Vierailija

Jos sillä tarkoitetaan sitä, että pisarakin korviketta " pilaa" vauvan ja pyhän täysimetyksen. On järkevää kannustaa äitejä ruokkimaan vauva pääosin rintamaidolla, jos se hyvin sujuu, noin puolen vuoden ikään ja sen jälkeen muun ravinnon ohella noin vuoden ikään, tai pidempäänkin. Se, että silloin tällöin poikkeustilanteissa - esim. äiti sairaana tai omilla asioilla - antaa korviketta, ei vaaranna kovin monen imetystä tai terveyttä, vaan päinvastoin tukee sitä. Lisäksi se tukee isän ja vauvan suhteen muodostumista. Toki kannattaa välttää pulloa ensimmäisinä viikkoina, jolloin vauva vasta totuttelee rinnasta imemistä.

t. imetystä 6 kk, satunnaisia kertoja korvikkeella maustettuna, äidinmaitoa muun ravinnon ohella 1 vuoden ikään asti

Sivut

Kommentit (22)

Erityisesti ärsyttää tämä kauhistelu siitä, että synnärillä annetaan korviketta. Mulle ainakin lääkärit ja kätilöt sanoivat, että on erittäin tärkeää turvata vauvan ravinnon saanti ensimmäisinä päivinä, jos maito ei ole noussut. On todella typerää riskeerata vastasyntyneen hyvinvointi jollain idioottimaisella " kyllä luontoäiti asian hoitaa" perusteella, vain siksi, ettei pyhä täysimetys mene pilalle. Ja jos pulloa pelkää, voi korviketta antaa hörppyyttämällä.

Tuskin kukaan sitä sanaa ihan noin käsittää, vai käsittääkö??

Mä ainakin täysimetän, ja vauva on saanut 3 kertaa elämänsä aikana mukista korviketta (kun pumppaamalla ei tule) hoitotilanteessa. Ei se tarkoita minulle sitä että täysimetys olisi muuttunut osittaisimetykseksi.

Sanokaa jos olen väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Surullista, että moni äiti ei uskalla jättää vauvaa edes isälle muutamaksi tunniksi, jotta pääsisi itse kauppaan/kampaajalle/jumppaan tms, kun pelkää että kertaluonteinen pulloruokintakin pilaa imetyksen, ja sitten ei voi enää sanoa täysimettävänsä.

Kyllä minä koen täysimettäneeni 6 kk, vaikka vauva sai muutamia kertoja lypsettyä maitoa ennen puolivuotissynttäreitään minun ollessani poissa kotoa, ja korvikettakin taisi mennä kaksi kertaa (noin 50 milliä yhteensä) kun en ehtinyt pumpata ennen äkillistä menoa vauvan ollessa ihan pieni...

Ei siksi että uskoisin sen haittaavan imetystä mutta uskon sillä olevan terveydellisiä haittoja. Kyllä olen päässyt jumppaan ja kampaajalle, lapsi on syönyt pullosta ämmää. Ja katson täysimettäneeni, mutta mulle on ihan sama jos joku on sitä mieltä että se ei ole täysimetystä.

Nyt ei ollut kyseessä keskustelu imettäminen-vastaan korvike, vaan siitä käsitteestä täysimetys, että meneekö se muka " pieleen" jos annan kerran jotain muuta kun lapsi esim hoidossa?

Tosta kolostrumista ja sen riittävyydestä nää täällä jo tappeli pari tuntia sitten.

eli ei ole siis täysimetetty. Mutta mitä sitten? Minä en pääse pätemään täysimetyksellä mutta sen kestän. En voi uskoa että lapsi on lopullisesti pilattu muutamalla korvikedesillä.

ei edes pullosta saisi antaa.

Minä kyllä katson täysimettäneeni, vaikka lapsi on saanut myös äidinmaitoa pullosta. Laitoksella lapsi sai myös lisämaitoa, en tiedä oliko se korviketta. Siitä asiasta olen kyllä sitä mieltä, että ensi kerralla pyydän, ettei lapselle automaattisesti anneta lisäravintoa, vaan luotan siihen että luontoäiti hoitaa. Koska olen kertaalleen nähnyt, että maitoa myös tulee ja aika pian.

Miten joku aikuinen voi oikeasti kuvitella imetyksen menevän pilalle siitä että lapsi saisi pullosta lypsettyä ÄMmää tai korviketta? Hoh-hoijaa...

Kuopus nyt 4kk, saa mun punttisreissuilla ämmää Aventin pullosta kun nopeastivirtaavasta tutista tulee maito sellaista vauhtia että meinaa tukehtua. Ja onpa saanut korvikettakin 2 kertaa, koska en tajunnut pumpata joka päivä, niin sekin taito unohtui rinnoilta(siis pumpulle heruminen). Nyt kyllä taas onnistuu kun silloin tällöin harjotellaan :)

Heti jos lapsi saa tipankin lehmänmaitoa, on täysimetys mennyttä. Näin se vain on. Ette voi puhua täysimettäneenne, jos silloin tällöin lapselle on annettu korviketta. Sen sijaan pullosta annettu oma äidinmaito ei pilaa täysimetystä. Ei se mitään vouhkaamista ole. Esim. nykytietämyksen mukaan diabeteksen riski lisääntyy, jos vauva saa lehmänmaitoa.

En vaan jaksa ymmärtää, että mitä väliä sillä on? Siis mikä on täysimetystä ja mikä ei, hohhoijaa. Mitä väliä mitä jossain neuvolakortissa lukee?

Tosi ahdasmielisiä ihmisiä jotkut.

Meidänkin vauvan täysimetys on siis ollut pilalla jo 3 kuisesta kun se alkoi omista sormistaan imemään kuivunutta kuolaa.

Mulle yksi neuvolantäti kehui onnistuneesta imetyksestä, kun vauva kasvoi yläkäyrillä, toinen ruksasi neuvolakorttiin osittaisimetys, kun kerroin vauvan muutaman kerran saaneen korviketta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat