Vierailija

Kirkkoherranvirastossa se " täti" sanoi, että periaatteessa ei silloin voisi olla kummi.

Onko näin vai miten?

Pitääkö kummilapsen vanhemmille ilmoittaa ettei kuulu enää kirkkoon?

Kommentit (20)

Kaikkia toki ei kiinnosta, mutta toisia kyllä. Minua ainakin kiinnostaa kummilasteni elämä ja itse asiassa kyllä lähisuvunkin lasten elämä on minulle läheistä. Vanhempia kummit eivät ole, mutta kyllä minun mielestäni eräs kummin perustehtävä on olla läsnä lapsen elämässä ja toimia turvallisena aikuisena. Meidän kaikilla kolmella lapsellamme on aivan loistavat kummit! Kiitos heille siitä!

T. 18

Sisältö jatkuu mainoksen alla

He kyllä tiesivät jo minut kummiksi valitessaan, että mitään kristillistä meininkiä ei multa kannata odottaa. Ovat kyllä tulleet tietämään nyt myöhemmin, että olen eronnut kirkosta, ei ole vaikuttanut mitenkään. Eipä taida kukaan kummilasteni vanhemmistakaan olla muutakuin tapakristittyjä, niinkuin suurin osa muistakin kirkkoonkuuluvista. Onneksi ainakin nuorempi polvi ymmärtää jo erota kirkosta, koska eivät sen oppeihinkaan usko.

Toteaisin vaan tehneeni virhearvoinnin sen ihmisen kanssa. Mulla lasten kummit eivät ole lahjapajatsoja, vaan nimenomaan tukevat kasvatuksessa, myös siinä kristillisessä.

Ei kummius välttämättä vaadi kirkkoon kuulumista, jolllei kuulu kirkkoon ei merkitä kirkon kirjoihin kummiksikaan. Kummi voi olla silti. Minä hain lapsemme kummiksi ihmisiä, jotka ovat hänelle turvallisia ja välittäviä aikuisia. Aikuisia, joita kiinnostaa lapsemme elämä ja jotka ovat valmiita olemaan läsnä silloin kun lapsi heidän tukeaan haluaa ja tarvitsee. Tämä kirkkoon kuulumaton ihminen ei halunnut kummiksi nimenomaan sen takia, että ei kuulunut kirkkoon ja ei halunnut olla epävirallinen kummikaan. Hän on kuitenkin tiivis osa lapsemme elämää ja arkea, josta olen suunnattoman iloinen.

kasvatusta kummipojalleni antanut, kuin ne viralliset kummit. Ja tosiaan vanhemmat tiesivät jo valitessaan, etten kuulu kirkkon, enkä ole liittymässä.

Totta kai pitää kertoa vanhemmille, jos eroaa kirkosta. Ainakin, jos olettaa vanhempien pitävän sitä suurena juttuna.

Koko kummijärjestely on täysin turha ja ei millään tavalla raamatun mukainen. Muutenkin evlut kaste on 90% tapakristillisyyttä vailla sisältöä, niin monet kastavat vain tavan vuoksi miettimättä kirkon opetusta kasteen takana (joka on epäraamatullinen).

Kun ihmiset on meitä pyytäneet kummeiksi, ovat kyllä tienneet, että meidän talosta ei kristillistä kasvatusta saa, eli ovat valinneet meidät nimenomaan lapselle läheisiksi aikuisiksi. Niin kuin mekin pyydettiin kummeja omalle, kirkkoon kuulumattomalle lapsellemme. Ei mun mielestäni ole mitään syytä, miksi ev. lutit saisivat omia kummiuden itselleen. Kummius on useimmille suomalaisille ihan muuta kuin sitä hengellistä kasvatusta joka tapauksessa.

Enkä viitsinyt liittyä sen taki kirkkoon siksi ajaksi, jotta olisin saanut kummitodistuksen, sillä vaikka kirkkoon kuuluisi vain päivän ajan, niin kirkollisvero pitää maksaa koko vuodelta, ja omalla kohdallani se olisi ollut päälle 500euroa. Joten ei kiitos.

Ihan samalla tavalla olen kummilapseni elämässä läsnä, kuin ne ihan oikeat kummitkin. Itse asiassa vielä enemmänkin. :)

Minä olen kummi kirkon kummitodistuksella varustettuna vaikken kirkkoon kuulukaan. Siis en kuulunut edes silloin, kun minut kummiksi valittiin.

henkilökohtaiseen uskomiseen. Kirkko on vain laitos muiden laitosten joukossa. Jos uskoo niin uskoo ei siihen kirkkoa tarvita. Kakkoselle vain näin kun hän ihmetteli voiko kummi jatkaa tehtäväänsä. Voi aivan hyvin eikä sitä tarvitse kertoa kenellekkään.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat