitäen kokopäivähoidossa ovat siis käytännössä enemmän hoidossa kuin kotona. Jos näissä tilanteissa tulee lapselle käytösongelmia tai muita häiriöitä niin vanhemmat eivät ota vastuuta liian aikaisesta hoitoonlaitosta vaan usein ongelmat jäävät hoitamatta.

No toiset ihmiset vaan ovat itselleen rehellisempiä kuin toiset. Näin on aina ollut asiassa kuin asiassa ja tulee aina olemaan. Valitettavasti!

Mutta siis itse olen ajatellut asian näin... Mielestäni osana perusturvallisuuteen kuuluvia asioita kuten empatiakykyä, huumorintajua, yleisiä hyviä käytöstapoja ja muita sosiaalisia normeja ja käyttäytymistä opitaan pääasiassa kotona omilta vanhemmilta ja sisaruksilta. On siis lapsi päivähoidossa tai kotihoidossa, jos näitä taitoja ei opita, niin ongelmia tulee varmasti ennemmin tai myöhemmin.

Esim. jos nyt omalla kohdallani käykin niin, että lapsistani tulee häiriköitä, olen omasta mielestäni ennemmin epäonnistunut kasvattajana kuin, että aloituttanut lasteni päivähoidon liian aikaisin.

Eli vaikka olisin näillä kasvatusmetodeilla hoitanut lapseni kotona 6-vuotiaaksi asti, niin silti heistä ei olisi tullut yhtään sen yhteiskuntakelpoisempia kuin päivähoidossa ollessaan.

kaksivuotiasta, kun sitten kävin päiväkodissa ihan muissa asioissa elämäni ekaa kertaa. Sen jälkeen päätin, että lapsi jää kotiin vielä vuodeksi. En tiedä mikä mua siinä käynnissä niin masensi. Joku tunnelma se oli. Sieltä puuttui elämänilo. Päiväkodeissakin on kyllä varmasti eroja.

Itse en vie alle 3-vuotiasta päivähoitoon sen vuoksi, että hoitopäivät venyisivät liian pitkiksi, enkä halua, että yhteinen aika lapsen kanssa on vain muutaman tunnin päivässä. Se jos mikä on sairasta.

Jos olisi mahdollista lyhentää hoitopäiviä, niin voisin ehkä harkita päivähoitoa jo pienemmälle lapselle.

Jokainen, joka kuvittelee noin pienen lapsen " tykkäävän" olla vieraiden ihmisten hoidettavana melkein koko valveillaoloajan,

täytyy olla jotenkin vinksahtanut. Ja miten nyt vähän yli vuoden ikäinen tarvitsee virikkeitä, joita vanhemmat eivät pysty tarjoamaan?

Lapset sopeutuu päivähoitoon, jos ja kun muuta vaihtoehtoa ei ole tarjolla, mutta se on selvä, että jokainen niistä lapsista kaipaa pitkän hoitopäivän aikana vanhempiaan.

Itse olen kysynyt 2,5 vuotiaaltani muutaman kerran, haluaisiko

jo mennä päiväkotiin, jossa muita lapsia kavereina ja muuta puuhaa?

Lapsi vastannut joka kerta, että haluaa äidin hoitavan eikä vieraiden tätien. Kyseessä on lapsi, joka pärjää sosiaalisesti hyvin, eikä ole koskaan roikkunut lahkeessa, joten uskalluksesta asia ei ole kiinni.

Voi miten lyhyt on se aika, jolloin lapsi on pieni ja sen haluan itse viettää lapseni kanssa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat