Seuraa 

Ihan vain mielenkiinnosta kyselen, kun luin jostain ketjusta, että täysimettäjien määrä on häviävän pieni.

Eli ilmoittautukoon kaikki täysimettäjät, siis te joiden vauvat ovat saaneet pelkästään tissimaitoa 6 kk (tai 4 kk ennen nykysuosituksia).

Itse olen täysimettänyt kohta 7 kuukautista poikaa suositusten mukaan kuusi kuukautta. Kiinteitä ollaan maisteltu muutama viikko, mutta edelleen imetän ja todennäköisesti näin mennään yhden vuoden ikään saakka. Onnellinen olen, että imetys on sujunut niin hyvin. Näin ei kuitenkaan kovin monella ilmeisesti tilanne ole, kun niin moni joutuu turvautumaan korvikkeisiin.

HUOM! En halua provosoida ketään, vaan haluaisin vain tietää asian todellisen laidan.

Sivut

Kommentit (79)

Olen samaa mieltä kuin Mikaela tässä ketjussa. Koin, että laitoksella ensi päivinä annettu lisämaito tuki imetystäni. Koska paino tippui reippaasti olisin ollut paniikissa siitä, saako lapseni riittävästi ruokaa (synnytys ei myöskään ollut helppo hänelle). Nyt pystyin keskittymään imetyksen opetteluun ja niimpä se maito alkoi tullakin muutaman päivän jälkeen ja lisämaidot sai jättää pois. Meille tuputettiin hörpytysmukia, josta vauva sai ilmaa mahaan ja vatsavaivat, kun käytettiin tuttipulloa samaa ongelmaa ei ollut. Uskomatonta, jos jossain ei saa enää tuttipulloa talon puolesta! Minusta on parempi, että lapsi saa ensi päivistä alkaen riittävästi ruokaa kuin että hän huutaa nälkäänsä, kun rinnoista ei tule tarpeeksi maitoa (kukaan ei voi varmasti kieltää, että se on mahdollista). Mulla ei tullut mitään edes pumpaamalla, mutta kun sitkeästi imetin ja imetin ja lapsi oli rinnalla melkein koko ajan, niin ei ne muutamat lisämaidot synnärillä imetystä mihinkään pilanneet. Ja jos olisivat pilanneet, niin olisin ottanut sen riskin joka tapauksessa.

Molempien kohdalla on tarkoitus ollut täysimettää 6 kk, muttei se ole onnistunut. Edelliseen viestiin viitaten, mulla maidontulo on selvästi hiipunut, kun yöimetykset ovat loppuneet. Molemmat tytöt ovat alkaneet nukkua yöt - ilman mitään unikoulukja tietenkin - nelikuisina.

Esikoista imetin kokonaisuudessaan puoli vuotta, kakkosta, joka nyt 7 kk, imetän muun ruuan ohella. Mun tytöillä painokäyrä on kolmen kuukauden jälkeen mennyt alas kuin lehmän häntä, joten en ole uskaltanut enkä nähnyt tarpeelliseksi olla antamatta lisäruokaa. Tosin en ole täysin varma, että kyse olisi ollut ruuan vähyydestä, koska painokäyrä on pysynytkin sitten alhaalla -lisäruuasta huolimatta. Sirpukoita tyttöjä ovat. : ) Toisaalta en tuossa lisäruuassa ole nähnyt mitään erityisen pahaakaan. Soseet maistuvat hyvin, eikä syöminen ole meillä koskaan ollut ongelma. (Aluksi tosin itse koin muutaman päivän kurjaa oloa, kun 6 kk täysimetykseen en päässytkään. Sittemmin pääsin sinuiksi asian kanssa.)

Mielestäni tuo 6 kk täysimetyssuositus on ihan ok. Onhan se hienoa, ettei vauvalle tarvitse antaa muuta kuin oman emon maitoa liian pienenä. Jos omilla lapsillani painokäyrä olisi mennyt tasaisesti, tai notkahdus olisi ollut vain pieni, olisin varmaankin pyrkinyt täysimettämään sen 6 kk. En kuitenkaan suostu ottamaan mitään riskejä näissä ruokintakysymyksissä. Mikään kovin maidokas en ole koskaan ollutkaan, vaikka todella olen imettänyt imettämästä päästyänikin ja vauva on kulkenut aina mukanani missä olenkin ollut.

Imetys on kyllä hieno asia, ja siitä on hyväkin jakaa tietoutta. Mulle imtys ei ole sinänsä ollut mikään kauhean vaikea asia,paitsi rintaraivarikautena. Pullosysteemit ovat paljon vaikeampia. Siksikin haluan jatkaa imetystä vielä -muun ravinnon ohella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kolmonen maistoi ekan kerran kiinteää pöperöä päivää vaille 6kk. Ei syönyt koskaan tuttiä, eikä korviketta. Ei myöskään pullosta lypsettyä (koska en saanut lypsämällä tilkkaakaan)

Nelonen sai 6kk päivänään ekan maistiaisen porkkanaa. Ei tuttia, pulloa eikä korviketta ole tarvittu hänelläkään.

Esikoinen sai tisumaitoa kokonaisuudessaan 2½ viikkoa. Neuvolan ohjeistuksesta aloin antamaan korviketta, kun vauva oli itkuinen ja niin vaan pullo voitti rinnan.

Kakkosta täysimetin 1½kk ja kokonaisuudessaan 2½kk. hänellä keikahti rytmit kuukauden iässä päälaelleen ja kävi yöunille puoli kuuden maissa aamulla ja esikoinen heräsi seitsemän jälkeen. Pari viikkoa valvottuani opetin väkisin pullosta juomaan korviketta. Siinävaiheessa kun itse nukahdin aina autonrattiin kun pysähdyin liikennevaloihin ja näin tienpientareilla pitkäkarvaisia puhveleita, niin oli aivan sama mistä vauva yöllä maitonsa sai, pääasia, että isäkin pystyi välillä valvomaan ja sain itse nukuttua.

Ja kolmosta imetin kaikkiaan 13kk ja nyt nelosta edelleen. Ikää 6½kk.

Niin vaan tilanteet vaihtelee. Ja meillä lapsista tervein on tuo esikoinen, jota ei ole imetetty juuri lainkaan. Tähän asti on eniten sairastellut kolmonen.

Yösyötöt nelonen lopetti 2½kk iässä ja maito on riittänyt siitä huolimatta.

kakkosta imetin 6 kk täysimetyksenä ja sen jälkeen n. 11-12 kk:n ikään, jolloin loppui luonnostaan.

ekaa imetin " vain" 3 kk täysimetyksenä, jonka jälkeen lapsi teki totaalilakon ja sen jälkeen lypsin vain pulloon n. 5 kk:n ikään saakka.

nyt menossa kolmas :) ja toivon, että maitoa riittää ja kaikki sujuu tuohon 6kk: n ikään saakka, koska tässä rumbassa en jaksa pestä pulloja :) :).

Herkkupupu:

Lainaus:

Ihan uteliaisuuttani kysyn, että eikö siellä Saksassa sitten laiteta vauvaa ollenkaan sokeritippaan jos verensokerit ovat alhaalla? Suomessa vauva kärrätään kiireesti teholle ja laitetaan sokeritippa, lisäksi vauvaa kai ruokitaan aika usein nenämahaletkulla. Oliko vauva luonasi vierihoidossa koko hoidon ajan? Mielenkiintoista kuulla eri maiden käytännöistä! Tuo imetystukihenkilön kustantaminen kuulostaa etenkin huippujutulta!

Mä synnytin polikliinisesti (kai se on oikea termi suomeksi?) eli lähdettiin kotiin 4 tuntia synnytyksen jälkeen. Lastenlääkäri tutki vauvan ja kaikki oli ihan OK. Koska en kuulunut riskiryhmään, eli ei raskausajan diabetestä, vauva suht pieni jne., verensokeria ei edes mitattu. Ekat kaksi päivää vauva oli ihan normaali, joi ja oli virkeä. Täällä käy kätilö synnytyksen jälkeen 10 päivän ajan joka päivä kotona ja kaikki näytti olevan ihan OK. Kolmantena päivänä vauva sitten lopetti imemisen ja meni ihan siniseksi ja me tietysti heti sairaalaan.

Kyllä täälläkin jos heti aluksi näyttää lapsella olevan jotain, laitetaan ne sokeritippaan ja seurataan tarkasti, mutta meillä siis oli aluksi kaikki OK.

Moikka,

kommentoisin tuota täysimetysjuttua ja sitä, mitä joku kirjoittikin edellä, eli että täysimetyksen kriteerit tuntuu vaihtelevan. WHO:n imetyssuositusten mukaan tosiaan on niin, että täysimetetyksi katsotaan vain vauva, joka ei koskaan ole saanut pullosta mitään, ei edes siis oman äidin maitoa, eikä ole imenyt tuttia. Tällaiset " todelliset" täysimettäjät taitavat olla Suomessa aika harvassa, useimmat syö ainakin tuttia (ihan näin mutu-pohjalta arveltuna). Eli siinä mielessä toi jonkun mainitsema 1% täysimetettyjä vauvoja voi pitää paikkansakin.

http://www.who.int/nutrition/topics/exclusive_breastfeeding/en/

Ensimmäiset 2-3 vk lapsi sai pumpattua rintamaitoa, koska ei oppinut heti imemään tissiä, oli keltainen ja unelias. Koskaan ei ole saanut korviketta. Syntyessään oli pienehkö (3 kg), paino laski 2 pv:n sisällä 12% eli ad 2.6 kg. Synnytyssairaalassani ei missään tapauksessa suositeltu korvikkeen antamista sittenkään, sairaalasta lähdin 2 vrk:n kuluttua synnytyksestä, lapsi ei ollut tuossa vaiheessa syönyt juuri mitään, tipan ensimaitoa ja sokerivettä, maito nousi vasta kotona, kun aloitin pumppaamisen. Suomessa käytetään tosi paljon korvikkeita jo synnytyssairaalassa. Asun USA:ssa.

Kahden keskosen äitinä liityn joukkoon, vaikkakin molemmille annettu syöttöletkulla aluksi luovutettua äidinmaitoa. Sen jälkeen omaa äidinmaitoa letkulla ja pullosta, mutta lopuksi lapset ovat oppineet rinnalle. Korviketta kumpikaan ei ole saanut. Keskosille aloitetaan STM:n suosituksen mukaaan kiinteät 4kk ikäisenä. Esikoista " täysimetin" 4kk ja yhteensä yli vuoden. Kuopuksen paino nousi niin hyvin, joten kiinteät aloitettiin poikkeukselliseti 5,5kk ikäisenä. Myös kuopusta aion imettää ainakin vuoden.

Täysimetyksestä on lukuisia määritelmiä. Tiukkapipoisimmat sallivat vain rinnasta imettämisen ja D-vitamiini-lisän. Vesitilkka tai yhdet Cuplatonit katkaisevat heidän mielestään täysimetyksen.

...olen kahden " täysimetetyn" äiti, vaikka siis molemmat lapset ovat alkumetreillä saaneet korviketta. Kakkoselle tyrkytettiin sitä oikein sairaalassa, vaikka verensokerit olivat ihan normaalit koko ajan, mutta paino ei ollut viivojen mukaista.

Anyway, olen halunnut panostaa imettämiseen molempien kohdalla, ja esikoisen kanssa kahden vakavan rintatulehduksenkin jälkeen jaksoin porskuttaa, vaikka hoitohenkilökunta jo luovutti :)

Kakkonen on iso poika, ja terkka sanoi heti kättelyssä, että varmasti ei pelkästään oma maito riitä 6kk. Pah. Nyt ihmetteli 5kk neuvolassa pojan komeaa kasvua, mutta vannotti, että heti 6 kk iässä kiireen vilkkaa kiinteät kehiin. No, itse en aio stressata moisesta. Vauvat ja kiireet ei sovi yhteen.

Imetys on niin helppoa sen alun jälkeen, ja vaikka vauva syö usein ja monesti haluaisin vaan olla vapaasti ostoksilla tai kylässä ilman imetyshetkiä, niin ei se ole kuin hetkellinen itsekäs toive. Nopeaahan tämä vauva-aika menee.

Neuvolan terv. hoitaja sanoi, ettei koskaan ole nähnyt äitiä, joka olisi täysimettänyt kokonaisen puoli vuotta. Nytpä näki ja eipä se ihmeellistä ole. En vain jaksa alkaa pelaamaan kiinteillä ja omia menoja varten olen saanuta aina lypsettyä.

mulle sanottiin 4kk neuvolassa et ei hirveen myöhäseks kannattas jättää kiinteitten antoa..ei kuulemma tottus nii helposti syömään kun sekin tietty vaatii harjoittelua..mutta sitten kun aloitin niin poika tykkäs syödä varsinkin kun kaks makuisia tuli niin peruna-porkkana oli lemppari..

sit kun enemmän söi nii mun maito ei enää kelvannu vaan niin kun aikasemmin kirjotin puri rikki..joten piti mua varmaa vaan puruleluna :)

saa nähä miten pienemmän kanssa käy..imetän jos vaa kasvaa hyvin ja maitoa tulee.

Esikoinen täysimetystä 4,5kk. Kiinteiden ohella 1v+. Tutit sylki pois, ei pulloa, ei korviketta.

Kakkonen ja kolmonen täysimetystä 6kk. Kiinteiden ohella 1v+. Ei tuttia, pulloa eikä korviketta.

Nelonen kohta 5kk. Täysimetyksellä mennään.

Syömisen oppimisessa ei ollu mun mielestä eroja.

Niiiiin tai sitten ei täysimetystä ollenkaan, mähän oon antanu d-tipat lusikalla ja tilkkasen vettä päälle ;) Ja nelonenki aloitti kiinteät muutaman viikon iässä (annoin pikkasen puolukkaa, ettei tulisi sammasta). Että miten sen nyt ottaa.

T@hti

ps. Yöllä on syöty paljon ja monesti ja välillä nukuttu

Poika on nyt 4kk ja täysimetän ja haluaisin jatkaa vielä. Neuvolasta vaan tuputettiin viime käynnillä, että pitäs alottaa kiinteitä maisteleen. Sen takia, että tässä iässä omaksuu parhaiten syömisen, kuulemma. Iten koen vähän ristiriitaisena, että pitäs imettää se 6kk ja kuitenki suositellaan kiinteitä 4kk??? (Kasvu on ollu hyvä pelkällä maidolla)

Meidän tyttö on muutaman kerran pullosta äidinmaitoa juonut :D Korviketta en lähtisi antamaan vain omien menojen vuoksi. Saihan typy siitäkin synnärillä maistiaisia, silloin en ollut niin imetysvalveutunut kuin sittemmin mutta ONNEKSI tyttö ei suostunut edes sitä korviketta synnärillä juomaan vaikka hoitajat yrittivät pulloa suuhun tunkea :( ..korvikkeetkin sylki heti suustaan ulos. Huoh, olisi pitänyt silloin jo ennen synnytystä selvittää enemmän imetysasioita eikä luottaa sokeana siihen, että sairaalassa tiedetään! *mur* Onneksi ensi kerralla olen viisaampi :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat