Seuraa 

Luin viimeisimmästä lääkärilehdestä (nro 48), että vain 1% suomalaisista vauvoista on täysimetyksellä puolivuotiaaksi. Samaisessa lehdessä spekuloitiin, että mitä vaikutuksia voi olla, jos vastasyntyneelle annetaan vierasta lehmän proteiinia eli korviketta. Lisäksi siinä luki, että tämän hetkisen tiedon mukaan lyhyt imetys ja varhainen altistuminen lisäruoalle voivat altistaa neurokongnitiivisen kehityksen häiriöille, allergioille, lihavuudelle ja kroonisille sairauksille (kuten keliakia, sydän- ja verisuonisairauden, tyypin I diabetes).

Oikeasti se on todella harvinaista, ettei maitoa tule tai se ei riitä. Luonto osaa hoitaa homman, mutta viime kädessä meillä äideillä on päätösvalta.

Kaikille voimia imetykseen!

Sivut

Kommentit (35)

Haloo Emilyn! Luuletko sinä, että sekä pullojen ja tissien kanssa pelaaminen tai vain pulloruokinta olisi jotenkin yksinkertaisempaa ja helpompaa? Voi tsiisus sanon vaan, sillonkuin imettää on se aikas lailla tissi suuhun ja maitoa napaan ja thats it. Itsellä se on ollut tissi suuhun maitoa napaan, sitten pullojen keitto ja korvikkeen lämmitys, tuttipullo suuhun ja ruokaa napaan ja sama kuvio toistuen about 7-8 kertaa vuorokaudessa. On se vaan niin paljon yksinkertaisempaa ja helpompaa kuin pelkkä imetys eiks vaa? Silleen se vaan on, että kun asiat ei mene aina oppikirjojen mukaan ja maito voi oikeesti loppua kuin seinään. Toivottavasti ei osu sun kohdalle, koska sillonhan sulla taitais romahtaa seinät niskaan ja maailma kaikki menettää merkityksensä. Eli whats my point? Elä ihmeessä arvostele ihmisiä ja kuvittele tietäväsi googlettamalla kaiken kaikesta. Stereotypiota kun löytyy, mutta ihmiset on yksilöitä eikä koneita.

Mä luulen, ettei homma suurimmassa osassa tapauksia ole kiinni motivaatiosta vaan tiedon puutteesta. Se tiedon puute ei valitettavasti koske vain äitejä vaan tahoja, jotka äitejä neuvovat: Kätilöitä, terveydenhoitajia ja lääkäreitä.

Hieno juttu, jos lääkärilehdessä kirjoitetaan imetyksestä. Mun rajallisen henkilökohtaisen kokemuksen mukaan monen lääkärin imetystiedot on aika heikot. On aika kohtuutonta vaatia äitejä olemaan motivoituneita, jos terveydenhoitokunnalta saa väärää informaatiota. Suurimmalta osalta ihmisiä ei voi myöskään olettaa, että ottavat itse selvää asioista.

Surullista minusta on myös se, että täällä aletaan aina haukkumaan toisia äitejä. Eiköhän kaikki tänne eksyneet ihmiset ole kumminkin niitä, jotka yrittävät hakea tietoa ja motivaatiota hoitaa lastaan mahdollisimman hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

sitruska:

Lainaus:

Minä, vuonna 2003 th/sh:ksi valmistunut, olen myös imetysohjaaja, kuten jokainen meidän vuosiluokalta valmistunut. Kurssi kesti monta tuntia ja harjoittelimme ' kädestä pitäen' imetysohjausta Naistenklinikalla. Tiedon puutteesta ei ainakaan meitä (terkkoja) voi syyttää. On sitten th:n henkilökohtaisista valinnoista ja arvoista kiinni, mitä hän pitää tärkeänä.

Luulen, että monet neuvolath:t ovat vielä varovaisia näissä asioissa, joista äidit herkästi ottavat itseensä, kokevat huonoa omaatuntoa, syyllistävät itseään.

Hienoa, että olette saaneet opintojen yhteydessä imetysohjausta. Mun kokemukset terveydenhoitajista rajoittuvat kauan neuvolatyötä tehneisiin terveydenhoitajiin. Eikä mun ollut tarkoitus ketään yksittäistä lääkäriä tai terveydenhoitajaa tästä tiedon puutteesta syyttää. Esim. lääkäreiden koulutuksessa ei ole vaan ilmeisesti tähän kiinnitetty kauheasti huomiota. (Sukulaislääkäripojan kommenteista päätellen) Toisaalta lääkäreiden koulutuksenkin sisältyy niin paljon kaikkea...

Mielestäni ongelmat juontaa ihan kansanterveyslaitokseen, sosiaali- ja terveysministeriöön ja sairaaloiden päättäviin tahoihin asti. En ymmärrä esim., miksi esim. Unicefin Baby Friendly Hospital -arvoa ei ole haettu pääkaupunkiseudun suuriin sairaaloihin tai miksi Suomessa ei ole kahden vuoden ikään asti imetyssuositusta.

Siksi luen tätäkin ketjua.

Silti: oikeassa elämässä jotenkin luotan ihmisiin. Ajattelen, että muut ihmiset eivät ole tietämättömiä, laiskoja, omaa nappansa ajattelevia nykyihmisiä,heikkoja yms. Kuten näissä ihmetyskeskusteluissa usein tulee esille. Valtaosa ihmisistä on kuitenkin ajattelevia yksilöitä. Vanhemmat ovat erinomaisia vanhempia, kun he antavat lapselle ruokaa, rakkautta ja lämpöä, täyttävät lapsen tarpeet.

Musta olisi kauheaa elää elämäni ajatellen jatkuvasti, että miten muut toimivat ajattelemattomasi ja minä hyvin. Toki varmasti jokainen mielessään pitää omia ratkaisujaan toisinaan parempana kuin jonkun toisen. Niin minäkin. Silti en haluaisi ääneen kaikkea sanoa. Siis enää, olen tämän elämänkoulun myötä oppinut. Enkä halua täällä netissä komentoida toisten ratkaisuja tavalla, jota en yleisesti esimerkiksi puistossa tekisi. Se ei mielestäni ole kohteliasta.

Siis mä ainakin kaipaisin motivatiota kiinteiden alottamiseen. Kuinka helppoa elämää tää on,kun ei tarvii tehdä soseita ja maistatella eri makuja.Esikoista täysimetin yli 6kk pelkästä laiskuudesta,nyt kakkosen kanssa taitaa käydä samoin. Kumpa oliskin niin,että vois täysimettää vuoden vanhaks ja sit vaan siirryttäis suoraan samaan pöperöön muun perheen kans..:)

Kannattaa unohtaa tuo riidanhaastaja Emilyn. Olen vakaasti sitä mieltä, että hänellä on hyvin vähän ystäviä ja huono itsetunto. Katsokaapa kuinka usein tämä " täydellinen äiti" notkuu netissä :)

Rintaruokintaan! Juurikin toisessa palstassa oli aloittaja lukenut uudesta tutkimuksesta, että rintaruokinta EI vähennä allergia riskiä vaan joissain tapauksissa nimenomaan lisää sitä. Siinä oli mainittu muistaakseni niin, että jos äidillä on itsellään paljon allergioita, niin niiden siirtyminen äidinmaidon kautta lapseen on mahdollista.

Tämäkin puoltaa sitä että tutkimuksia tehdään paljon ja niiden tulokset vaihtelevat jatkuvasti. Jokaisen pitäisi luottaa omaan maalaisjärkeensä. Imettää jos pystyy ja imettää niin kauan kuin pystyy tai haluaa. Kyllä minäkin tiedän tapauksesta jossa maidontulo vain loppui ilman mitään syytä. Se on siis varmasti yleisempää kuin mitä luullaankaan.

Omalla kohdallani imetys päättyi siihen, että kävin koulussa pitkiä päiviä ja se heikensi maidontuloa. Oma valinta. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen 3kk imetykseen. Lapsi on ollut tosi terve ja mitään allergioita ei ole. Eiköhän ne geenit ratkaise kaikista eniten!

Emilyn:

Lainaus:

Sitten (palstoja lukeneena) hirveän monet hokee sitä, että maitoni ei riitä, rinnat tuntuu tyhjiltä - halutaanko siinä keksiä joku tekosyy vain että voi lopettaa imetyksen väittämällä, ettei maito riitä.. se käy joskus mielessä, jos perusteluna on esim. se, että rinnat tuntuu tyhjiltä. Siitä tunteestahan sitä tyhjyyttä ei huomaa ja sitten monesti loukkaannutaan, jos erehtyy sanomaan että se ei kerro maidon riittävyydestä.

ihan aidosti äidit on monesti huolissaan rintojen tyhjästä tunteesta. ja se voi loppua oikeasti. esimerkkinä meillä esikoisen kanssa oltin lopulta vauvan kanssa taysissa nesteytyksessä vauva kuivaneena ja kasvun lopettaneena, kun uskoin sitä joka paikassa sanottua: kyllä se riittää kun vaan koko ajan imetät. lääkäri pisti sitten stopin tolle. montakohan kertaa minäkin myöhemmin kuulin että oisit imettänyt vaan- suu soukkeni vasta kun kerroin sairaalareissusta. ja itse näin jälkeenpäin ajatellen otin paljon turhaa syyllisyyttä siitä kun maitoni ei riittänyt: olisin halunnut imettää pitkään.

mutta on todella vaarallista yleistää että riittää kun vaan imetät. parempi minusta olisi korostaa imetyksen hyviä puolia ja korostaa sitä että jos tuntuu tissit tyhjiltä niin pitää pitää silmällä kasvua ja vaippoja.

entisaikaan oli imettäjiä, nykyään vaihtoehtoina on korvikkeen antaminen, jos maito ei riitä. kyllä se korvike hengissä pitää ja ihan ok. minusta olisi mukava jos äitejä kannustettaisiin esim osaimetykseen niissä tilanteissa jos maitoa ei riittävästi tule. monestihan se tuntuu menevän joko täysin rinnalla tai täysin korvikkeella.

en tiedä että mistä teillä ihmiset on niin tiukkoja asenteita muita ihmisiä kohtaan. surettaa kun lauotaan yleistyksiä. jotenkin tuntuu että tämä äitiys on melkoista syyllisyyden kanssa tasapainoilua ja äidit on monesti todella kovia toisilleen.

perspektiiviin jos asiaa oikeasti koittaa pistää niin voi todeta, että imettää kannattaa ja se on lapselle hyväksi. jos ei onnistu niin onneksi on korvikkeet. kysymyshän ei ole mistään lasten pahoinpitelystä, vaan ruokintatavasta.

mom, kolmatta toivottavasti pitkään imetellen

Minulle suurin motivaatio alkukuukausina oli monen pitkään imettäneen kertoma, kuinka on ihan eri asia imettää päälle puolivuotiasta kuin muutaman viikon tai kuukauden ikäistä. Vasta silloin imetyksestä nauttii.

Nyt voisin kertoa, että tämän meidän tissitakiaisen molemmista mahataudeista on selvitty lähinnä säikähdyksellä. Ripuli ei kummallakaan kerralla (10kk ja 11kk iässä päiväkodista tuotu) äitynyt pahaksi, vaan oikeastaan yhden illan ja yön tissimaitopaastolla selvittiin.

ja maitoa riitti, mutta kun imetysdieettiä ei saatu millään kuntoon ja vauva oireili pahasti (allergiat). Muutamien ruoka-aineiden varassa olen edelleen ja korviketta on kokeiltu imetyksen rinnalla 5kk:sta asti (haluan olla varma, että se sopii). Vauvan terveys meni meillä täysimetyssuosituksen edelle. Haluan vain tuoda tällaisen näkökulman, että aina se suositusten noudattaminen ei ole järkevää ja vauvan parhaaksi, äidin terveydestä nyt puhumattakaan (painoa tippunut yli parikymmentä kiloa ja olen nyt alipainoinen). Koen, että suositusta noudattamalla olisin laiminlyönyt lastani.

Aloitankin näin: imetys ei ole kivaa! - Ainakaan jos meidän kuopus on kyseessä ; ). Mutta faktahan se on, että jos ihmiskunta olisi lehmänmaidon voimin kasvanut, niin ei me tässä luomakunnan kruunuina keikuttaisi.

Joten purenhammasta, säädän, käännän... Ja imetän = ). Nyt 4kk täysimetystä takana. Muistelen sitä, kun esikoisen kohdalla (9kk täysimetys ja imetys jatkuua edelleen) tuli todetuksi, että eivät ne imetysONGELMAT oikeasti ole imetysongelmia, vaan aloitushankaluuksia ko. hankkeessa ensimmäisen vuoden aikana ja sitten loppuivatkin itseni aikuistuessa, lapsen kasvaessa ja tiimipelimme - aivan - tiimipelimme parantuessa oppiessamme tuntemaan toisiamme paremmin ja luottamaan toisiimme.

En muuten ymmärrä mistä on ylipäänsä saatu päähän idea, että imetyksen pitäisi olla helppoa? Onkos se arki ukkojenne ja muidenkin kassan joka päivä helppoa?

En ymmärrä myöskään sitä miksi oman lajimme äidinmaidon paremmuutta poikasillemme pitää edes tutkia ja kyseenalaistaa?

Kaikesta huolimatta uskon - ja tiedän, että kyllä se maito voi loppua. Jos on joku hormoonihäiriö, niin siinähän se maidon tulo voi yhtälailla loppua, kuin joskus yhtäkkiäs seinään kuukautiset tms. Ja pääsääntöisesti kaikkiin näihin tiloihin on myös olemassa korvaava hormonaalinen hoito! Eli ei kannata ruikuttaa, vaan hakea ronskisti apua!

Ja harvalla se maitoruiskuaa, jos VAIN imettää. Eli sitä penikkaa pitäisi pitää oikein, oikein, paljon itsensä lähellä. Mieluiten yöt ja päivät. Ja lisäksi syödä ja juoda oikein paljon, välttää stressiä ja köllötellä paljon.

Koittakeehan nyt nauttia pikkujoulusta ja stressata vähemmän imetyksestä ; ) ehkä se maito sitten roiskuaakin seinään asti ; ).

Hyvää pikkujoulua kaikille!

- Tiina -

Minä, vuonna 2003 th/sh:ksi valmistunut, olen myös imetysohjaaja, kuten jokainen meidän vuosiluokalta valmistunut. Kurssi kesti monta tuntia ja harjoittelimme ' kädestä pitäen' imetysohjausta Naistenklinikalla. Tiedon puutteesta ei ainakaan meitä (terkkoja) voi syyttää. On sitten th:n henkilökohtaisista valinnoista ja arvoista kiinni, mitä hän pitää tärkeänä.

Luulen, että monet neuvolath:t ovat vielä varovaisia näissä asioissa, joista äidit herkästi ottavat itseensä, kokevat huonoa omaatuntoa, syyllistävät itseään.

Ja vaikka kuinka itse olen koulutuksen näihin asioihin saanut, olen minäkin paininut ties minkälaisissa imetyksen ongelmissa molempien muksujeni kanssa. Ei se siis tiedon puuttesta aina ole kiinni vaan siihen imetyksen onnistumiseen vakuttaa niin monta seikkaa.

sitruska ja muksut 5kk/2,5v

ja muut Erinomaiset Äidit: On se mahtavaa, että on olemassa niin hyviä äitejä, että voivat puuttua täysin tuntemattomien ihmisten tapoihin toimia ja hoitaa lapsiaan. Olisipa olemassa koe, jonka läpäistyään vasta voisi päästä äidiksi. Näin ei olisi ollenkaan huonoja äitejä.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat