Seuraa 

Onko kellään kokemuksia tai hyviä vinkkejä miten päästä eroon rintakumeista? Meillä on 3,5 vkon ikäinen poika, jota olen alusta saakka imettänyt rintakumeilla koska vauva ei suostu imemään rinnasta suoraan. Rinnanpäät on ihan ok, eivät liian matalat, mutta jostain syystä poika ei ole oppinut oikeaa imuotetta. (Alahuuli on vauvalla keskeltä " sisäänpäin vetäytyvä" , yksi hoitajista epäili että on saattanut imeä kohdussa alahuultaan, ja nyt ei saa sitä tarpeeksi pitkälle alaspäin mitä tarvitaan hyvään imuotteeseen.) Laitoksella koko siellä olo ajan jokaisen hoitajan kanssa yritettiin saada poikaa rinnalle, mutta ei onnistunut. Muutaman imun saattaa ottaa mutta sitten heittää irti ja alkaa raivoamaan tissille. Rintakumeista ottaa hyvin kiinni ja imee tehokkaasti, maitoa tulee ja paino nousee kohisten. Joka päivä ollaan ainakin kerran yritetty harjoitella ilman kumia, silloin kun nälkä ei ole kovimmillaan. Välillä imee jopa parin minuutin ajan, mutta sitten lopettaa ja aloittaa huudon. Ja minä tietysti luovutan ja ajattelen että ei onnistu nyt mutta ehkä sitten ensi kerralla...

Ja jos tässä käy niin, että rintakumeista ei eroon päästä, onkohan niistä jotain haittaa, ts. voinko imettää kumeilla vaikka koko imetysajan?

Kommentit (7)

Mä käytin ja aina silloin tällöin kokeilin kun oli kovin nälkäinen että osaisiko jo itse imeä. Ja kappas kun poika oli 3,5 kk se sitten jo onnistui ja kumit sai heittää nurkkaan.

Itse imetin poikaani lähes 6 kk ja koko ajan käytettiin rintakumeja. Maidon tuloa ne eivät ainakaan minulla vähentäneet eikä niistä muutakaan haittaa ollut. Toki niiden mukana kuljettaminen piti aina muistaa ja niitä keitellä kerran päivässä. Muutaman kuukauden iässä poika kyllä osasi jo imeä ilman rintakumiakin, mutta useinkaan siihen ei maltti riittänyt. Tissistä oli kai vaikeampi pitää kiinni ilman sitä rintakumia, joten välillä meni hermot pojalta. Allergioiden vuoksi jouduin lopettamaan imetyksen vajaan 6 kk iässä. JOs imetystä olisi jatkettu niin olisin myös rintakumeja käyttänyt loppuun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Täällä olisi ainakin vertaistukea tarjolla jos ei muuta.....eli täsmälleen sama ongelma. Mulla myös 3,5 viikkoinen vauva ja imenyt rintakumilla koko ajan! Ei vain saanut laitoksella kunnollista imuotetta ja maidontulo oli niin valtavaa ettei se ainakaan helpottanut vauvaa otteen saamisessa. Rintakumilla imee hyvin ja paino nousee sekä maitoa tulee, joten siinä mielessä ei mitään ongelmaa, mutta olishan siitä rintakumista silti kiva päästä eroon!

Ystävältäni sain kyllä kannustavaa tukea, hän oli päässyt oman lapsen kohdalla eroon rintakumista kahden kuukauden iässä vaikka sitä ennen ei ollut suostunut imemään ilman! Joten toivoa ehkä on :) Sitkeää treenausta vaan täälläkin jatketaan vaikkei kauheasti ainakaan vielä ole tuottanut tulosta!

Tsemppiä myös teille!!!

Tulipas hyvä mieli kommenttejanne lukiessa. En siis ole ainoa jolla tällainen ongelma, ja ei näköjään niin vakava asia sitten kuitenkaan. Rohkaisevaa kuulla että moni vauva on jossain vaiheessa oppinut imemään suoraan rinnastakin. Tosiaan maitoa tulee todella hyvin ja aion kyllä imettää joka tapauksessa onnistui ilman rintakumeja tai ei.

Pipun kanssa ollaan hyvinkin samassa tilanteessa :) Tsemppiä teillekin kumivieroitukseen!

Parempi on imettää rintakumilla kuin jättää imettämättä. Onhan ne vähän hankalat, pitää muistaa ottaa ne aina mukaan, keitellä yms.

Itse muistan kuinka hassulta tuntui kun poika söi ekan kerran " paljaalta" . Me taidettiin vaan kokeilla noin kerran viikossa. Kerran kun soitin imetystukipuhelimeen toisesta asiasta, niin siellä kerrottiin, että joku oli laiturilla saunan jälkeen kokeillut imettää (kun ei ollut jaksanut lähteä hakemaan mökiltä rintakumeja) ja yllätys vauva olikin jo osannut.

Meilläkin esikoinen oppi rintakumista pois n. 2kk iässä. Aina silloin tällöin sitä koitin, ja sitten kerran se onnistui! Luulen, että imeminen tulee aina helpommaksi sitä mukaa kun vauva kasvaa; vauvan suukin siinä kehittyy ja imuteho paranee. Joten uskon, että kyllä se teilläkin vielä joku päivä onnistuu! : )

Muita ongelmia ei rintakumeista minullakaan ollut kuin se jo mainittu ylimääräinen tumpulointi niiden kanssa...

-Tua

meillä poika oppi imemään 3 viikon vanhana ilman kumia ensin toisesta, sitten molemmista rinnoista, siihen asti ei millään suostunut. Kannattaa vaan kokeilla aina uudestaan ja varsinkin silloin, kun vauva on nälkäinen muttei niin nälkäinen että on ihan hermona.

Minulle suositeltiin myös, että alkaa leikkaamaan kumista pikkuhiljaa pieniä palasia pois, niin että lopulta siitä ei ole juuri mitään jäljellä. En joutunut kokeilemaan, mutta uskon, että se voisi toimia.

Ihan sen takia suosittelen kumeista eroon pääsemistä, että imetystilanne helpottui kamalasti, kun ei enää ollut mitään välineurheilua ja rintakumin etsimistä kun vauva huutaa nälkää patti punaisena...

Tsemppiä!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat