Seuraa 

Olen 28-vuotias nainen joka on ajoittain kärsinyt korkeasta verenpaineesta, ja minulla on ollut siihen hetken lääkityskin. Nyt on alkanut tuo verenpaine-asia mietityttää tulevaa mahdollista raskautta ajatellen. Olen lukenut raskausmyrkytyksestä, ja että yksi suuri riski on nimenomaan korkea verenpaine. Olisi mielenkiintoista kuulla muiden, jo synnyttäiden kokemuksia korkeasta verenpaineesta ja raskaudesta. Itselläni verenpaine on liittynyt paljolti stressiin, lisäksi lapsuudessani sairastama munuaisiin edennyt virtsatulehdus ja siitä seurannut toisen munuaisen osittainen toimimattomuus vaikuttavat asiaan. Nyt jotenkin pelottaa että miten nämä kaikki asiat vaikuttavat mahdolliseen raskauteen. Olen menossa ensi viikolla gynekologin juttusille, joten pitää toki kysyä häneltä melipidettä, mutta ajattelin, että jos täältä löytyy joku joka on myös verenpaineen kanssa taistelija, niin olisi kiva kuulla ja jakaa kokemuksia. :)

Kommentit (3)

Täällä eräänlainen kohtalotoveri. Minulla aivan samankaltainen tilanne kuin sinulla Pommeriina. Molemmissa raskauksissa raskausmyrkytys, paineet ihan kohdallaan ennen raskauksia, joskin normaaliasteikon yläpäässä. Ensimmäisessä raskaudessa r.myrkytys tuli lievänä ja synnytys käynnistettiin, tosin yliaikaisena. Toisessa raskaudessa r.myrkytys iski voimakkaasti n. viikolla 35 ja synnytys käynnistettiin myös viikolla 37. Raskausmyrkytys vain paheni sektion jälkeen ja jouduin olemaan tarkkailussa huippukorkean verenpaineen takia vielä 5 päivää synnytyssalissa. Lääkkeitä piti syödä vielä kotonakin jonkin aikaa, mutta sitten paineet laskivat ns. normaalitasolle. Molemmat lapset olivat aika pieniä ja kakkosvauva keskosen mitoissa istukan vajaatoiminnan vuoksi. Nyt hän on kyllä jo kirinyt kasvun kiinni :) Mutta pieniä reppanoita olivat syntyessään.

Tämän toisen synnytyksen jälkeen palautuminen on ollut huomattavasti hitaampaa kuin 1. synnytyksen jälkeen ja vielä reilu vuosi sektion jälkeenkään olo ei ole normaali. Miten teillä muilla, onko ollut verenpaineesta johtuvia oireita. Minulla jatkuvaa turvotusta, elimistö reagoi suolankäyttöön voimakkaasti, väsymystä ja silmät herkät ja punaiset. Onko teillä ollut tällaisia vaivoja? Olen menossa lääkäriin mm. näiden takia, saa nähdä mitä sanoo.

Ja vielä alkuperäiseen kysymykseen, korkea verenpaine on yksi raskausmyrkytykseen liittyvistä oireista, mutta toisaalta lääkityksellä voidaan kai hillitä sen nousua. Ei siis onneksi välttämättä johda raskausmyrkytykseen, vaikka onkin yksi sen oireista.

minulla nousi verenpaine ensimmäisen raskauden aikana ja oli lievä rasakusmyrkytys, pian synnytyksen jälkeen paineet laskivat normaaliin. Sitten aloin odottamaan toista lasta ja paineet kohosivat taas ja tällä kertaa verenpaine oli viikolla 37 niin korkea että synnytys piti käynnistää. Minulla oli siis raskausmyrkytys. Kaikki meni kuitenkin hyvin, mutta paineet eivät enää laskeneet. Kolme vuotta tilannetta seurattiin ja nyt olen kaksi vuotta syönyt verenpainelääkkeitä.

Ennen rasakuksia verenpaineet olivat siis aina olleet normaalit. Meillä on verenpaineen kanssa sukurasitusta ja äidilläni on käynyt juuri näin ja koko elämänsä syö verenpainelääkkeitä. Paineet pysyvät kurissa lääkityksen johdosta ja uutta raskautta en ole enää ajtellut!

En tiedä pääsenkö koskaan eroon lääkkeistä, aika näyttää

Sisältö jatkuu mainoksen alla

...on paljon ihmisia joilla on verenpainetauti, myos laakityksella, ja jotka ovat ihan menestyksekkaasti raskaana. Itsella sekundaarinen verenpainetauti (munuaisvaltimon ahtaumasta johtuva) joka altistaa tosiaan raskausmyrkytykselle (viela enemman kuin "tavallinen" verenpainetauti), silti kaksi raskautta takana ilman raskausmyrkytysta, eli mikaan "pakollinen kuvio" se ei tosiaankaan ole. Ja toisaalta monille joilla on tavallisesti normaalit verenpaineet tulee raskausmyrkytys, kuten kai kahdelle edelliselle kirjoittajalle. Eli nama kaksi asiaa ovat tosiaan eri juttuja, vaikka niiden valilla voikin olla yhteys. Verenpainetautisen raskauden seuranta on tarkkaa, itse olen kaynyt molemmissa raskauksissa erikoislaakarin luona tiuhaan, on seurattu paineita ja munuaisen toimintaa, seka istukan toimintaa ja sikion kasvua (korkea verenpaine voi aiheuttaa sikion kasvuhairioita, joten siksikin paineet on saatava hallintaan). Nykytiedolla verenpaineita ruetaan raskaanaolevilla laakitsemaan vasta kun ne ovat pysyvasti yli 140/90, laakkeitakin loytyy joita voi raskaana kayttaa (Suomessa kai lahinna labetalol). Kaikki verenpainelaakkeet eivat tosin sovi raskauden kanssa yhteen joten tasta pitaa neuvotella laakarin kanssa etukateen jos kayttaa laakeita. Tietysti jos vasta suunnittelee raskauttaa, kannattaa yrittaa paasta verenpaineiden kannalta mahdollismaan hyvaan tilaan, eli harrastaa urheilua, laihtua (jos ei ole normaalipainoinen) ja valttaa suolaa, lakritsia ja salmiakkia. Ja tosiaan laakitystakin on ihan fiksua harkita jos paineet ovat pysyvasti korkeat, laakitsematon verenpainetauti on paljon isompi haitta kuin (sopivat) laakkeet. Onnea raskautumisen yritykseen!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat