Vierailija

Hei,

Plääh, mikä fiilis. En oikein voi muualle naukua.

Ahdistaa aivan sietämättömästi tuleva joulu. Olen yh ja rahat eivät riitä sitten niin mihinkään. Pitäisi ostaa suksia x3, luistimet pojalle, jotain muutakin joululahjaa. Vaikka sain veronpalautusta, niin se ei riitä alkuunkaan, mihinkään. Käyn toki töissä, mutta yhden palkalla kun joutuu päivästä toiseen kitkuttamaan, niin elämästä katoaa ilo. Ja vielä se, että joulu on superyksinäinen juhla, vaikka siis on nuo lapsekin tuossa, mutta etenkin jouluna kaipaisi elämäänsä ns. " oikean" perheen.

Välillä naurattaa nuo Kelankin tulorajat, olen siis yksin kahden lapsen kanssa ja silti en saa esim. asumistukea. Nooh, tuo yh-korotus tosiaan kattaa kaiken 36 ¿/lapsi. Nyt kun sain palkankorotuksen, niin päivähoitomaksu nousi. Toista duunia en voi ottaa, koska lapset ovat niin pieniä, ettei heitä voi jättää esim. yksin.

Kiitos, kun sain marista.

Kommentit (12)

(olen itse opiskeleva yh, lapseni biologinen isä käy töissä). Rupesi kyrpimään esim. se, että me asumme lapsen kanssa kahdestaan tulitikkurasian kokoisessa kaksiossa, ja hän yksistään 18 neliötä isommassa asunnossa paremmalla alueella...Hän matkustelee, käy ulkona säännöllisesti syömässä jne, mutta silti ei haluja riitä maksaa MITÄÄN lapsensa menoja, harrastuksia tms. Lasta hän ei tietenkään koskaan vie mihinkään ulkomaille, ainoastaan uusia naisystäviään...

Tiesitkö, että elatusmaksut lasketaan vanhempien suhteellisen elatuskyvyn mukaan? Mitä tiukemmilla sinä olet ja mitä enemmän hän tienaa, sen isommat maksut. Ei siinä nyt mistään isoista tai käänteen tekevistä summista tietenkään ole kyse, mutta helposti saat muutaman kympin enemmän per lapsi mikäli isä on säännöllisesti tienaavassa edes ok. palkkaisessa duunissa. Oman lapseni elari nousi siitä 118e/kk:sta 200 euroon kuukaudessa, eikä lapseni isä nyt mikään kroisos ole. Normaalit elatusmaksut pyörivät keskipalkallisilla etävanhemmilla siinä 150-225 euron kieppeillä per lapsi, varakkaammilla sitten saattaa kohota tuonne 300 euron kieppeille.

Surffaa lisää tietoa fattan sivuilta ja ota yhteyttä oman sosiaalitoimistosi lastenvalvojaan (elatusmaksuista vastaavaan). Hän neuvoo sinulle miten menetellä. Todellakaan ei kannata " kunniottaa" tuollaisen vastuuntunnottoman isän päätöstä olla osallistumatta lapsensa taloudellisiin menoihin, varsinkin jos oma tilanne on tiukka!

Palkaa riittää juuri ja juuri päivähoitomaksujen lisäksi elämiseen. Muuhun ei rahaa jääkkään. En edes voisi haaveilla, että saisin lahjoja jouluksi ostettua:( Jo toinen joulu näin. Itselle ei lahjoilla ole väliä, mutta lapset varttuvat kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jäin leskeksi nuorena, neljän pienen lapsen kanssa. Meidän kaupungissamme ainakin pelastusarmeijalta saa avustusta joulupöytään sekä lahjoihin. Pahaahan se joskus tekee toisten almuja poimia mutta joskus on se ylpeys vaan pakko niellä ja otettava se minkä saa, lasten tähden edes. Itse säästän pitkin vuotta rahaa ja ostan joululahjatkin ajoissa. Tämän vuotiset luistimet ostin urheilukaupan alesta jo keväällä jne. Tärkeintähän loppujen lopuksi se yhdessäolo ja tekeminen on kuin ne lahjat.

Kehtaisitko ottaa yhteyttä esim. seurakuntasi diakoniatoimistoon, jospa sieltä saisit jotain avustusta joulunviettoosi. Löytäisitkö sukset ja luistimet käytettynä jostain (kirpparit, ilmoitus kaupan ilmoitustaululle). Tuo yksinäisyys jouluna on varmaan tosi kurjaa, siihen ei kai ole apua ellei sulla ole ystäviä / sukulaisia kenen kanssa voisit joulua viettää.

Tsemppiä sulle ja jaksamista, usko pois että paistaa se päivä vielä risukasaankin!

Meillä tosin avioliitto toistaiseksi vielä kasassa, mutta yhden tuloilla silti ollaan, kaksi lasta ja kaksi kroonisesti sairastavaa perheessä. Tänään piti tulla miehen palkka, mutta eipä tullutkaan. Jippii! Kaapissa ei ole ruokaa, makaroonia keitin lounaaksi, mutta eihän se kelpaa kun ei ole ketsuppia. Jurppii...

Ehkä hänen kanssaan voisi neuvotella, että harrastusvälineet ostetaan puoliksi?

Sossu kuulemma maksaa joillekin lapsille 1 harrastuksen ja harrastusvälineet. En tosin tiedä millä kriteereillä tuohon on mahdollisuuksia.

Ovatko lapset koskaan isällään? Lähde silloin rohkeasti ulos, maailma on täynnä hyviä miehiä jotka kaipaavat hyviä naisia. Myös nettideittailulla on löytynyt kuulemma hyviäkin puolisoita,

Tsemppiä

Meillä sujuu muuten hyvin ja olen " kunnioittanut" hänen päätöstään olla ostamatta mitään. Kurjalta se tuntuu, koska tulee rahallisesti hyvin toimeen, mutta se on hänen valintansa...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat