Seuraa 

Olen niiiiiiiin loppu. Vauvamme ei huoli pulloa eikä tuttia, ikää 6kk eikä koskaan ole huolinut. Yöt nukkuu niin ja näin, suureksi osaksi tissillä.. viime yönä sitten päätin että alkaa riittää, ja yllätyksekseni yö menikin ihan hyvin ilman tissiä, vasta viiden aikaan heräili nälkäisenä. Aion nyt jatkaa yösyönnin vähentämistä kun ei se ainakaan vielä suurempia itkuja aiheuttanut..

Kiinteitä vauva syö huonosti, pari teelusikallista menee peruna-porkkanaa lounasaikaan ja illalla pikkuisen puuroa sekoitettuna mangososeeseen. Vauva ei osaa avata suutaan lusikalle eikä touhu muutenkaan kiinnosta vaikka nälkä olisikin.. Tissi siis meillä on edelleen pääruoka.

Minä olen niin väsynyt tähän touhuun!!! Olen niin kiinni vauvassa että en voi edes harkita lähtöä paria tuntia pidemmäksi ajaksi. Ja nyt mies sai kaikenlisäksi töistä risteilylahjakortin, joka tietenkin menee meiltä sivu suun, koska pullo ei uppoa... harmittaa niin vietävästi, jos nyt pääsisin ajassa taaksepäin, ihan varmasti totuttaisin vauvan myös pullolle.

Se täytyy vielä lisätä, että meillä on vauvan lisäksi esikoispoika 1v10kk työllistämässä...

Vertaistukea, tai jotain, olen ihan lopussa :(

Kommentit (9)

Meillä tosiaan muutettiin iltarutiineita unikoulun myötä. Ikinä ei nukahdeta tissille ja jos nukahtaa, herätän. Ennen syöntiä pesut ja yöpuku, leikkejä rauhoitetaan mitä myöhempi on ja valot himmenevät illan mittaan. Illalla syötän mieluummin hieman ajoissa istualtani (niinkuin nyt aina, en imetä enää makuultaan, enkä sängyssä), sen jälkeen sylittelyä ja musiikinkuuntelua. Yritän, että vauva ei yhdistä ruokailua nukahtamiseen, koska silloin hän pyytää yöllä siihen uudelleen nukahtamiseen ruokaa. Vauvan vien valveilla (mutta vasta kun hän on oikeasti väsynyt) omaan sänkyyn, unipussi kiinni, tutti suuhun ja pari silitystä päälaelle. Tämän jälkeen jätän lapsen ITSE nukahtamaan, jos alkaa huutaa menen ja rauhoitan silittelyllä. Jos huutaa uudestaan, odotan pienen hetken lisää ja menen ja rauhoitan. Jos ei rauhoitu sängyssä, syliin ja rauhoittelu jne.

Oletko koettanut erilaisia tutteja pulloon vain vain yhtä merkkiä? Meillä ainakin asuu " laatutietoinen nuorimies" , joka kelpuuttaa vain nuk-tutit. Enkä kyllä yhtään ihmettele, sillä Ainun tutit ovat puolet suurempia. Ja meillä pullotellaan harvoin (kuten tavallaan teilläkin), joten siksi on tärkeää, että tutti on mahdollisimman samanmallinen kuin rinnanpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meillä 6kk vauva, joka heräili 10-20 yössä. Pisin unijakso oli 1.5h kerran yössä, joskus ei sitäkään. Halusi rintaa 3-4 krt/yö. Nyt takana viikko johdonmukaista lempeää unikoulua ja vauva laitettu omaan huoneeseen. Iltarutiinit aina samat ja vauva viedään selkeästi valveilla omaan sänkyyn. Tulokset: herää enää 1-2 krt yössä ja vasta aamuyöllä ekan kerran, niin että ekan unijakso on 22-03 tai 22-05. Syö kerran tai ei ollenkaan. Nousee aamulla klo 8.15-9.15. Kiinteitä ei syö vielä edes joka päivä, joten niistä ei ole kysymys. En voi muuta kuin suositella tätä. Eihän tässä mitään menetä, jos ei auta. Mutta jos aloitat, niin päätä että vie läpi eli vaikka sata kertaa tuo rauhoitus-> omaan sänkyyn ja ihan pikku napinoihin ei vastata. Yöllä ei meillä myöskään syödä sängyssä, vaan kaikki ruoka saadaan sohvalla/sitterissä ja yöllä saadaan ainoastaan korviketta pullosta, vaikka päivisin imetän. Minä en yksinkertaisesti enää jaksanut tätä valvomista. Me ollaan miehen kanssa pidetty unikoulua vouroöin.

Vauva oppii kyllä myös pullolle tai nokkamukille, mutta myös siihen voi mennä aikaa useampi viikko ja joka ruoalla on tarjottava ja kaikki mielikuvitus käytettävä. Meillä ei huolinut pulloa tai korviketta, mutta parissa viikossa opetin molemmille (pullossa meni kauemmin).

Pyydä mieheltäsi apua valvomisiin, yksin ei voi jaksaa...

vinkkejä iltanukahtamiseen,kun tähän asti tainnuttajana on toiminut tissi.. nyt kun määrätietoisesti lopetan/vähennän yöimuja on varmasti armeliaampaa vauvalle että edes illalla ei nukahda tissille, ts. säännöt samat kuin yölläkin.

Kokemuksia,vinkkejä,mielipiteitä,kaikki otetaan kiitollisuudella vastaan :)

Helmi

Hei!

Multa jäi varmaan ymmärtämättä jotain, sillä en oikein tajua, että miten vauva ja risteilylahjakortti sulkevat toisensa pois? Eikös tuollainen näppärä pötkylä ole aika helppo ottaa mukaan? Toki reissu on silloin erilainen kuin vain aikaihmisten kesken, muttei välttämättä ollenkaan huonompi.

Ihmiset on tietysti erilaisia keskenään (ONNEKSI!), mutta minusta tuntuu ihan käsittämättömältä ajatus, että ½-vuotias pitäisi jättää pariksi päiväksi ei-vanhempiensa hoteisiin. Itse se vauveli on kuitenkin tullut tehtyä, joten pitäisi osata varautua myös siihen, että vauva-ajan äiti ja lapsi ovat aika kiinni toisissaan - niin hyvässä kuin pahassa.

Ja vaikka nyt tympiikin, väsyttää, rasittaa ja raivostuttaa... Niin huips vaan ja tissi ei enää kelpaakaan, eikä lapsi ole enää äidissä kiinni oleva vauva vaan vauhdikas leikki-ikäinen.

Oma kokemukseni on, että kyllä se alkaa hörpytys ja pullokin kelvata jos ei tissi ole paikalla. Eli lypsä etukäteen ja ole reilusti pois paikalta (suhteellisen lähellä tosin, jos kunnon kriisi yllättää) ja jätä vauva miehen hoteisiin. Kyllä vauva taatusti valitsee ihanasti maidonhajuisen äidin, jos hän on tarjolla, mutta kummasti alkaa isän tarjoamat eväät kelvata jos äitiä ei ole saapuvilla. Sama pätee myös yöaikaan. Pistä mies muutamana yönä " töihin" ja vaadi häntä huoltamaan kitisevää vauvaa. Ihanan hajuiselle ja hellämieliselle äidille vauva yleensä vinkuu paljon sitkeämmin mutta rauhoittuu sitten isän hoivissa. Tajuaa parka pikkuinen, että karvarinnalta on turha tissiä kinuta!

Oletko varma että tarvii? Siis kyseessä ruotsinristeily vai joku muu? Kannattaa tarkistaa matkatoimistosta vaatimukset, ettei turhaan luovu toivosta. Ja onko (en ole varma) olemassa vielä mahdollisuus merkata lapset jo äidin/isän olemassa olevaan passiin? Senkin voi tarkistaa.

Ja öiseen aikaan vielä 1 vinkki: palvelu minimiin ja ei lepertelyä. Monesti sitä itse alkaa kullannupulleen sössöttämäään väsyneenäkin. Kannattaa hoitaa yön pakolliset huoltotoimet minimivalaistuksessa, ripeästi ja hiljaa, niin vauva oppii sitäkin kautta eroa päivätoimiin. :)

kiitos tuesta:)

juu mietittiin sitä perheristeilyvaihtoehtoakin, mutta lapsille täytyisi hommata passit ja lahjakortin muodossa tulevan rahansäästön voisi siis unohtaa..

yritän satsata kiinteisiin, kiitos marimarille hyvistä vinkeistä! tilanne on siinä mielessä uusi että esikoinen oli melkein täysin pullolla ja alkoi 4kk iässä hienosti syömään soseita ihan niin paljon vain kun suuhun lapioin.

on ne näköjään niin erilaisia vaikka samoista tarpeista tulleet..

Onneksi olkoon. 6kk imetystä on jo hieno juttu. Mulla oli 6kk kohdalla samanlaista.

Sulla voi ola vitamiinien ja hivenaineiden esim kalsiumin puutos. (Mulla oli) Pelkkä monivitamiini ei riitä tarvitaan lisäksi kalsiumia ja d-vitamiinia. Apteeksita tietävät lisää.

Jos haluat jatkaa imetystä kokeile näitä. (Esikoisesi kanssa asiat ovat varmaan tulleet tutuksi mutta laitan nyt tähän)

Totuta vauva nokkamukiin. Meillä käytössä tiivimukeja joista poistin venttiilin. Toimivat ihan hyvin. Anna kiinteiden kanssa ruokajuomaksi korviketta tai vettä. Vauva oppi meillä nopeasti olin välillä 5 -6 tuntiakin poissa kotoa. Eikä meillä häirinnyt imetystä.

Älä imetä ainakaan 2 tuntia ennen kiinteitä, niin soseet maistuvat vähitellen paremmin. Anna vauvalle joku kiva muovilelu tai astia näprättäväksi syönnin ajaksi. Syöminen alkaa sujua vauvalta " huomaamatta" .

Kokeile yöllä unipussia ja laita mies nukkumaan välillä vauvan kanssa. Meillä unipussi vähensi heräilyä ja peittoa ei tarvitse yöllä käydä laittamassa vähän väliä.

Kaiken muotoiset ja materiaaliset tutit on koitettu, ja ei tulosta. Ihotutti kun keksitään niin se varmaan sitten kelpaa.. ;)

En ole tuota passiasiaa tarkistanut mutta muistan joku aika sitten lukeneeni/kuulleeni että vauvakin tartteisi oman passin - täytyy tarkistaa (aloitankin huutelemalla tällä palstalla :))

Huh, jo alkaa hiljalleen helpottaa paha olo kun pojat ovat nukkumassa ja täältä on ihanasti saanut ymmärrystä, KIITOS.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat