Vierailija

kyselin muutamalta lapseni luokkakaverilta, jotka eivät kuulu kirkkoon, joulun vietosta. Tuntui, että se ei eroa mitenkään riviluterilaisen perheen joulun vietosta, kaikki kirkkoon kuuluvat kun eivät käy kirkossa kuitenkaan. Viettävätkö uskonnottomat tosiaan joulua?

Sivut

Kommentit (61)

en kuulu kirkkoon enkä usko sen höpötyksiin mutta minulla on sellaiset jouluperinteet joiden alkuperä on mulle aivan sama, kuten kuusi ja lahjat. pääsiäistäkin vietän tavallaan koska ostan lapselle suklaamunia jne, sekin on mulle ihan sama mistä lienee tapa peräisin.

sekin on niin tekopyhää että pysytellään riviluterilaisena vaikkei voisi vähempää kiinostaa mitkään uskonnolliset jutut, onko ap:n mielestä tämmöisillä sitten " oikeus" juhlia joulua tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ja kuvitelkaapa tätä: olen menossa [b]kirkkoon[/b] laulamaan Kauneimpia Joululauluja. Itse asiassa ympyröin juuri eilen Kirkko ja me -lehdestä tilaisuuksia, joihin aion osallistua. :)

pieni osa kristityistä ihmisistä maapallollamme kuuluu luterilaiseen kirkkoon. Esimerkiksi helluntailaisia ja babtisteja on moninkertainen määrä luterilaisiin ympäri maailmaan. KRISTITTYJÄ hekin.

Tarkoitan että jos olet ateisti, niin myytkö tavallaan sielusi kirkolle joidenkin perhejuhlien takia? En tietenkään tunne sinua enkä sen puoleen halua arvostella. Minua vaan kummastuttaa miksi ihminen joka ei usko, haluaa kuulua kirkkoon pelkkien juhlien takia. Lapsellehan voi pitää uskonnottomat nimiäiset, nuoren voivat rippikoulun sijasta mennä sinne pro...-leirille, häitä voidaan juhlia muutenkin jne.

Tapakristittyjä pystyn vielä ymmärtämään, mutta lähinnä siis ihmettelen heitä jotka tuovat vähän väliä esille oman ateistisen näkemyksensä. Ovat keikessa kirkkoa vastaan jne. Kuitenkin haluavat välttämättä ottaa kirkosta kaiken hyödyn irti, sellaisten juhlien nimissä jotka voidaan järjestää muutenkin.

Pikemminkin vois kysyä, että mitä joulussa on käytännön arjessa näkyvää, joka jotenkin liittyy uskontoon? Jotkus harvat joulaulut on uskonnollisia. Kukaan ei enää edes käy kirkossa. Hautakynttilätkin liittyy enemmän vainajiin kuin uskontoon.

Ihan ok, syödään hyvin, koristellaan kuusta ja jaetaan lahjoja. Ollaan yhdessä koko perhe.

Sitä vaan en ymmärrä että miksi ihmiset jotka vastustavat kirkkoa ja kristinuskoa henkeen ja vereen ottavat tähän pakanajuhlaansa mukaan kristillisä piirteitä?!? Yllättävän moni tällainen ihminen kertoo kuinka oikeaan jouluun kuuluu hengelliset joululaulut, seimiasetelmat, jouluevankeliumi, kenties jopa joulukirkossa käynti.

Ok, monilla näistä kuvaamistani ihmisistä on muutenkin kumma suhtautuminen uskaan. Liittyvät kirkkoon ennen naimisiin menoa jotta saisivat kirkkohäät koska " sellaiset pitää ehdottomasti olla" . Osa pysyy jopa kirkossa niin kauan että saavat lapsensa kastettua ja eroavat sitten kun ovat saaneet hyödynnettyä kirkkoa näissä suurissa juhlissaan. :/ Minusta vähän outoa käytöstä.

Jos itse en uskoisi enkä haluaisi kuulua kirkkoon niin varmasti eroaisin siitä. Mutta en kyllä liittyisi kirkkoon uudestaan saadakaseni kunnon juhlat. Jouluakin voisin viettää perhejuhlana, mutta nuo hengelliset piirteet karsisin pois siitä silloin.

Joulu on vuosittainen 25. joulukuuta vietettävä juhla, jota on länsimaissa vietetty perinteisesti kristinuskoon liittyvänä juhlana Jeesuksen syntymän kunniaksi. [b]Ennen kristinuskoa on talvipäivänseisauksen aikoihin vietetty sydäntalven juhlaa[/b]. Suomen kielen sana " joulu" on skandinaavinen lainasana ja tulee alun perin talvipäivänseisausjuhlan nimestä.

ja sille, jonka mielestä olen jokin jeesustelija, terveiset, että eikös tämä palsta ole ihan sitä varten, että voi kysyä asioita, jotka kiinnostavat?

juhlita mitenkään uskonnollisesti tai pakanallisesti, vaikka saattaa joku hengellinen joululaulu kuuluakin tai pukki heittää lahjat piipusta saunanlauteille.

kirkkoon kuuluvat vissiin hoitavat sen hengellisen puolen, menevät kirkkoon ja hoilottavat virsiä yms. täytyy myöntää etten ole ikinä uhrannut ajatustakaan jeesukselle. se on vaan kiva piriste keskellä pimeintä talvea.

Aiemmin tässä ketjussa joku kertoi tuo kuusen alkuperästä. On siis tosiaan pakanallinen tapa ja siirretty kristinuskoon kun eivät saaneet sitä millään ihmisistä pois kitkettyä.

Muistelen myös lahjojen liittyneen jo tuohon pakana-aikaan.

Ja jos tuo jonkun aiemmin lainaama Raamatunkohta pitää paikkansa, niin nauran kyllä kaksinkerroin jokaiselle ap:n kaltaiselle jeesustelijalle.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat