Seuraa 

Hei!

Oon käyny kelassa ja siellä sanottiin et voi viedä ätiyspakkaus- ja raha hakemuksen 10.1 ja laskettu aika on 14.2. Lomakkeessa lukee et viimeistää 2kk ennen laskettua aikaa!! Aion hakea ätiysrahaa tän vuoden tulojen perusteella ja töistä saan vasta vuoden lopussa tulo laskelman. Tuli vaan paniikki kun tieto niin ristiriitaista. Meen taas kelaan maanantaina mut jos jollain tietoa asiasta ni helpottaisi mieltäni viikonlopuksi.

Kommentit (7)

Että hakemus sisään sillon 2kk aiemmin, ja liitteet perässä sitten kun joutavat. Jossain siinä hakemuksessa on kohta johon ruksi että liitteet tulee perässä.

Mutta varmista nyt kuitenkin vielä Kelasta suoraan.

Tappi

ovat itse kelassa sanoneet että voit tuolloin viedä niin luulisi sen olevan ok. Kannattaa tietysti varmistaa kun menet maanantaina ettei tule mitään väärinkäsityksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

sen hakemuksen voit kyllä viedä jo sinne KELA:an, mutta ne palkkalaskelmat voi toimittaa vasta sitten myöhemmin, kun on selvillä palkat, jotka sulle on maksettu. Siinä lomakkeessa pitäisi olla sellainen kohta, johon voi ruksia, että palkkalaskelma toimitetaan myöhemmin.

Itsellä sen verran kokemusta KELA:sta, että kannattaa itse lukea kaikki asiaan liittyvä materiaali hyvinkin tarkkaan, koska ne ei oikeasti välttämättä tiedä siellä tiskin toisella puolella kaikkia asioita ihan niin kuin pitäisi. Toki tuollaiset perusjutut yleensä, mutta jos menee vähänkin monimutkaisemmaksi, niin sitten pyörittelevät vain päätään. Homma on niin byrokraattista ja kunkin virkailijan osaamisala niin rajoitettua, että en ole laisinkaan varma siitä, että onko se enää tarkoituksenmukaistakaan, asiakkaan kannalta ainakin täysin raivostuttavaa. Niin vainoharhaiselta kun saattaa kuulostaakin, niin mä olen kantapään kautta oppinut, että aina kannatta ottaa virkailijan nimi ylös, jotta ongelmien ilmetessä voi edes kertoa, että keneltä on mitäkin informaatiota saanut.

No, meni nyt näköjään yleiseksi kritiikiksi, mutta jos palaa siihen sun asiaan, niin kysy vielä maanantaina, että onko heillä käytössä jokin kirjallisista ohjeista poikkeava käytäntö. Luulisin silti, että sen hakemuksen voisi (kannattaisi) toimittaa paikan päälle ajoissa kaksi kuukautta ennen ja myöhemmin sitten ne palkkatiedot. Tai niin mä ainakin tekisin, kun tuskin siitä mitään haittaakaan on, toisin kuin siitä, että toimitat sen hakemuksen suullisten ohjeiden mukaan ja sitten se onkin yhtäkkiä " myöhässä" . Sullahan alkaa se äitiysrahakausi silloin 10.1.2007, joten luulisin, että siinä vaiheessa pitäisi olla jo virallinen päätös asiasta...

Sen voi toimittaa myöhemmin, vaikka jo jäätyäsi äitiyslomalle. Itse olen toiminut näin, koska ainakin viimeksi hain viimeisen 6kk mukaan ja palkkatodistuksen kanssa kesti. Sain sitten aikanaan uuden päätöksen jossa ä-raha oikeiden tulojen mukaan.

Lasketun aikasi (14.2.2007) mukaan oikeus äitiysrahaan alkaa 10.1.2007. Hakemus tulisi kuitenkin ohjeiden mukaan olla Kelassa viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa eli 14.12.2006. Koska lasketat tulosi ilmeisesti 6 kk mukaan, voitte varmaan Kelassa maanantaina (4.12.) sopia asiasta. Et siis ole myöhässä maanantainakaan, muistat vaan tosiaan ottaa sen palkkatodistusasian puheeksi.

kuin mulla, 14.2. ystävänpäivä ! Aitiysvapaa alkaa tosiaan 10.1. ja ainakin minulle työpaikka maksaa palkan 3 kk ajan, joten avustukset juoksee, vaikka paperit eivät olisikaan sisällä.

Äitiyspäivärahasi lasketaan 2005 verotuksen mukaan tai juuri äitiyslomaa edeltävältä 6 kk jaksolta, mikäli olet tuolloin tienannut yli 20% paremmin kuin 2005. Se 6kk edeltävä jakso päättyy 9.1. eli mikäli aiot viedä palkkatodistuksen eikä tulojasi voida arvioida etukäteen, on ensimmäinen mahdollinen vientipäivä tosiaan tuo 10.1. (mikäli työnantaja pystyy todistuksen heti tekemään).

Minä kyllä jättäisin varsinaisen hakemuksen jo nyt, ja toimittaisin palkkatodistuksen sitten vasta myöhemmin, kun se on saatavilla. Muutenhan äitiyspakkauksesikin tulee myöhässä.

kirsi-mama rv 29+4

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat