Seuraa 

Täällä äiti on huolissaan, kun vähän reilu kaksiviikkoinen poikamme nukkuu öisin liian hyvin. Viime yönä oikein säikähdin, kun tajusin pikkumiehen nukkuneen 5 tuntia putkeen. Illalla uni oli kyllä tiukassa ja tuli tosi pitkä pätkä valvottua ja minusta vauva meni yliväsyneeksi. Miten muut täysimetyksellä olevat vauvelit nukkuvat? Neuvolassa kun on sanottu, että pitäisi kahden tunnin välein syöpötellä ja korkeintaan yksi pitempi (3h) unipätkä per yö. No tämä meidän miekkonen tykkää vedellä kahteen otteeseen 3-4h unet ja sen jälkeen heräilee tiuhempaan. Illasta ollaan ahkerasti tissillä ja muutenkin päivän aikana tankataan tiuhaan. Itseasiassa tuntuu, että vauvaa on vaikea saada unille päiväaikaan. Torkkuja otetaan kyllä tissitellessä, mutta heti kun yrittää sänkyyn laittaa niin viimeistään 15 min päästä käy kutsu.

Alanko siis herätellä vauvaa yösyönneille vähintään sen kolmen tunnin välein? Mietityttää miten noin pitkät välit vaikuttaa maidonkin tuloon, mutta kurjalle tuntuu toista herättää kesken unien.

Niin ja ensimmäinen vauva kyseessä, joten ei mitään hajua miten näiden hommien pitäisi mennä.

Vastauksista jo nyt kiittäen,

Mörötin ja poika 2vko

Kommentit (11)

Yhdyn edellisiin: nauti niin kauan kuin voit! Kyllä sitä valvomista vielä riittää..! ; )

Kummalliselta kuulostaa ne neuvolantädin ohjeet 2-3 tunnin syöttöväleistä... Meillä tuollaista tahtia suositeltiin kun kyseessä oli hiukan ennenaikainen ja pienenkokoinen vauveli. Mutta kyllä 3-4 h on ihan riittävä väli, ja yöaikaan vielä pidempikin.

-Tua ja pojat 1v11kk ja 2,5kk

PS. Itse kyselin täältä jokin aika sitten yöimetyksen merkityksestä maidontuotantoon, löydät sen pinon hakusanalla " yöimetyksiä" (sana löytyy otsikosta).

Nauti itse 5 tunnin unista vaan ja lepää!

Jos poika syö hyvin ja kasvaa hyvin, niin ei mitään mieltä herätellä kesken unien syömään (ei ilmeisesti ole keskosesta tms. erikoistapauksesta kyse). Kyllä vauva herää sitten itse, kun nälkä yllättää - ja herättää sinutkin. Nukkukaa siis molemmat vaan ja nauttikaa imetyksestä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meidänkin vauva nukkui hyvin ja laitoksella neuvottiin herättelemään tissille. Ja niinhän mä teinkin, mutta jälkeenpäin olen ajatellut, että oisin vaan antanut nukkua. Toisaalta taas sitten neuvotaan, että ei saa herätellä nukkuvaa vauvaa... Vauva nukkui lähes läpeensä ekat 2vk. Sitten alkoi syödä ihan parin tunnin välein. Nuku siis ihmeessä aivan rauhassa! =) Minäkin olin vauvana nukkunut heti alusta pitäen 7h yöunet heräämättä.

Meillä myös tämä kolmas nukkui öisin jopa 9h heräämättä ekat lähes 4kk täysimetyksestä huolimatta. Maidontuotantoon se ei mielestäni vaikuttanut milläänlailla sillä aina välillä oli öitä jolloin heräili useammin ja siten varmaan kasvatti maidonmääräänsä. Nyt vauva jo lähes 6kk, yhä täysimetyksellä ja nyt kyllä heräilee sen pari-kolme kertaa yössä.

Ainoa mitä " huonoa" tuosta hyvin nukkumisesta oli, että kuukautisen alkoivat jo reilu 3kk synnytyksestä. Edellisten lasten kanssa ne ovat alkaneet vasta kiinteiden alotuksen myötä.

Minullekin sairaalassa ja ekassa neuvolassa sanottiin, että kelloa vaan soittamaan viimeistään neljän tunnin välein ja minähän tottelin, kuuliainen kun olen moisille ohjeille. Muutaman kerran tyttö nukkui pidemmät pätkät, kun unohdin laittaa kelloa soittamaan ja johan olin huollissani. Sitten tuli eka käynti lastenneuvolassa ja siellä sanoi täti, että ihan turhaa on herätellä, kun vauva kasvaa normaalisti. Vaihtelevasti tyttö nykyään nukkuu: välillä syödään kahden tunnin välein ja välillä vedetään melkein kuusi tuntia unta. Mutta kyllä neiti sen nälkänsä ilmoittaa. Niin varmasti myös teidän poju.

Eli nuku, kun siihen on mahdollisuus ja ole tyytyväinen, että pojalla on rytmi tuolla mallilla!

Silmät sikkaralla, Amy

Meilläkin on sama nyt 7kk ikäisellä pojulla. Ja minä vaan yritän antaa tissiä, että saisin itse makoilla. Viimekin yönä poju heräili aluksi 10min välein potkimaan ja heilumaan, välillä meni itkuksikin. Tissi kyllä rauhoittaa, mutta oon ihan puhki. Vauva ei ota tuttia vain tissillä pääsee uneen. Pitäisköhän aloittaa unikoulu? En vaan raskisi..

Samaa meillä OLI, ja totuinkin kai liian hyvälle, sillä nykyiset 7kk+ heräilyt ei ihan tunnu omimmilta. Krooh. Nyt valitankin, että miksi murunen ei enää nuku. Syytän vahvasti liikkumaan oppimista tai jotain, mutta nälästä tää EI johdu... VINKKEJÄ?

Yhdyn edelliseen, aika erikoisen ohjeen olet saanut. Vaikka meillä keskonen (rv 34) sai heti kotiuduttuaan nukkua yöllä niin pitkään kuin halusi, päivällä suositeltiin herätettäväksi kolmen tunnin välein. Sairaalassa pikkukeskosiakin syötetään kolmen tunnin välein, joten 2 tunnin välein herättely täysiaikaisella on kyllä todella omituinen ohje.

Jos paino nousee riittävästi ja lapsi kasvaa - anna nukkua vain. Ja nauti niin kauan kuin sitä kestää. Meilläkin esikoinen nukkui alussa useimmiten yhden pitkän pätkän - 6-7 h oli ihan tavallista - ja aamuyöstä vasta sitten syötiin. 4 kk iässä sitten heräiltiin tunnin välein...

Tämä toinen lapsi - nyt 2 kk iässä - saattaa nukkua 5 h - tai kuten viimeyönä teki tähänastisen ennätyksensä - 7,5 h putkeen. Nyt nautin ja vain odottelen, että milloin tämä lepo loppuu...

Me saatiin sairaalasta + neuvolasta ohjeet että pitää herättää kun meillä oli täysiaikainen vauva joka ei painanut sairaalasta kotiinlähtöpäivänä kolmea kiloa ja oma maito oli tiukassa. Sitten kun seurattiin neuvolassa että paino nousee ja niin alkoikin tapahtua ja kohisten niin sai jättää nukkumaan niin pitkäksi aikaa kuin vain vauva nukkui. Meillä oli pikkaisen sellainen tyttö jota se syöminenkin väsytti ja vei voimia.

Sehän on vaan hyvä,että vauvalla on jo nyt vuorokausi rytmi kohdallaan. Meillä molemmat lapset 2v ja 4kk ovat nukkuneet alusta asti läpi yön.Esikoinen alotti sairaalasta päästyämme heti 6h pätkillä yönsä.Nyt kakkonen on nukkunut yli 2kk 8-12h syömättä.

Äiti vaan joutuu nousemaan toisinaan lypsylle jo aamuyöstä,mutta se on pieni vaiva..

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat