Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

En tajua mikä on vikana, kun mun tekemät ruuat epäonnistuu melkein aina. Joku makaronilaatikko saattaa joskus onnistua, mutta yleensä mun ruuat on ihan kauheita. Tänään tarjosin lounaaksi klimppistä mautonta couscousia ja reunoiltaan kovettuneita kuivia uunissa paistettuja mauttomia broilerin rintafileitä. Päivälliseksi oli liimaisia tortellineja ja salaattia. Illalla kokeilin tuhannennen kerran tehdä pannaria jonka kuori oli tummanruskea ja sisältä se oli sellaista ikävää puolikypsää mössöä.

Ja pahinta on että seurasin pakettien keitto-ohjeita (couscous ja tortellinit) ja katsoin loput keittokirjasta!!! Siis miten on mahdollista että joku triviaali pannari ei onnistu vaikka yritän tehdä TARKALLEEN niinkuin keittokirjassa sanotaan! Paistolämpötilat, -ajat ja kaikki katsoin tosi tarkkaan!

Olisi ihanaa osata tehdä ruokaa ja leipoa mutta aina vaan menee kaikki pilalle. Pullaa kokeilin jossain vaiheessa leipoa useamman kerran mutta siitä ei tullut mitään. Taikina ei kohonnut. En tajua tätä! Mun on pakko ostaa lasten synttärikakutkin valmiina kaupasta kun en uskalla riskeerata että vieraille olisi jotain kamalaa hirveää tarjolla :(( Onko kohtalotovereita, tai parhaassa tapauksessa sellaisia jotka olisivat oppineet kokkaamaan ja leipomaan? Osaako joku suositella jotain tosi idioottivarmaa keittokirjaa?

Kommentit (12)

Olin naimisiinmennessä tosi huono kokki, mies siitä joskus naljailee. Ihan kaikki paloi pohjaan tai muuten epäonnistui. Harjoittelemalla kai sitä on kunnostautunut. Katson paljon kokkausohjelmia, niksejä on paljon. Ja makuaisti on harjaantunut, maistelen ruokaa paljon, ja lisään sitä sun tätä kunnes tulee maukasta. Kun muistakin on herkkua, niin tiedän, että makuaisti on kohdallaan. En minä ole muuten oppinut kuin kokeilemalla. Kun joku ei onnistu, niin teen seuraavalla kerralla vähän eri tavalla. Ja nyt onnistuu jopa täytekakkupohja, siis en ikinä osannut leipoa kuohkeita kakkuja ennen. Ja senkin opetteluun on mennyt vuosia :). Joten sori, mulla ei ole pikaneuvoja, muuten kuin että harjoitus tekee mestarin.

Minä poltin munakkaan niin kauan kunnes tajusin että levyn pitää olla nelosella ja antaa lämmetä kauan. Sama on monessa muussakin ruoassa; uuniruoka voi mennä pilalle vain sen takia että laitat sen yhtä tasoa liian ylös tai alas! Esim. rintafileet kannattaa paistaa 200-asteisessa (175 jossei kastiketta tms. päällä) uunissa toiseksi alimmalla tasolla ja mielummin 45 kuin 25 minuuttia (ohjeissa usein neuvotaan puolen tunnin riittävän). Kalaa ei kannata paistaa yli 175-asteisessa uunissa koskaan, kuivuu vaan helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

minulla on nuoruudessa hankittu kokin koulutus, koskaan en kyllä kokkina ole missään ollut, ja minulta meni 20v ennenkuin opin tekemään hyviä lihapullia. Vuosia tein kivenmurikoita, joilla olisi miehen tappanut, jos olisi otsaan heittänyt.

Olet mahtava kun harjoittelet ahkerasti. Mullakin oli alussa samanlaista, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa esim. pulla onnistua. Kuivahiiva on tosi kätevä ja opin, että jauhot laitetaan vähitellen. Olen kerännyt sukulaisilta ja tutuilta takuuvarmoja reseptejä, jota he suosittelevat ja nyt on oma hyvä reseptikansio, jolla suurinpiirtein onnistuu. Kirjojen ohjeissa on todella suuria eroja, voi mennä metsään! Älä lannistu, tsemppiä sinulle!

Käytä rohkeasti mausteita, fondeja liemikuutiota, jotta saat makua.

Käytätkö kiertoilmauunia? Lämpötilaa voi laskea 20 astetta. Jos ruoka palaa ja kuivettuu, niin pienennä lämpötilaa ja pidennä paistoaikaa. Voit myös suojata ruuan foliolla, ettei kuivu liikaa.

Mä keräilen ohjeita netistä ruokablogeista, lehdistä. Jos onnistuu hyvin ja perhe tykkää, niin sit ohje talteen, muuten heitän pois.

Käytä puolivalmisteita hyväksesi. Eri pakastevihanneksia, ja esim. Pirkka vehnä pullat onnistuu aina. Niihin laitan voisilmän, raesokeria ja voitelen munalla. Aina onnistuu!

Ja tosi lämmintä nestettä niin kuivahiiva alkaa toimia. Nämä niksit auttoi ainakin mun huonosti nouseviin ja kivikoviin pulliin. Ei siis liikaa jauhoja!

Joten tuli sellaiset perusjutut sieltä. Aamulla leivoin sämpylöitä, olen tehnyt täytekakkuja, ja koristellut niitä, pullaa, salaatteja, erilaisten mausteiden ja yrttien käyttöä.

Lihan kypsyysasteet ovatkin aika vaikea opittava, mulla meni pitkään siinä miten pitkään ja missä lämpötilassa, ja millä metodilla eri lihanpaloja pitikään paistaa tai uunissa pitää. Joten älä lannistu, se ei oikeasti ole mikään yksinkertainen juttu.

Opettele yksi asia kerrallaan kunnolla, vaikka joku pääruoka. Jos minä esim. haluan laittaa jotain uutta ruokaa, katson useamman eri ohjeen ja päättelen siitä miten voisi onnistua, tai mikä maistuisi meidän poppoolle. Kerää onnistuneita reseptejä kansioon, josta voit poimia jonkun vaikka juhliin, tai illanistujaisiin. Säästyt paniikilta kun teet tutun reseptin.

Niksejä oppii paljon matkan varrella.

Kivoja neuvoja. Tuntuu valoisammalta. Mitenhän sen uunin "todellisen" lämpötilan sais selville? Onko jotain sellaista lämpömittaria! Kun minusta aina tuntuu että meidän uuni on kuumempi kuin pitäisi. Siksi kai ruuat kuivuu tai pannariin tulee se inha tumma kuori?

Siis toimiiko kuivahiiva vaikka melkein kiehuvan veden kanssa vai miten?

En ole ikinä laittanut uunipeltiä muualle kuin uunin keskitasolle.

Kertokaa mulle lisää vinkkejä miten voisin oppia :)

T.ap

Eli olen itse tulkinnut sen vähän kädenlämpöistä kuumempana. ei tulikuumaa, tai kiehuvaa, koska se tappaa hiivan.

Uunin lämpötila... Kokeile, kokeile, kokeile. Jos vaikka paistat lihaa, katso mihin aikaan laitat sen uuniin (multa ainakin unohtui tosi usein ennen, ja siksi paloi, koska unohdin mihin aikaan sen laitoin uuniin), ja sitten kun sen pitäisi olla valmista, pistä vaikka veitsenkärjellä paksuimpaan kohtaan, ja katso tuleeko nesteet kirkkaana, vai onko vielä veristä nestettä. Jos näyttää, että pinta on palamassa, laita folio päälle. Ota folio pois vaikka 15 minuuttia ennen paistoajan loppua jos haluat rapeamman pinnan.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat