Seuraa 

Hei!

Olen noin pari viikkoisen vauvelin tuore äiti ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia kun rintamaito ei riitä. Meillä ei alkanut vauvan paino nousta vaan pikemminkin rajusti laskea kotiin päästyämme sairaalasta ja niinpä nyt olemme sitten saaneet hommat sujumaan vastikkeella. Imetän aina ensin itse kun vauvalla on nälkä ja sitten annan korviketta kunnes on kylläinen. Tänään kokeilin lypsämistä, ja kyllä sitä maitoa tulikin kunhan vaan jaksoi lypsää kauan ja hartaasti. KUitenkin vauvalla tuntuu olevan suuria vaikeuksia saada maito herumaan. Neuvolassa ja sairaalassa kuitenkin on todettu hyvä imuote, ja vauva imeekin hullun lailla kunnes hermostuu, kun ei nähtävästi saa tarpeeksi ulos. Jos olen saanut rinnoista pumpattua olen sitten tietysti ensin tarjonnut tuon rintamaidon ennen korviketta, mutta nyt kysyisinkin että miten samassa tilanteessa olevat ovat ratkaisseet ulkona käymisen? En nyt tarkoita että olisin heti lähtemässä johonkin kauas pois, mutta jos vauvan kanssa lähtee esim ostoskeskukseen en voi millään kannella koko operaatiota mukanani ja sellaiseen ei paikkaakaan löydy...Olisin kiitollinen vastauksista ja kokemuksista!

Kommentit (4)

Minulla oli myös esikoisen kanssa samanlaisia ongelmia. Nyt kun olen saanut kaksoset, joista toinen on oikein hyvä imemään, tajusin, että esikoinen oli vain huono imijä. Hän imi aluksi vain pienen hetken ja sitten huusi nälkäänsä. Luulin, että vika on minussa ja maidontuotannossani, mutta vika olikin vauvassa. Sulla on vasta pariviikkoinen, joten toivoa tietysti on, että imutekniikka vielä parantuisi. Minä yritin 11 viikkoa, kunnes siirryin täysin pulloruokintaan.

Esim. shoppailureissut hoidin siten, että pumppasin rinnat tyhjiin ennen matkaa, ja kaupungilla syötin ihan vaan pullosta korvikkeen. Aina löytyy joku kahvila, missä voi lämmittää, ja muutaman kuukauden jälkeen kelpasi myös lämmittämätön. Varasin matkaan vaan niin ison pullon, mihin mahtuu koko 2dl, jolloin tyhjän purkin sai heittää pois.

pootykat:

Lainaus:

Jos olen saanut rinnoista pumpattua olen sitten tietysti ensin tarjonnut tuon rintamaidon ennen korviketta, mutta nyt kysyisinkin että miten samassa tilanteessa olevat ovat ratkaisseet ulkona käymisen? En nyt tarkoita että olisin heti lähtemässä johonkin kauas pois, mutta jos vauvan kanssa lähtee esim ostoskeskukseen en voi millään kannella koko operaatiota mukanani ja sellaiseen ei paikkaakaan löydy...Olisin kiitollinen vastauksista ja kokemuksista!

Minulla tämä kolmas ei voinnut imeä rinnasta, joten pumppasin hänelle äidimaidon ekan kuukauden ajan. Kauppakeskuksissa jne tuli käytyä muutaman kerran, silloin minulla oli etukäteen pumppaamani maito tuttipullossa mukana ja kuljetin sen pienessä styroksilaatikossa ts kylmälaukussa. Toinen tuttipullo oli syöttöä varten eli siihen kaadoin sopivan määrän ja lämmitin esim kahvilan tai lastenhoitohuoneen mikrossa. Jos ei muuta mahdollisuutta niin vaikka kuumavesihana alla vessassa.

Pumppaamisvaiheessa olin aika sidottu kotiin ja rintapumppuun eli 4h välein pumppasin, joten reissut eivät voinneet kestää tämän enempää. Varuilta mulla oli aventin rintapumppu mukana, jos jossain olimme kylässä niin saatoin lypsää rintoja tyhjemmäksi ja silloin ei tarvinnut niin suurta määrää maitoakaan raahata mukana. Periaatteessa lypsää voi vaikka siellä lastenhoitohuoneessa, itse en vana tykännyt ajatuksesta.

Kannattaa tosiaan aina tarjota ensin rinnasta ja sitten pullosta ja jos vaan jaksat niin aina imetettyäsi vauvan pumppaat vielä rintoja tyhjäksi seuraavaa plus maitoa seuraavaa syöttöä varten. Yösyötöt/-pumppaukset pitää maidontuloa yllä, ainakin itselläni maidontulo väheni dramaattisesti kun oma jaksamisen takia lopetin pumppaamisen yöllä... Päivälläkin kannattaa pumpata/imettää tiheästi eli jos vauva nukkuu pidempää niin pumppaa siinä välissä ettei väliä tule kuin 2-3h.

Mukavia imetyshetkiä ja pidä huolta myös omasta jaksamisesta. Jos oma maito ei riitä niin hyvin vauvat kasvavat korvikkeellakin. Osittaisimetyskin on hieno suoritus, vauva saa pienestäkin määrästä äidinmaidon tärkeitä vasta-aineita.

Mayella ja Onni 2kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla

minä osittain imetin esikoista 5kk. Maito ei alusta alkaen riittänyt lähellekkään, joten aina imetyksen jälkeen tarjosin korviketta. Imetin siis kuitenkin joka kerta. Se mikä tässä ketjussa pisti silmään on, että miksi ihmeessä et voisi imettää jos olet jossain liikkeellä? Voithan ihan normaalisti ensin imettää ja vaikka valmiiksi lämmittää maidon (joka paikassa kuitenkin pystyy lämmittämään) ja sitten tarjota korviketta imetyksen jälkeen? Tai jos olet jonkun kanssa niin hän voi käydä maidon lämmittämässä sillä välin kun imetät. Näin minä toimin, eikä mitään sen suurempia ongelmia ollut.

Tipy

Jos vaan mahdollista, yritä imettää vauvaa nyt aluksi AINA KUN MAHDOLLISTA. Aina kun siltä mielestäsi tuntuu että vauvalla on nälkä, tarjoa vauvalle rintaa. Älä mieti, mitä " sitten kun olen jossakin ostoskeskuksessa" ; älä huolehdi tuollaisista, unohda ostoskeskukset tms. Eli mitä enemmän yrität imettää, sitä enemmän tulee maitoa. Muuta keinoa ei ole.

MUTTA jos kaikesta huolimatta imetys ei tunnu sujuvan, älä tunne epäonnistumista siitä, jos turvaudut pulloon. Jatka silti imetystä siinä ohessa. Ja ymmärtääkseni yöllä kannattaa edelleen imettää, jatkuu se vähäisempikin maidontulo (korjatkaa jos olen väärässä).

Osaimetys on ihan ok. Itselläni kävi niin, että koska ensimmäisen kuukauden aikana en kyennyt istumaan, jouduin aina imettäessäni menemään makuuasentoon. No, vauva ei sitten ikinä suostunut imemään muuten. Ja aina se makuulle meno ei ollut mahdollista... ja olihan siinä kaikkea muutakin.

Kaikenkaikkiaan vauvani on ollut osaimetyksellä, ja se on ihan ok. Tästä on seurannut se, että myös isä on pystynyt osallistumaan ruokintaan. Ja rauhoittavaa on ollut myös se, että tiedän suurin piirtein, paljonko vauvani pullosta saa sitä ruokaa; imetyksessähän sitä on usein epävarma maidon riittävyydestä.

Mutta siis aluksi, tunge tissiä suuhun vaan. Mutta jos ei onnistu ja olet epätoivoinen, hui-hai; Pullo ja korvike peliin! Ei ole niin vakavaa!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat