Vierailija

En kestä kuunnella, kun vauva huutaa. Mies sitä tuolla kouluttaa. Kaunako yleensä kestää, että oppivat nukahtamaan itsekseen?

Sivut

Kommentit (20)

Älkää vielä unikouluttako! Yritä jotenkin jaksaa vielä pari kuukautta! Tiedän aika täysin tilanteesi, sillä mun (lauantaina tulee 5kk) on samanlainen; päivällä vaunuissa kyllä unet maistuu, mutta yöllä unet ovat max. 1,5 h kerrallaan ja sitten tissin jälkeen taas unet jatkuvat. Vähimmillään saan itse unta 10 min jaksoissa, eli olen aamulla lähes väsyneempi kuin illalla. Ja 3 ja 5v eivät nuku myöskään päiväunia.

Oletteko aloittaneet jo kiinteät? Jos ette, niin aloita ne heti huomenna!! Se saattaa auttaa. Mä aloitin omallani 3,5kk vanhana juuri tuon yökukkumisen takia. Hetken se auttoi, mutta kun vauva keksi liikkumisen taidon, menivät taas yöt todella rikkinäisiksi.

Viime yönä otin pojan taas kainaloon ja työnsin tissin suuhun kun vähänkin inahti ja niin sain nukuttua edes hieman itse, mutta sulla on tietenkin tilanne nyt paha kun on niskat jumissa yms. Tosin kohtalotovereita ollaan: illalla lasta kantaessa jumahti toinen puoli niskasta ja nyt pidän kaulaliinalla siinä lämpöpussia...

Että niin pieni lapsi ei olisi vielä koulutettavissa, vaan ottaa sen aivan oikeasti hylkäämisenä. Mutta muuten unikoulusta sanotaan, että kolmantena yönä huutavat eniten. Ja viikossa jos ei tehoa, niin sitten kannattaa lopettaa. Unikoulu ei nimittäin kaikkien kohdalla toimi.

Jotkut lapset vain ovat hankalia hoidettavia ja tavallista enemmän äidissä kiinni. Meilläkin on etsitty allergioita ja vaikka mitä häiriöitä, mutta mitään ei löydy. Lapsi vain on ollut luonteeltaan vauvasta asti niin kamalan vaativa, että koko ajan on oltava palvelua, tai muuten huuto vain kovenee.

Suosittelen kirjaa Liisa Keltikangas-Järvinen: Temperamentti - ihmisen yksilöllisyys. Se auttaa ymmärtämään lasta, joka vaatii vanhemmiltaan poikkeavan paljon.

Äidin jaksamiseen meillä on käytetty tiedon hankintaa, säännöllistä hierojalla käyntiä ja valvomisvuoroja. Eli jotta äiti saa joskus nukkua, isä uhraa silloin tällöin yönsä, kantaa vauvaa, käyttää kaikki keinot, jotta vauva olisi hiljaa, ja tuo vauvan ihmemään vain kahdesti yössä.

Netistä ja täältä palstaltakin löytyy tietoa hauilla vaativa vauva, vaikea vauva, high-need babies. Kokeilepa ensi hätään noilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä unikoulutetaan parhaillaan 1-vuotiasta " tissityttöä" Pari viikkoa sitten nukahti vielä tissille ja yöllä perhepetissä hamusi tisun suuhun herätessään. Yhtään ei ole tarvinnut itkeskellä kun omaan sänkyyn siirryttiin. Ensin kun pahat huudot tuli sylissä rauhoittelin kunnes nukahti / oli viittä vaille. Sitten vähän kerrassaan ollaan päästy tilanteeseen, että riittää kun käyn huoneessa tai laulaa lurautan vähän tai pahimmassa tapauksessa hetken silittelen.

Sellainen tilanne, että vauva nukkui tissi suussa kolme tuntia putkeen öisin. Tutti ei käy, eikä nukkunut ilman tissiä. Mulla meni niskat ihan jumiin. Toinen käsi ei enää noussut. Järki ei kulje väsymyksen takia. Esikoinen ei nuku enää päikkäreitä. Sydäntä vaan raastaa tuo huuto, joka LOPPUI NYT! Ihanaa. 25 min. itki, raukka pieni.

Miten sen sitten saa nukkumaan pitempiä pätkiä kuin 0.5 tuntia-2 tuntia? Jos se alkaa joskus sellasia pitempiä rupeamia nukkumaan. Päivisin vetelee joskus 2-3 tuntia putkeen vaunuissa.

ap

Hei,

Me opetettiin tytöt (nyt 4 ja 5 v) tutille vauvana " puoli pakosta" Eivät halunneet aluksi pitää pitä, mutta iltaisin olivat käsivarren päällä ja kevyesti pidettiin tuttia suulla, kun olivat tankanneet maitoa tarpeeksi. Meillä tilanne samanlainen; illalla ja alkuyöstä eivät nukkuuneet kuin tissi suussa. Sitten kun maito nousi, huusivat kuin syötävät eli halusivat vain imeä tyhjää tissiä. Ekan kanssa olin tosi onneton, mutta tokan kanssa opeteltiin tutille heti. Muuten tytöt söivät rintamaitoa normaalisti, illalla tuli kauhea imemishinku. Tutit saatiin työiltä pois ekalta 2,5 vuotiaana ja tokalta 1,5 vuotiaana. Reippaita ja ihania lapsia ovat. Meillä mies kanssa kiikutti ekaa tutti suussa kun mä olin ihan kuolemanväsynyt ja itkuinen. Tokan kanssa oli jo helpompaa. Tai sitten aika kultaa muistot : )

Jaksatteko te kaikki muut oikeasti pätkittäisillä muutaman tunnin unilla vauvan ja uhmiksen kanssa? Apua ja neuvoa täältä etsin. Ja olisi kiva tietää, kauanko tämä yleensä kestää? Ajattelin vain, että jos sama väsymys jatkuu, en ole enää ollenkaan hyvä äiti esikoiselle.

ap

Minulla on kaksi lasta, kolmevuotias ja vuodenikäinen. Molemmat ovat todella huonoja nukkumaan. Esikoinen aikoinaan nukkui vain meidän keskessä, vihasi omaa sänkyään eikä auttanut unikoulut eikä muut. Ei ole löytynyt mitään allergioita yms. Esikoinen on todella kovapäinen tapaus, varsinkin nyt kun on huippu-uhma menossa (huokaus). Kuopus on rauhallinen lapsi, mutta öisin heräilee 5-10 kertaa, yleensä rauhoittuu kun tutin antaa. Olen nyt heittänyt sänkyyn about 10 tuttia, että jos vaikka vahingossa löytäisi yöllä niistä yhden, eikä tarvitsisi nousta sen takia. Onkin jonkin verran auttanut asiaa. Esikoinen nukkuu nykyisen muuten hyvin paitsi että heräilee pari kertaa yössä pissalle ja tulee sitten herättämään, pitää nähdä välttämättä äiti. Olen viimeisen 3.5 vuoden aikana nukkunut ehkä maksimissaan 10 yötä ilman heräämättä sen 3-5 kertaa yössä. ..

Sekavaa tekstiä, olen hiukka yliväsynyt minäki... Halusin vain kertoa että muitankin on jolla samat ongelmat, ja eiköhän ne ihan oikeesti joskus helpota. Sitten tulee muut ongelmat:-)

Tsemppiä!!!

Vauva nukkuu päivisin vain ulkona, sisällä vain huutaa. Ei nuku tissille, sänkyyn, rintareppuun eikä sitteriin kiikuteltaessa.

Nytkin illalla siis nukahti tissille, mutta herää heti, kun laitan sänkyyn tai puolen tunnin päästä ja alkaa huutaa.

ap

Olen ollut todella huono " kouluttamaan" vauvojani, mielummin olen tissittänyt vaikka 1v lasta kun antanut sen huutaa yöllä tai jotenkin muuten todella pehmeästi yrittänyt saada tilannetta muuttumaan. Meillä (kolme lasta 5v - 5kk) ei tosin ole ollut mitään kovin pahoja tilanteita.

En minä vauvaa huudattaisi, mutta jotakin tuolle asialle on tehtävä. Jos päivällä nukahtaa vaunuihin, miksette nukuta sinne myös yöksi?

Vierailija:

Lainaus:

Meillä 10-kuista koulutettiin tassuttelulla: " painavat kädet" levottoman lapsen päälle kunnes rauhoittuu, siten istutaan vieressä kunnes nukahtaa. Hyvin toimii eikä lasta huudateta..

Nukahti, ja lopulta nukkui, vain tissille ja tissi suussa. Tassuttelu auttoi kitinään. Hysteerisestä itkusta hetkeksi syliin rauhoittumaan ja takaisin sänkyyn jne... Parina yönä valvoi tunnin (ei siis huutanut, valvoi vaan), sitten 20min ja nykyään riittää yleensä 5min.

Noin pieni on kyllä vielä munkin mielestä vielä eri juttu. Joku muukin ehdotti, mitä jos vauva nukkuisi yötkin vaunuissa? Meillä vauva nukkui vaunuissa yönsä muutamat ekat kuukaudet.

Tai sylissä? Siitä me ihan aluksi aloitettiin. Ekalla kerralla huusi 20min. sylissä. Seuraavalla meni jo 5min. Siitä sitten sänkyyn. Tärkeintä on mun mielestä nyt, että päätätte miten vauva nukahtaa. Tosin, onko noin pienellä vielä selkeitä päiväuniaikoja yms? Unohtakaa se kokeilu mihin nukahtaa. Kun samaa toistetaan useita kertoja, kymmeniä, satoja, vauva tietää jo makuhuonetta lähestyttäessä että nyt mennään nukkumaan.

Tsemppiä! Kyllä se siitä pikkuhiljaa!

Siis siksi, että mulla on niskat ja aivot jumissa, kun en saa nukuttua ja nukun niin ihme asennoissa, kun vauva nukkuu tissi suussa. Ja päivisin pitäisi jaksaa olla ihminen uhmaikäisellekin, joka ei siis nuku päiväunia. Kai mä sitten olen kamala äiti ja ihminen :(

ap

Siis iltaisin nukahtaa tissille, mutta pitäisi olla tissi suussa koko nukkumisen ajan. Päivällä taas ei nukahda tissille, vain vaunuihin. En tiedä miksi näin on.

ap

Mulla on kans päivällä täällä pinna todella tiukalla (!!!) isompien (3 ja 5v) kanssa, mutta onneksi tytöt leikkivät välillä hyvin yhdessä ja olenkin saanut otettua vauvan nukkuessa jopa tirsat sohvalla! Miehestäkään ei ole juuri apua vauvan kanssa, isompien kanssa kyllä, mutta vasta sitten illalla tietenkin. Sulla ei ap varmaan ole mitään paikkaa mihin saisit päivällä uhmiksen pariksi tunniksi välillä laitettua hoitoon?

Olitteko muuten aloittaneet kiinteitä jo?

pari viikkoa.

Meillä 10-kuista koulutettiin tassuttelulla: " painavat kädet" levottoman lapsen päälle kunnes rauhoittuu, siten istutaan vieressä kunnes nukahtaa. Hyvin toimii eikä lasta huudateta..

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat