Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mikä voi lapsessa olla vikana, jos lapsella ei ole kehittynyt empatian kykyä tai se on hyvin kadoksissa? 4-vuotias lapseni ei ymmärrä yhtään, että toista on sattunut tai voi sattua, kun tekee jotain. Esim. hiekkalaatikolla viskoo päättömästi leluja ja ajelee autoilla rajusti niin, että usein osuu pienempään. Sitten kun pienempi alkaa itkeä ja sen vanhempi torua tai minä torun, ei mitään reaktiota. Ei suostu katsomaan silmiin kun yrittää ottaa suoran kontaktin jotta voisi kertoa mitä on tehnyt väärin. Heiluttelee vaan päätä edes takaisin ja rimpuilee ja vaatii päästä pois. Saa hillittömät raivarit, jos rangaistuksena on jäähy tai lelun takavarikoiminen.



Meillä on tiukka ja johdonmukainen kuri kotona, mutta siitä huolimatta lapsi on päivittäin ainakin 10 kertaa jäähyllä. Sielläkin huutaa ja raivoaa ja kysyy karjuen koska pääsee pois. Ei niin kuin tunnu ymmärtävän miksi on sinne joutunut, vaikka joka kerta sinne viedessämme selitämme miksi on sinne joutunut jne. Alkaa oikeasti huolestuttaa, että lapsen psyykkisessä kehityksessä on jotain häikkää. Lapsella on kavereita ja leikkii välillä hyvinkin, mutta lähes poikkeuksetta jossain vaiheessa lapsi tekee jotain mistä toiselle tulee paha mieli. Käyttää myös "sanallista väkivaltaa". Meillä on tasapainoinen ydinperhe, jossa 3 lasta, monipuolista tekemistä saa päivittäin ja kavereita on päivittäin. Silti lapsen käytös mietityttää ja nimenomaan se, ettei lapseen kolahda vaikka vieras aikuinen komentaisi. Niin ja palkitseminen on käytössä jos joku sitä ehdottaa. Siitä ei vaan tunnu olevan apua, kun huonon käytöksen sattuessa ja lasta palkinnosta muistuttaessa lapsi ei sillä hetkellä tunnu ymmärtävän asiaa ollenkaan.

Kommentit (7)

Näin pikaisesti (ei saisi tehdä johtopäätöksiä) mutta empatia on opittu taito...itsekkyys tulee luonnostaan lapsilla. Yleensä 4-vuotiaalla pitäisi olla jo jonkinlaiset sosiaaliset taidot...ehkä kannattaisi pyytää ammatilaisen mielipide asiaan. Asperger/autistisilla lapsilla on tuon tyyppistä käyttäytymistä. Ns. normaali lapsi oppii sosiaaliset taidot rakkaudella ja riittävällä "kurilla"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lapsi on juuri sellainen, että kun saa päähänsä törmäillä autolla toisen lapsen päälle ja siitä kielletään (puutun yleensä välittömästi), jatkaa lapsi törmäilyä niin kauan kunnes hänet konkreettisesti kantaa tilanteesta pois. Tällöin saa raivarit. Ei siis usko kieltoa, eikä varoitusta. Mietin kuitenkin, että missä mahtaa mennä raja normaalin uhmakäytöksen ja aspergerin välillä? Lapsi ei tilanteessa tunnu ymmärtävän mitä on tehnyt väärin, mutta kun myöhemmin juttelemme asiasta, hän osaa vastata miksi oli jäähyllä tai miksi joutui sisälle. Olis mielenkiintoista kuulla lisää aspergerin syndroomasta. Lapseni on kuitenkin tykätty kaveri ja leikkii ihan kivasti useimmiten. Joka kerta jossain vaiheessa tämä leikki menee kuitenkin yli...Lapselta puuttuu myös vieraskoreus täysin, isot juhlat ja kyläilyt on ihan kaaosta, kun lapsi ei tottele.

varsinkin jos asiasta on keskusteltu, silloin kun tilanne ei ole päällä. Aspergerit ja varsinkin adhd:t saattavat olla hyvinkin omapäisiä ja tunteettomia kun "sattuu kohtaus päälle", tuolloin eivät osaa ajatella kuin itseään ja omaa tekemistään.

Anteeksi pyytämisen kyllä oppivat siinä 5-vuoden tienoilla, kunhan johdonmukaisesti opettaa ja vaatii.

Lapsi on taitava rakentelussa ja askartelussa, niistä saakin kehuja kovasti. Mutta ei auta kehut pidemmän päälle, suoraan "hyvästä tekemisestä" riennetäänkin sitten rajuihin satuttamisleikkeihin. Autoilla ei esimerkiksi osaa ajaa nätisti, vaan niitä heitellään ja niillä törmäillään - jatkuvasti. Ja ei kolahda, jos johonkin sattuu. Lapsi ei ole edes vauvana päästänyt empatiaitkua, niin kuin useat vauvat saattavat tehdä kun näkevät/kuulevat että joku muu lapsi itkee. ap

välittömästi sellaisesta tilanteesta, jossa aiheutti vahinkoa muille. Yleensä yritin jo ennakoida tilanteet enkä päästänyt lastani lähellekään muita, jos oli odotettavaissa, että käyttäytyy rumasti muita kohtaan. Heti, jos ajoi pyörällä jonkun päälle, lapsi tietysti pistettiin pyytämään anteeksi loukatulta osapuolelta ja poistuimme välittömästä leikkipuistosta kotiin, eikä takaisin ollut menemistä muutamaan päivään. Sitten taas kokeiltiin ja jos ei toiminut, lapsi taas heti pois leikkipuistosta kotiin. Kotona jos kohteli rumasti siskojaan, lapsi heti pois muiden joukosta yksinään miettimään käytöstään. Tai sitten ei päässyt muun porukan mukana esim. uimarannalle. Selitin joka kerta, että niin kauan kuin et osaa olla muiden ihmisten kanssa ihmisiksi, sinua ei voi päästää ihmisten ilmoille. Pikku hiljaa tehosi, tehokkanta taisi olla se kun hänet jätettiin kaiken kivan ulkopuolelle. Muu perhe lähti uimaan, poika jäi äidin kanssa kotiin ja äiti teki sinä aikana kotitöitä eikä kiinnittänyt poikaan mitään huomiota. Huomiotta jättäminen on myös tehokas keino, kukaan ei halua olla näkymätön varsinkaan omalle äidilleen. Julmaa, mutta tehokasta.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat