Vierailija

15-vuotis tyttöni seurusteli melkein kaksi vuotta yhden mukavan pojan kanssa. Nyt sitten tuli ero, enemmänkin pojan aloitteesta, mutta sovussa kuitenkin.

Tyttö itkee ja niin itkee kohta äitikin. Tyttö on varma, että elämä loppuu tähän, mutta kun eihän se oo niin. Miten saan sanottua sen itkevälle teinille?

Mitä ihmettä voin tehdä? Vai voinko tehdä mitään? Olen koettanut kuunnella ja kuunnella... Voi kunpa voisin ottaa surun kokonaan tytön harteilta pois :-(

Kommentit (9)

kun omalle kohdalle tuli ero neljän vuoden seurustelun jälkeen. Oma äitini ilmeisesti ahdistui surustani ja varasi minulle ajan nuorisovastaanoton psykologille. Tämä saattaa kuulostaa hurjalta vedolta, mutta omalla kohdallani se toimi mainiosti. Olin erosta ihan rikki (minut jätettiin, pettämistä jne) ja muistan kun menin sinne vastaanotolle hieman pelokkaana. Ammattiauttaja otti asiani kuitenkin tosissaan, eikä vähätellyt tunteitani. Ensimmäisenä se nainen ojensi minulle paketillisen nenäliinoja ja kehotti käyttämään niitä :-) Muistan itkeneeni siellä asioita ja purin tunteitani, mutta se, mikä todellakin auttoi oli, että tämä psykologi pyysi minua kirjoittamaan aina " istuntojen" (olikohan niitä noin viisi yhteensä) hänelle kirjeen, jossa pystyin avoimesti kirjoittamaan tunteeni (joita nuorempana ehkä oli vaikea sanoa siinä tilanteessa, eikä kehdannutkaan). Ja jokaisella käynnillä käytiin sitten yhdessä tuo kirjoittamani kirje tunteistani (siihen oli sallittua kirjoitta kaikki, mitä päässä liikkui)..en tiedä, mutta omalla kohdallani se oli todella tehokasta.

Tämä ei ehkä suoraan vastaa nyt kysymykseesi, mutta älä ainakaan vähättele nuoren tunteita. Ne voivat olla yhtä aitoja ja syviä, kuin myöhemmällä iällä. Vaikka me kaikki aikuiset tiedämmekin, että tuosta teinisurusta pääsee kyllä yli ja löytyy vielä ihanampi kumppani, se ei todellakaan lohduta surevaa. Aika on se, joka haavat parantaa kuitenkin. Ole lapsesi tukena ja ehkä on vain parempi kuunnella, jos haluaa puhua ja yrittää piristää muuten esim. järjestämällä jotain kivaa yhteistä tekemistä.

Itselläni ei äitiä ollut, joten turvauduin hyvään jäätelöön. Sinä voit tarjota tyttärellesi molemmat: Sinun läsnäolosi ja annoksen herkullista jäätelöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

olin näköjään hypännyt parin tuiki tärkeän verbin yli, jotta tekstini olisi ollut helpommin ymmärrettävää :-( Eli siis kirjoitin aina " istuntojen" välissä tälle psykologille kirjeen, jonka vein mukanani tapaamiseen ja se käytiin tapaamisella sitten aina läpi ja analysoitiin, miksi olin tuntenut sillä hetkellä niin jne.

yhteistä aikaa sekä tukemalla ottamaan yhteyttä hänen ystäviinsä. Teini-iän ero ja sen tuomat tunteet on verrattavissa kuoleman aiheuttamaan suruun... Ainakin teini tuntee sen niin voimakkaana.

Älä vähättele siis surua, vaan anna tytön surra rauhassa ja käydä tämä kriisi läpi avustuksellasi..

Joo, en ole vähätellyt tytön surua, sillä kyllä mä ymmärrän hänen tunteitaan. Olen kyllä sanonut, että aika parantaa haavat...

Kiitos tosta psykologivinkistä, täytyy miettiä.

ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat