Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 

arki-iltana viikottain järjestettävä jonkinlainen hartaushetki.

Sivut

Kommentit (20)

Asmaa:

Lainaus:

Jos jotkut ihmiset viettävät, niin meidän ei heitä siinä tarvitse seurata. Tyyliin jos joku hyppää kaivoon niin ei tarvitse hypätä perässä.

*joka* maasta löytyy niin harjoittavia, vähemmän harjoittavia ja täysin uskontoaan harjoittamattomia muslimeja.. ja siihen syssyyn vielä se, että tiedon taso voi heitellä laidasta laitaan.

En halua loukata, mutta tuntemani muslimit ovat hartaita ja uskontoaan rakastavia ihania ihmisiä.

Oletko koskaan sellaisia tavannut?

He viettävät synttäreitä ja hääpäiviä jne.

Ei hiedän uskonnossaan mitää vikaa ole ja he eivät ole kaivoonkaan hyppäämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mar1anne:

Lainaus:

Tämä on ainoa palsta jossa olen kuullut että ei vietetä. Onko se noin suomessa vai tunnetko jotain muslimi maata missä asia olisi noin?

Mielenkiintoista sinänsä, että meillä Suomessa ei ole yhtään islamin oppinutta (tietääkseni).. ja suurin osa oppineista (joiden äidinkieli on arabia, eri maista ovat kotoisin) on sitä mieltä ettei syntymäpäiviä tulisi viettää.

Jos jotkut ihmiset viettävät, niin meidän ei heitä siinä tarvitse seurata. Tyyliin jos joku hyppää kaivoon niin ei tarvitse hypätä perässä. Tarvitsee vain seurata Koraania ja Sunnaa.

Jos ihan oikeasti alamme tarkastelemaan muslimipopulaatiota, niin *joka* maasta löytyy niin harjoittavia, vähemmän harjoittavia ja täysin uskontoaan harjoittamattomia muslimeja.. ja siihen syssyyn vielä se, että tiedon taso voi heitellä laidasta laitaan.

Näkemykseni mukaan minun vastuuni äitinä on suojella pientä lastani asioilta, jotka sekoittavat hänen päänsä. Näihin asioihin kuuluu minusta 2 vuotiaalla mm eri uskontojen vertaileva esittäminen, sellaisiin juhliin osallistuminen jotka nimenomaan omassa perheessämme ja uskonnossamme ovat kiellettyjä. Kun lapselle tulee ikää lisää, selitän kýllä mihin kristityt uskovat ja miksi osa heistä viettää syntymäpäivää. Selitän miksi he juovat alkoholia ja me emme, miksi he syövät sianlihaa ja me emme, miksi he pukeutuvat ulkona alusvaatteisiin ja me emme, miksi he kiroilevat mutta me emme jne. Minun ei ole pakko laittaa lastani päiväkotiin ja aion suojella häntä turhilta ristiriidoilta, jotta hän saa kasvaa vapaasti ja rauhassa. Kun äly lisääntyy, tietokin lisääntyy. Lisäksi syntymäpäivien idea on aika pitkälti lapsen kannalta sama: mieletön törsääminen ja kaman haaliminen. Minä en kannata sitä edes uskonnosta irrallisena, eikä se kuulu meidän perheemme arvoihin.

Lainaus:

*joka* maasta löytyy niin harjoittavia, vähemmän harjoittavia ja täysin uskontoaan harjoittamattomia muslimeja.. ja siihen syssyyn vielä se, että [b]tiedon taso voi heitellä laidasta laitaan. [/b]

Jos joku luulee toimivansa uskontonsa viitoittamalla tavalla, vaikka kuitenkin toimii väärin niin, voiko häntä kutsua hurskaaksi. Voiko ummikko määritellä kuka on hurskas? <- Mar1annelle osoitettu kysymys

Tuo oli todella humoristista ja kypsää! Se sisälsi varmasti paljon älykkäitä piilopiikkejä. Anteeksi että vaivauduin vastaamaan vilpittömästi.

Onneli:

Lainaus:

muiden synttäreille osallistuminen tapauskohtaista

vaikka ei omia synttäreitä viettäisikään ja osallistuu toisten juhliin... silloin viettää sen toisen synttäreitä. Eli siis viettää sittenkin.

Vajaa 1v muslimina en ole vielä päässyt eroon näistä synttäri ja jouluperinteistä. Nyttenki tulemme jouluksi Suomeen tosin se joulu ei ole ainoa syy sinne tuloon.

Mutta vaikka vietämme niin tiedämme että se on syntiä. Synttäreiden ja joulun vietto Islamissa on syntiä. Ja nää muslimit mistä marianne puhui niin he ehkä eivät tiedä sen olevan syntiä, kysyppä heiltä tietävätkö.

Poikasen_Äiti mulla on kans 2.5v poika. Muistelisin että ollaa joskus vaihdettu mailiosotteet mutta mä oon hukannut kyllä sun osotteen. Jos sulla on mun vielä tallessa niin kirjotatko? Hmm... tosin jos se on suomi24 osote niin sitä en enää käytä.

Käytä alkoholia tai kulje " alusvaatteissaan"

Minusta on huvittavaa, että järestään aina muut ns paremmat uskovat yleistävät alkoholin ja liianpienet vaatteet myös meihin kristittyihin uskoviin.

Meillä ei ainakaan käytetä alkoholia, eikä kujeta napapaljaana.

Ja minusta sekin pitää selvittää myös lapsille sitten että jotkut käyttää jotkut ei ja alkoholi eikä alastomuus kuulu kenenkään uskovan ihmisen tapoihin.

Mutta on perheitä, joiden mielestä uskonto on toisarvoinen asia kultturillisten asioiden rinnalla, ja he viettävät syntymäpäiviä islamista huolimatta. Sama pätee muslimilasten osallistumiseen muiden synttäreille: jotkut päästävät. Itse en juhli enkä päästäisi ikinä lapsianikaan kenenkään synttäreille tai joulujuhliin.

Ja meillä ei myöskään vietetä synttäreitä, ei omia eikä muiden. Eniten itseäni vieroksuttaa synttäreiden ja joulun vietossa ne lahjaröykkiöt mitä lapset saavat. Oma esikoiseni, nyt 2,5v, on nyt jo selvästi ymmärtänyt että me olemme erilaisia kuin valtaväestö. En ole hänelle kertonut synttäreistä yms juhlista joita emme vietä. Se aika on kylläkin jo lähellä, sen verran kummeksuen hän katsoi tänään kaupassa ' joulupukkia' , mutta ei vielä ainakaan mitään kommentoinut.

Meidän perheessä lapset saavat meiltä vanhemmiltaan eidlahjaksi uuden vaatekerran ja muutaman lelun. Ja kyllä minusta on aivan ihanaa katsoa sitä intoa ja kiitollisuutta mitä hän näistä pienistä lahjoistaan osoittaa. Jos lahjoja olisi 20, kuinka moni niistä lopulta kiinnostaisi? Ihaninta viime Eidinä oli se, kun siskoni (Salaamia vaan sinne siskoseni!) osti pojalle lahjaksi värityskynät ja värityskirjan ja se oli pienelle pojalle niin suuri asia että siitä viikkokausia puhuttiin.

Ainakin minun lähipiirissä olevien suomalaisten ei-muslimien keskuudessa yleistä on se,että synnttärinä ja jouluna saadaan kamala leluvuori ja muulloin ei saa. Meillä taas niitä leluja ostetaan tarpeen mukaan.

Ja se täytyy vielä sanoa että kunnioitan kristittyä ystävääni jotka juhlivat joulua jeesuksen, ei joulupukin vuoksi ja joulupukki ei heidän kotona käykään. Hän meinaan kokee vanhempiensa taholta vielä suurempaa painostusta juhlia joulua suomalaisittain kuin minä.

Ja vielä lopuksi, on huisin hauskaa kun käyn kaupassa lasten kanssa niin esikoinen kun juoksee kaljahyllyn vierestä niin kaupassa raikaa: Yäk! Yäk! Haram! :)

gekkokolmonen:

Lainaus:

Mutta on perheitä, joiden mielestä uskonto on toisarvoinen asia kultturillisten asioiden rinnalla, ja he viettävät syntymäpäiviä islamista huolimatta.

Tuntemani muslimit viettävät synttäreitä ja hääpäiviä ja oman maansa itsenäisyyspäiviä. Ainakin jenkissä asuvat muslimit (joita on paljon) viettävät jopa kiitospäivää.

Tämä on ainoa palsta jossa olen kuullut että ei vietetä. Onko se noin suomessa vai tunnetko jotain muslimi maata missä asia olisi noin?

sanis73:

Lainaus:

gekkokolmonen:

Lainaus:

Itse en juhli enkä päästäisi ikinä lapsianikaan kenenkään synttäreille tai joulujuhliin.

Mikset päästäisi / antaisi juhlia? Tulisiko heistä mielestäsi huonompia ihmisiä?

Kaikki ihmiset ovat huonoja ihmisiä :D ;)

Oikeasti, eiköhän tämäkin ole uskon asia. Jos uskoo tekevänsä sillä juhliin osallistumisella hallaa lapselleen, eiköhän sellaista sitten vastuullinen ihminen karta. Minä en esim. ikinä haluaisi lasteni oleskelevan tupakansavussa ellei ole ihan pakko, vaikka toiset ihmiset kokevat sen tavalliseksi asiaksi. Ei ehkä verrannollinen juhlien kanssa, mutta pointti sama.

gekkokolmonen:

Lainaus:

Itse en juhli enkä päästäisi ikinä lapsianikaan kenenkään synttäreille tai joulujuhliin.

Mikset päästäisi / antaisi juhlia? Tulisiko heistä mielestäsi huonompia ihmisiä?

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat