Vierailija

mä en löydä kelan sivuilta mitään apua enkä muutenkaan tajua koko systeemiä (onko sitä edes olemassa? miten se eroo siitä toisesta? ..siis siitä ihan tavallisesta äitiysrahasta. kuten huomaatte niin mä en todellakaan tajua tätä asiaa).

mainitsen vähän mun tilanteesta:

-esikoiseni syntyi 05/2005, sen jälkeen olen lyhyttä kesälomansijaisuutta (viime kesä) ollut kotona joko työttömänä tai kotihoidontuella.

-nyt oon raskaana, la 30.5. hakeuduin hätäpäissäni töihin positiivisen testin tehtyäni, koska mua ahdistaa ajatus että saisin vaan sitä minimi-rahaa (esikoisesta sain koska olin vasta valmistunut koulusta, enkä kerennyt töihin ollenkaan, ja oli kyllä aika ankeeta elämää).

-aloitin työt 15.11. työsopimus on pätkittäin, varmaan jatketaan kk kerrallaan. palkka on 1500¿/kk. itse epäilen että oon työkunnossa vähintään maaliskuun loppuun (lomahan oikeesti alkaa toukokuun alusta, kun la toukukuun lopussa, eikös niin), mutta RIITTÄÄKÖ SE? ehtiikö tässä nyt kertyä yhtään mitään tuon mahdollisen 4 ja puolen kk työnteon aikana? vai raadanko suotta niska limassa ja kummiskin tipun sille minimille?

Kommentit (11)

tai saikulla tms, kuitenkin niin että se työsuhde on olemassa? vai kelpaako se, että ylipäätään olen ollut töissä vaikka nyt tuon 4 ja puoli kuuta sen kuuden kk aikana, jotka sitä lomaa edeltää?

kauhee jos tuo lasten ikäero oikeesti vaikuttaa.. järjelläni ajattelisin että se vaikuttaa siinä tapauksessa että oisin lasten syntymien välisen ajan kotona.. mutta hitostakos minä tiedän, argh!

tottahan mä saan nyt rahaa säästöön tänä aikana kun oon töissä ja tuloni ainakin sen 1000¿/kk korkeemmat kuin kotona ollessa. mutta joka tapauksessa se vajaa vuosi on pitkä aika kituuttaa 300¿/kk tuloilla..

ja aika ankee on ajatella että esikoinen (joka on pieni) joutuu olemaan pitkää päivää hoidossa tyhjän takia. mun on vaikee tehdä tilanteessani sellaisia ratkaisuja joihin olisin ihan tyytyväinen, ajattelen kuitenkin että mun työnteko on hyväksi meidän perheelle, esikoisen ja kaikkien elintasolle. ja saahan hän toki olla sitten kotona ainakin pari vuotta kun tämä toinen syntyy, sillä lohdutan itseäni.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

antaisi sijaisuuden esim 5kk. Saat tuolla nykyisellä tavalla sen ajan mukaan, kuin olet töissä. Jos olet vain kuukauden, se on ainoa tulo, mikä lasketaan, jos työsuhde ei olisi jatkunut. Mut tuloista riippuen, kyllä 4 kk on parempi, kuin ei mitään. Älä stressaa, olit viisas, kun jaksoit lähteä töihin. Saat minimiä paljon paremmat tulot kuitenkin. tsemppiä!

ps. voitko hakea muuta työtö ja sijaisuutta?

esim. 6 kk sijaisuus, sen ajan työtulot kerrotaan kahdella ja saat täydet vuositulot! Jos saat kuukausi kerrallaan vaan, niin sun tulot lasketaan viimeisen kuuden kuukauden ajalta ja kerrotaan kahdella ja saadaan vuositulot. Itse sain 6 kk: sijaisuuden, josta olin töissä 4,5 kuukautta vain. Sain silti täydet tulot, kun sijaisuus olisi kestänyt sen 6 kk! Et raada turhaan. Kyllä 4,5 kk aikanakin ehdit paremmin tienata, kuin minimin ja reilusti. Hommaa se pitempi sijaisuus! Kelassa tämä on uutta ja monet virkailijat pihalla. Pyydä asiantuntijaa puhelimeen tältä alueelta.

Kyllä kannattaa tehdä töitä tuon 4,5 kuukautta! Minimi on kamalaa! Olet hyvin järkännyt kaiken. Osaat sitten arvostaa taas kotonaoloa, kun käyt töissä

ilman äippälomaa se työ olisi ollut luonteeltaan jatkuvaa. mun työhän ei oo ilman lomaakaan jatkuvaa (teen sairasloman sijaisuutta, joka kyllä voi venyä vaikka loputtomiin, mutta on kuitenkin vaan sijaisuus), ja kaikella todennäköisyydellä joudun jäämään oman kuntoni takia pois (ja työttömäksi) jo ehkä kk ennen lomani alkua.

ap

edellisellä kaudella saat suuremman äippärahan. Mutta en tiedä päteekö tuo systeemi tosiaan sinulla, kun ikäeroa alle 3 v. T : edellinen vastaaja

talolla on epävarma tilanne ja irtisanomisia kai tulee (ei sillä osastolla jossa minä olen, eikä ole todennäköistä että irtisanomisuhan alla olevalta osastolta kukaan haluaisi siirtyä meille. mutta kuitenkin.), lisäksi teen tosiaan sairasloman sijaisuutta, ja on hiukan epävarmaa milloin sairas olisi taas itse työkunnossa (tuskin koskaan, kyseessä vanha ihminen ja useamman kerran jo operoitu vamma, joka vakavasti haittaa työntekoa. epäillään että jäisi kokonaan pois.)

mutta kuitenkin.

en haluaisi hakea muuta (kai olen niin helpottunut ja kiitollinen että sain tämän, vitsi mä oon nöyrä..). viihdyn hommassa kivasti, saan tehdä itsenäisesti töitä eikä tarvi puhua kenellekkään, hymyillä asiakkaille tms. ainoastaan raskauden eteneminen ja sen mukanaan tuomat rasitukset mua huolestuttaa (no työn kannalta, ei muuten!). kuitenkin jos varmasti tietäisin että ponnisteluistani on oikeaa hyötyä niin vetäisin vaikka synnytykseen saakka suomalaisen sisun voimalla.

ap

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat