Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

Jos olet kokenyt jonkinnäkösen synnytyksen jälkeisen psykoosin ja olet alkanut uudelleen odottamaan lasta sen jälkeen? Miten on toistuiko psykoosi toisenkin synnytyksen jälkeen!

Eli omaa taustaani:

Minulla on kaksi lasta,ensimmäisen kohdalla en niinkään kokenut minkäälaista masista mut toisen kohdalla KYLLÄ. mutta luulen että siihen vaikutti muutot eestaas (3kk sisällä kaksi muuttoa),Kaverin kuolema ym ym ym.. Mutta nyt olen raskaana ja on alkanut aivan mahdottomasti huolettaan se että mitä tuleman pitää..raskausviikoilla olen nyt 6.

kertokaa minkälaisia kokemuksia teillä on..onko se aina 100% varma että se uusiutuu!! AUTTAKAAAA!!!!

Kommentit (6)

ei ole masennuksesta omaa kokemusta, mut kommentoin silti, ellet persikka pahastu!

Ei raskaudenjälkeinen masennus uusiudu 100%:n todennäköisyydellä! Jonkinasteinen kasvanut riski siinä on, jos on aiemmin sairastanut, en nyt muista prosentteja, mut 100 se ei ainakaan ollut! Joten ei ainakaan kannata olettaa, että takuulla sairastuu uudestaan. Varsinkin, ku sulla oli niitä muitakin mahdollisia aiheuttajia silloin.

Itse uskon vahvasti, että liikunta auttaa! Ja on siitä tutkittua tietoakin, että se on hyväksi! Riippuu varmaan kyllä ihmisestäkin. Mutta kannattaa kokeilla, ehdottomasti.

Nykyään tutkitaan paljon e-epan vaikutuksia masennukseen. Mitään mullistavia tuloksia ei tietääkseni ole vielä saatu, mutta näyttäisi siltä että sillä olisi ennaltaehkäisevä vaikutus, ja se toimisi myös masennuksen hoidossa. Eräs psykiatri ainakin suositteli kaikille äidiksi aikoville sitä. Taisi ehdottaa, että voisi alkaa käyttää esim. vähän ennen synnytystä, mut ainakin synnytyksen jälkeen. Mitäpäs siinä menettää?(paitsi sen verran rahaa, kuin ne pillerit maksaa) Niin, ja pitäisi olla nimenomaan epa-painotteisia sitten.

Itse ajattelin että voisin ihan hyvin alkaa käyttää kunhan synnytys vielä tulee vähän lähemmäksi. Synnytyksen jälkeinen masennus kun on niin kovin yleitä nykyään.

En vaan tiedä mitkä olis sopivia kapseleita, mut kai ne apteekista osais sanoo, kun pyytäis epa painotteista e-epaa.

Tsemppiä sulle odotukseen! Yritä olla murehtimatta etukäteen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hei!

Minullakaan ei ole varsinaisesti omakohtaista kokemusta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, kuin ehkä lievänä, josta selvisin ilman hoitoja.

Itseni tuntien uskon kuitenkin riskin siihen olevan olemassa, joten yritän olla tuntosarvet pystyssä oireiden suhteen - etten peittelisi totuutta itseltäni, vaan hakisin apua ajoissa. Toista siis odotan ja synnytykseen vielä aikaa... (rv 8+0)

Kuten edellinen kirjoitti, myös minä uskon E-EPA:aan ja olen alkanut syödä kapseleita jo nyt. Ostin luontaistuotekaupasta Biovitan E-EPA 500 mg kapseleita, joita otetaan 1-2 päivässä. Syön nyt kuukauden 2 x päivässä kuurin, sitten siirryn 1 x päivässä tahtiin ja lähempänä synnytystä taas 2 x päivässä.

Liikunta ehkäisee myös masennusta - tutkittu juttu. Eli sitä kannattaa myös harrastaa.

Muita " luonnollisia" masennuksen ehkäisy- ja hoitokeinoja löytyy kirjasta " Anna mielesi toipua" . Siinä mainitaan myös liikunta ja kalaöljy. Suosittelen kirjaa lämpimästi!

Minulla oli myös toisen raskauden jälkeen masennus ja siihen lääkitys,Ensimmäisen kohdalla myös, ei ollut mitään.Vaikea sanoa omalta kohdaltani oliko minullakin liikaa paineita tuohon aikaan vai mikä laukaisi masennuksen,mutta rankkaa se todellakin oli.Kun ei ollut ketään läheistä kuka oisi ymmärtänyt.Ainoastaan sain syyllistäviä kommentteja tuolloisesta tilastani.Onneksi sain apua ja minulla olikin todella ihana lääkäri, joka jaksoi tukea minua.Nyt odotan kolmatta lastani syntyväksi joulukuussa ja rankkaa on aika-ajoin ollut.Tämänkin raskauden aikana mielialat ovat vaihdelleet laidasta laitaan,mutta tähän saakka olen pärjännyt mieheni tuella. Ei kannata kauheasti murehtia tulevaa,vaan ajatella, että kun viimeksikin selvisin niin nytkin varmasti selviän .Ja toisaalta sinullahan onkin jo kokemusta siitä, miten selvisit vaikeasta tilanteesta voittajana.Jos masennuksesi uusiutuu niin tiedät ,että se on väliaikainen vaihe ja siihen löytyy apua.

Onnea odotukseen ja voimia paljon

Voiko sitä mitenkään ennaltaehkäistä,kyllä tiedän sen että kun yksi kokemus on takana niin on ihan erilaisia selviytymiskeinoja,mutta voiko esim auttaa jos pitää fyysista kuntoa hyvänä,mulla aika tosi huono kunto..esim liikkumalla raittiissa ulkoilmassa tms tms..

kertokaa rohkeasti vaan:)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat