Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Hermot menee tuon meidän 6v pojan kanssa kyllä totaalisesti!! Hänellä on suht pieni huone, pienoisparvi jossa alapuolella iso lelukaappi, päädyssä hyllyt ja toisessa päässä kirjoituspöytä. Leluille on irtolaatikoita. Kirjoituspöytä on joka päivä kuin hävitys: paperinsilppua, kirjoja, kyniä yms. kaikenmaailman pikkutavaraa... Samoin lattialla on pikkuleluja nurkissa ja viisaasti verhojen " alla" piilossa (lattialle ulottuvien verhojen takana) sekä lelulaatikot tyhjillään. Hyllyn alunen on täynnä mitä erinäisempiä tavaroita sekä niitä paperisilppuja ja irtopapereita (pojalla suuri halu piirtää ja leikata esim pokemon kortteja itse).... etc etc.

Satoja kertoja ollaan tätä samaa keskustelua käyty näistä tavaroista ja opastettu on kyllä miten ne kannattaisi raivata kaappiin siististi... Pinna palaa joskus, ei voi muuta. =( Pölyä kertyy joka paikkaan ja harvoin pääsee oikein kunnolla siivoamaan siellä! En haluaisi siihenkään alkaa että itse raivaisin, läheltä sellaista seuranneena olen huomannut että lapsi tottuu siihen hyvin helposti ja sitten saan raivata vielä rippikouluiässäkin pojan tavaroita.... =(

Help! Mistä lähden parantamaan tilannetta....?

Kommentit (12)

Huone pysyy pienin kannustimin järjestyksessä. Näin lauantaisin on helppoa sanoa, että karkkipäivän namut saa vasta, kun huone kunnossa. Lelut oltava paikoillaan ja roskat roskiksessa. Jos huone on yleissiisti, hän saa itse imuroida sen tai pyyhkiä pölyt tms. pientä. Yritän pitää viikoittaista rutiinia päällä, että tulisi siivous tutuksi. Nyt on siivonnut ja saa katsoa DVD:n ja syödä tikkarinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

samalla tavalla kuin aikuisen mielesta. Hanelle voi hyvinkin olla katevaa ja turvallistakin kun kaikki omat kamat on siina ymparilla ja lahella. Siivouksesta jatkuvasti jankuttavan aidin inina on kuin hairitsevaa karpasen ininaa - menee toisesta korvasta sisaan ja toisesta ulos.

Teini-ikaiselle myos oman huoneen sotkuisena pitaminen voi olla tarkea oman persoonan korostustapa, varsinkin jos vanhemmat pistavat paljon arvoa siistille kodille:)

Mulla on 3 poikaa, 12- 15- ja 18-vuotiaat. Kaikki ovat aina olleet tosi nihkeita siivouksen kanssa ja huoneiden lattiat on tays puolipitoisia vaatteita, papereita ja muuta roinaa. Yritan myos pitaa sen periaatteen etta laitan oven kiinni ettei liikaa hairitse, mutta joskus taytyy puolipakolla laittaa pojat siivoamaan. 18-vuotias muutti tana syksyna yliopiston asuntolaan omaan huoneeseen, ja kiroilee puhelimessa kuinka muut 4 poikaa jotka jakavat solun, ovat sotkuisia, eivat tyhjenna roskiksia, jattavat karvoja suihkun lattialle (!!) eivatka tiskaa astioitaan. Eli kylla se vanhempien esimerkki menee perille, vaikka sita joutuu 20 vuotta odottamaankin! Luulen etta enemminkin lapset jotka on pakotettu kotona pitamaan huoneensa supersiisteina pienesta asti, voivat protestoida kun muuttavat pois kotoa, ja elaa sotkussa.

äsken juuri sanoi että siivoaminen on oikeastaan aika kivaa, kun kuuntelee samalla musiikkia. Sillä on mankka huoneessaan ja smurffit raikaa...

kunnossa huonet on. Voihan sitä vaatia ihan mitä vaan, mutta kannattaako. Hienoa mun mielestä kun keksii tekemistä itse ja leikkelee niitä kortteja ym. keskustele pojan kanssa korteista , mitä kerää ja miten olis kiva järjestää, lapsilla on ihmeellisiä systeemejä tavaroiden säilytyksessä, voivat keksiä ratkaisun itse.

osaa pitää huoneensa suht siistinä,

kerää siis tavaransa paikoilleen.

joutuuhan sitä päivittäin muistuttamaan, mutta suht hyvin toimii...

toisin kuin 4v siskonsa jonka kanssa jakaa huoneen!!!

hänen tavaransa ovat joka päivä ihan sekaisin eikä millään " jaksaisi" siivota, huoh!!

että emme toki kaada koko huoneen siivousvastuuta pojan harteille, eihän noin pieni vielä siitä selviä. Saa tietenkin apua myöskin, mutta eikö tuon ikäisellä pitäisi jo hieman olla selvillä, ettei esim ihan pientä paperisilppua pidä viskoa mihin sattuu...? Millon saa ruveta hieman vaatimaan enemmän tuota siisteyttä?

Tuo rasti-lista kuulostaa hyvältä! Pitääpä ottaa käyttöön! =)

juuri ennen siivoamista mutta pienellä painostuksella " Okei elikää siivotko, äiti siivoaa tavarat jätesäkkiin" ovat sitten aina lopulta siivonneet. 6v. osaa jo siivota mutta vaatii kyllä mielestäni muistuttamista ja päältä katsomista. Ei voi mielestäni ihan vielä odottaa että lapsi täysin omatoimisesti ja automaattisesti siivoaisi. 4v. taas ei vielä kykene senkään vertaa omatoimisuuteen ko. asiassa joten parhaiten onnistuu vaikkapa niin että vanhempi antaa lapselle aina tietyn leluryhmän kerrallaan siivottavaksi ja tekee hommasta vaikkapa kilpailun niin 4v. jaksaa enemmän innostua ja samalla oppii siivoamiseen. Näin ainakin meillä toimii parhaiten eikä äiti joudu olemaan se palvelija joka siivoaa kaikki lasten sotkut.

Meillä nyt 13v.tyttö piti ennen huoneensa tosi siistinä, nyt murrosiän myötä kaikki on rempallaan. Toinen tyttö on taas aina ollut tavarankerääjä ja kaikki on levällään ja pölyssä. Olen muutaman kerran vuodessa auttanut suursiivouksessa ja osa tavarasta on viety esim. kirppikselle ja lapsi on saanut pitää rahat itse. Paras keino on, että pistän huoneen oven kiinni, niin ei tarvitse katsoa sotkua. Toki siivoavat huoneensa kerran viikossa, ettei villakoirat pyöri jaloissa.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat