Seuraa 

Heippa!

Olemme luultavasti muuttamassa Milanoon pariksi vuodeksi mieheni työn perässä ja mukaan tulee 2 vuotias poika. Kaupunki on minulle aivan tuntematon ja järjestelyt alkukuopissa. Mikä olisi mukava asuinalue (tuskin muutamme ihan keskustaan)? Tai mihin ei ainakaan kannata muuttaa? Olisi hauska kuulla onko siellä muita suomi äitejä? Mitä puuhailette päivisin? Onko leikkipuistoja/kerhoja tms.? Kaikki tiedot ja kokemukset ovat enemmän kuin tervetulleita.

Kommentit (15)

Kiitos vastaajille!

Nostan itse viestiä, josko täältä löytyisi nyt enemmän tietoa pikkulapsen arjesta. Laurelien aloittamaa ketjua olenkin lukenut ja saanut myös hyviä vinkkejä, kiitokset myös sinne. Vielä olisin kuitenkin kiinnostunut kotiäiti arjesta ja 2 vuotiaan kanssa puuhastelu mahdollisuuksista. Todennäköisesti tulemme muuttamaan Monzaan (ei vielä 100% varmaa).

Onko esim. tietoa mahdollisesta kerhotoiminnasta tai puolipäiväisestä päiväkoti mahdollisuudesta? Ja kuinka paljon sellainen maksaa. Kansainvälisen koulun päiväkoti taitaa olla turhan kallis vielä tällä hetkellä. Olisi kuitenkin hauskaa jos poikakin saisi opittua kieltä ja saisi hieman äidistä ero kokemuksia. (Olen ollut kokoajan kotona pojan kanssa).

Raikkain pakkasterveisin

ä ja poika 2,2v

vaikka en asukaan Milanossa, mutta ehka tasta voi tulla ideoita.

Olin Milanon lahella au pairina jo kohta kymmenen vuotta sitten. Oli siella suomalaisessa " Nokia-perheessa" , jas asuimme kuten melkein kaikki muutkin Nokia-perheet ja tosi monet ex-patit muutenkin Milanoa lahella olevassa Monzan kaupungissa. Se on semmoinen aika ylaluokkainen pikkukaupunki ihan Milanon kyljessa, aika turvallinen ja ei kovaa liikennetta (siis Milanoon verratuna). Monzassa on myos tosi iso puisto (parco di Monza), jossa on seka metsaa, etta leikkialueita, etta ruohokenttia, picnic alueita, pikku lampia, ja sitten myos jossain keskella se formula 1-rata. Tama iso puisto oli monien mielesta se tarkein etu Monzassa asumisessa. Monza on lisaksi hyvin liitetty Milanoon juna ja bussi-verkoilla, ja myos moottoritiella.

En tunne muita alueita Milanon lahistolla, mutta ehka tama on yksi varteenotettava vaihtoehto?

PS. Monzassa on mys ainakin yksi kansainvalinen paivakoti jossa opetetaan englanniksi, jos nyt siita on jotain iloa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

vuorten ja Como-järven äärellä on mainiota asustaa (rauhallisempaa, puhtaampaa ilmaa), ja moni käy täältä käsin Milanossa töissä, mutta kaikki eivät tietenkään halua viettää niin paljon ajastaan työmatkoihin (matkaa n. 40 km, autolla tai junalla).

Meillä on kaksi lasta, vanhempi käy ensimmäistä vuottaan koulussa, ja nuoremman (2,5v.) kanssa olen kotona. Aamupäivisin käymme pojan kanssa leikkipuistossa järven rannalla (taustalla lumihuippuiset vuoret hohtavat sinistä taivasta vasten, aah... silloin kun ei satu pilvet roikkumaan alhaalla ja kaikki olemaan sumun peitossa, kuten monesti talvisaikaan). Näin talvella on tilaa leikkiä, saamme usein olla aivan kaksistaan. Italialaiset eivät ole aivan samanlaisia ulkoilijoita kuin me suomalaiset, eihän talvella tietysti voi, kun on niin kylmä ;) Näin meillä, pienessä kaupungissa, voi olla että muualla löytyy puistoista seuraa tähänkin vuodenaikaan. Paikkakunnalla on ns. äiti-lapsipiirejä, ja sellaisiakin paikkoja, jonne voi lapsen jättää vähäksi aikaa hoitajille muiden lasten kanssa, jos haluaa vaikka käydä asioilla. Asilo nidot on alle kolmevuotiaiden " tarhoja" , mutta en tiedä, onko niissä mahdollisuutta vain esim. puolipäivähoitoon.

Kaiken a ja o on oma aktiivisuus. Italiankielen hallinta tietysti auttaa suunnattomasti, sillä paikallisiin ei kyllä muuten oikein kontaktia saa. Ensimmäisenä marssisin leikkipuistoon, ja menisin reippaasti juttelemaan siellä tapaamien äitien (tai melkeinpä useimmiten mummojen) kanssa ja kysyisin heiltä vinkkejä paikallisista äiti-lapsipiireistä tms. Kannattaa myös " kiusata" miehen työnantajaa kysymyksillä.

etta koska Monza vetaa aika paljon expatteja muistakin maista on siella (tai ainakin oli, mutta en usko tilanteen paljon muuttuneen) semmoinen lahinna englanninkielinen aiti-lapsi piiri joka kokoontui vuorotellen jokaisen aidin luona. Ja varmaan kaikenlaista muutakin aktiviteettia.

Yritin pikaisesti silmailla noita edellisia kirjoituksia, mutten huomannut etta olisiko joku maininnut mitaan lasten leikkipuistoista tai minkaanlaisista sisaleikkipaikoista? Mieheni lahtee meidan 3v:n kanssa Milanoon kuun lopussa ja ajattelin kysya loytyisiko jotain tuollaista. Ihan vaikka McDonaldsinkin peuhuupaikka kavisi, kunhan tyton voisi valilla paastaa rattaista irroittelemaan! ;o)) Olen itsekin kaynyt muutaman kerran mutten muista mitaan silloin nahneeni.

Kiitoksia!

Asuin syksyn Monzassa ja viihdyin erinomaisesti. Junalla pääsee 10 minuutissa Milanoon ja Monza taas on niin pieni, että kärryttelemällä pääsee joka paikkaan. Siellä on loistava organisaatio ulkomaalaisille naisille, Benvenuto Monza (heillä on myös nettisivut) jotka järjestivät ohjelmaa joogakerhoista retkiin ja kuukausittaiseen megatapaamiseen, jossa oli lastenvahtipalvelu. Heillä oli myös Mothers & Toddlers -kerho kerran viikossa, jossa äidit joivat kahvia ja lapset leikkivät ja lopuksi laulettiin yhdessä. Julkiset päiväkodit ovat tosiaan maksuttomia. Lähinnä seurasta oli runsaudenpulaa, äiti-lapsikerhon kautta tutustuin niin moniin kivoihin ulkomaalaisiin äiteihin. Suomalaisia äitejä tunsin viitisen kappaletta Monzassa. Nyt asun Saksassa ja sosiaalisen elämän takia kaipaan kyllä takaisin Monzaan... Eli suosittelen!

Minäkin vastaan vielä omista kokemuksistani. Muutettiin reilut 3 vuotta sitten tänne Milanon lähelle aika samanlaisessa tilanteessa kuin te nyt, meillä oli silloin 2-vuotias poika ja 5kk tyttö. On meitä suomiäitejä muuten täällä aika paljon, mutta muut taitaa olla samanlaisia kuin minä ettei käydä paljon näillä sivuilla, harmi kun olet saanut odottaa enempiä vastauksia näin kauan!

Ensin aktiviteeteista pienen lapsen kanssa. Itse olin aika pettynyt siitä ettei niitä käytännössä ole ;) Suomessa olin tottunut muskareihin, perhekahviloihin ym ym ja ihan vaan leikkikenttiin, mutta täällä en ole löytänyt vastaavia. Täällä kaikki lapset aloittaa 3-vuotiaana tarhan täyspäiväisesti (taitavat aloittaa sinä vuonna kun täyttävät 3), eikä siis tietenkään mitään muuta tekemistä ole päiväsaikaan enää sen ikäisille. Ja kuten Ilona sanoi, italialaiset pelkäävät kylmää (paikallisessa vauvalehdessä jopa sanottiin, että vauvaa ei kannata viedä ulos alle +10c lämpötilassa ;), siis oikeesti!) ja niinpä leikkikentillä talvisaikaan ollaan vain me suomalaiset hurjat. Iltaisin on jotain aktiviteettiä aika pienillekin, esim meidän kylässä uimakoulu vauvaikäisestä lähtien.

Mutta hyvää on se, että tarha on tietysti joka kylässä, eikä se yleensä maksa mitään. Yksityisetkin maksavat vähemmän kuin suomen julkinen, esim meitä lähin 140e/kk. Ja ainakin meidän kylän tarhassa voi olla vaikka vain 2 tuntia päivässä, vaikka paikalliset itse ovatkin n. 8h. Huonoa on hoitajien vähyys, ryhmissä on noin 25 lasta ja teoriassa 2 hoitajaa mutta käytännössä 1, koska toinen on töissä aamut ja toinen iltapäivät. Alle 3-vuotiaille on tosiaan asilo nidot, mutta ne on kalliita, meidän lähellä oleva maksaa melkein 500 e/kk. Mutta onhan teidän poika sitten jo 3 v tämän vuoden aikana.

Sitten vielä äidin omasta seurasta... Sekin on täällä minusta vähän ongelma, kun italialaiset itse ovat niin paljon suvun kanssa, asuvatkin usein 3 sukupolvea samassa talossa. Seuraa on vaikea löytää, suomessa kun taas ei tarvitse kuin mennä hiekkalaatikolle.... Täälläkin on käytännössä eniten seuraa muista suomalaisista, se onkin tärkeä henkireikä. Mutta joka tapauksessa on tärkeää osata kielta! Panostaisin siihen jo etukäteen niin paljon kuin aikaa riittää! Italialaisista harva osaa englantia. Minulla oli ekana vuonna täällä tuuri löytää leikkikentältä italialainen ystävä, näimme melkein joka päivä, mutta sitten me muutimme, enkä ole uudesta paikasta löytänyt valitettavasti sellaista hyvää ystävää arkeen. Onneksi on muut ex-patit!

Minäkin kirjoitin laurelien pinon ja siellä on myös meiliosoitteeni, meilaile jos haluat, olisi kiva kuulla lisää, milloin muutatte ja muuta! Muuten, meille syntyi täällä kolmas lapsi, ja (jos tulee teille tarvetta ;), täällä äitiyshuolto olikin yllättäen tosi hyvä, jopa parempi kuin suomessa, uskomatonta kyllä! Meidän lapsi syntyi Comossa, mutta monzasta olen myös kuullut todella hyvää.

t. Kiiperi

Suurkiitos sinulle " Genoveffa" . Olen googlettanut vaikka minkälaisilla hakusanoilla tietoja Monzasta enkä ole eksynyt Benvenuton sivuille. Sivut olivat todella antoisat ja loivat varmuutta ajatuksille.

Todella hauskaa kuulla että sinäkin olit viihtynyt Monzassa. Vielä kyselisin sitä, että veivätkö ulkomaalaiset paikallisiin päiväkoteihin lapsiaan esim. muutamana päivänä viikossa? Ja minkälaisessa maineessa päiväkodit olivat? Nousiko joku yli muiden.

Ilolla luen myös muita kokemuksiasi Monzasta jos jaksat kirjoittaa. Toivottavasti sosiaalinenelämäsi Saksassakin pääsee kukoistamaan. Iloista kevään odotusta.

T: Jolle

Vastaan vielä kysymyksiisi. Meidän lapset ei ole päiväkodissa, eniten tuon hoitajien vähyyden takia, mutta myös esim sen takia kun vaihdettiin täällä paikkakuntaa välillä. Muutama käytännön syy siihen on ollut. Hyvinä puolina täsäs on ollut, etteivät lapset ole sairastelleet ja lisäksi kaksi isompaa ovat tosi hyviä kavereita keskenään. Huonoja taas on kavereiden ja tekemisen puute päiväsaikaan, tosin kiire tuntuu lapsilla olevan silti aina touhuissaan niin ettei syömään edes ennättäisi.. Esikoisella alkaa nyt syksyllä koulu täällä italiassa ja esikoulu jos ollaan suomessa, ja se on kyllä tosi tervetullutta tekemistä sitten! Muuten, kyllä äidillekin olisi ihan kiva juttu lapsen päiväkotiin vieminen siksi että tapaisi siellä muita äitejä. Mutta jokainen tekee omalle perheelle sopivat ratkaisut ja riippuu lapsen luonteestakin!

Mutta kuulemisiin enemmän meilillä jos sinulle tulee vielä muuta mieleen! Mukavia Italiaan muuton järjestelyhetkiä teille :) Ja niin, italian kielioppi on montaa muuta kieltä vaikeampi (onneksi ei sentään yhtä vaikeaa kuin suomi ;) Mutta italialaiset muuten ovat mestareita ymmärtämään mitä aiot sanoa, vaikket olisi juurikaan osannut sanoa mitään, joten sitten kun pääsette tänne, on onneksi tosi palkitsevaa kun vain alkaa puhua!

t. Kiiperi

Kiitos taas Genoffa tiedoistasi. Käytiinkin viime viikolla jo vähän tutustumassa Monzaan ja Sportclubillakin pyörähdettiin. Hauskaa että aktiviteetti tarjontaa löytyy:)

Ninskille: Vietettiin aikaa myös Milanossa. Giardini Pubblici-puistossa keskustassa (Corso Venezia:lta sisäänkäynti) on perinteinen lasten leikkipaikka ja siellä on muutama " huvipustolaitekin" karuselli ja autorata muistaakseni. Siellä oli paljon lapsia temmeltämässä. Samassa puistossa on myös luonnontieteelline museo, joka on varmasti käymisen arvoinen paikka lapselle, löytyi dinojen luurankoja yms. Sisäänpääsykin oli vain 1,5-3 euroa ja perjantaisin klo14 jälkeen ilmainen. Myös vielä keskustammassa oleva puisto Parco Sempione:ssa on tilaa juosta, mutta en muista nähneeni siellä mitään leikkipaikkaa, saattaa olla että sielläkin oli, ei kierrelty siellä niin paljon. Sisäleikkipaikkoihin en tutustunut. Mutta näillä keleillä onkin mukavampi olla ulkosalla. Hauskaa matkaa miehellesi ja lapsellesi!!

T:Jolle

Hei! Odotan ensimmäistämme täällä Milanon kupeessa, mutta vielä noihin tarha,- ja kouluaikoihin on aikaa, joten en osaa kommentoida juuri mitään. Mieheni on siis italialainen. Mutta tuohon kielioppiasiaan haluaisin heittää pienen mietteen: kielioppi tuntuu aluksi hankalalta,mutta äkkiä siihen sukeltaa sisään. Varsinkin sitten kun olette, Jolle, saaneet muuttopuuhat tehtyä ja olette integroituneet saapasmaahan, huomaat aika pian hahmottavasi kieltä yhä enemmän ja enemmän, eikä aikaakaan, kun puhutte kieltä varmasti jo sujuvasti! Itse opin kielen paikan päällä. Lähtöeväinä minulla olivat muutamat käytännön vinkit ja sanontatavat, ei muuta. Muuten, italialaiset eivät oikein itsekään osaa kielioppiaan, joten virheitä ei tarvitse pelätä, niitä viljellään ihan kiitettävästi, pääasia että ilmaisu hoituu =)

Terveisin: pömppö

Moi!

Monzassa on myös kansainvälinen koulu ja englanninkielinen lastentarha. Suurin osa ulkomaalaisista äideistä tosin laittoivat lapsensa italiankieliseen päiväkotiin kielen poppimisen vuoksi, monet 2-3 päiväksi viikossa. Esikoulu " scuola materna" kolmevuotiaasta lähtein on ilmainen, sitä pienemmille " asilo nido" maksaa jonkun verran, riippuen onko joka päivä vai vain muutamana päivänä. Ylipäänsä sain kuvan että päiväkodit on tosi hyviä ja opettajat herttaisia: lapset pitävät puutarhajuhlia, heillä on tiimi-lippikset tms. Kovasti painotetaan sosiaalisten taitojen ja käytöstapojen oppimista.

Oma lapseni on niin pieni ettei omakohtaista kokemusta ole. Monzassa oli toimisto josta sai tietoja kaikista tarhoista, en osaa sanoa onko joku ylitse muiden, kannattaa varmaan katsoa sijainnin mukaan läheltä löytyvä tarha.

Kysele vain lisää jos mieleesi tulee! Voit myös kysyä benvenuto clubilta jos he antaisivat suomalaisten jäsentensä yhteystietoja, jäseninä on ainakin kaksi nuorempaa suomalaista äitiä ja yksi vanhempi täti..

Paljon kiitoksia vastaajille. Näistä tiedoista oli jo paljon hyötyä. Meillä on muuttoajankohta yhä auki, mutta kielikurssin olen jo aloittanut. (Tuntuu kielioppi vaan aikasta haastavalta:) ). Kiiperi, otan sun meiliosotteen ylös tuolta pinosta ja palailen varmaan kun herää taas uusia kysymyksiä. Onko sun lapset päiväkodissa vaikka olet ( vai oletko, vauvasta vaan ajattelin?) itse kotona, vai minkälainen meininki siellä on sen suhteen. Hoitajien vähyys on kyllä...mielenkiintoista. No, monta asiaa pyörii mielessä, mutta asiat varmaan alkaa konkretisoitumaan vasta kun pääsee sinne.

Lisää arkikertomuksia otan vatsaan mieluusti!

Hei !

Minä olin vajaat 10 v. sitten reilun vuoden miehen mukana työkomennuksella Milanossa. Silloin meillä ei tosin ollut lapsia, mutta kerron nyt jotain, kun kovin moni ei ollut kirjotellut...

Tarkemmin sanottuna asuimme Bressossa, joka on yksi Milanon pienistä ympäryskunnista (pohjoisessa), mutta kaupunkirakenteessa vielä kiinni. Alue oli hm.. ehkä voisi sanoa keskiluokkainen, ei niin ihana kuin Monza, jossa edellinen kirjoittaja oli ollut, mutta lähempänä Milanoa ja ennenkaikkea lähempänä mieheni työpaikkaa. Minusta koittakaa saada asunto työpaikan suunnalta, sillä toiselta puolelta Milanoa kulkemiseen menee aikaa, kulki sitten omalla autolla tai julkisilla. Liikenne on aika vilkaista...

Itse viihdyin hyvin Bressossa, lähistöllä on muitakin mukavia alueita, ainakin Cusano Milanino oli kiva, samoin Cinisello Balsamo. samoin Milanon aluella olevat lähitienoot. Vieressä on Parco Nord, yksi suurimmista puistoista Milanossa. Kannattaa katsella karttaa, viheralueita ei ole liikaa Milanossa.

Asuimme jonkin aikaa myös lounais-Milanossa. Itse en viihtynyt kyseisellä alueella, siellä oli hivenen levotonta ja lähiömäista. Kaikkeen liikkumiseen olisi tarvittu autoa :-(, mutta tuttujamme asuu siellä ja heillä on lapsiakin, joten ehkä en vain ehtinyt silloin kotiutua...

Lastenkerhoista yms. en valitettavasti osaa sanoa mitään.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat