Vierailija

Ja saako oma paikalliseurakunta sen rahan vai koko kirkon suureen pohjattomaan kassaan? Miten oman seurakunnan tulot määräytyy.....

Kommentit (4)

Mutta vastaukset kysymykseesi saat varmaan joltain kirkon talouspäälliköltä tai verojuristilta tai joltain, joka kirkon piirissä vahtii kirstua.

Sen tiedän, että ainakin kolehti menee suoraan siihen, mihin se kerätään. Eli joskus kolehti kerätään oman seurakunnan lapsityöhön tai vastaavaan, joskus sitten lähetystyöhön.

Mulle aikoinaan veli hoki, että eroa kirkosta, niin ei tarvitse maksaa kirkollisveroa. En saanut ikinä aikaiseksi, ja nyt olen tyytyväinen. Kerran katsoin verokorttiani tarkemmin. Minun palkastani menee kirkollisveroa 80 e vuodessa. Se on hiivatin vähän!! Jos saisin tuon rahan pitkin vuotta käteeni, tiputellen, mihin se menisi? Karamelliin, tupakkaan, joutavaan? Jos saisin sen kerralla tammikuussa, mitä sillä ostaisin? Jonkun vaatteen itselleni? Kampaamokäynnin? Kapakkaillan?

Nojaa, jos kirkollisvero menee kirkon pohjattomaan kassaan, se varmaan jakautuu sieltä jokaiselle seurakunnalle jonkun jyvityssysteemin mukaan.

Kirkollisverolla ylläpidetään hautausmaita, joihin haudataan myös uskonnottomat ja ateistit ja kristinuskon vastustajat ja kirkkoon kuulumattomat. Jotka eivät ole koskaan mitään maksaneet siitä että pääsevät maan multiin.

Lisäksi seurakuntatalot, kerhot, iltapäiväkerhot. Pappien palkat, diakonien palkat ja diakoniatyö. Seurakunnan toiminta on paljon enemmän kuin sunnuntaisaarna, kaste ja rippi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat