Seuraa 

Kertokaahan jyväskyläläiset, että kuinka monta ultraa siellä kuuluu normaaliin raskaudenseurantaan? Ollaan muuttamassa sinne ja pikkukakkosta odotellaan, niin olisi kiva tietää jo etukäteen mitä on tiedossa.

Entä millainen synnytyssairaala Jyväskylässä on? Millaisia kokemuksia teillä on? Onko imetysmyönteinen paikka ja onko kätilöt ystävällisiä?

Kommentit (10)

Minun mielestä tilanne on aika surkea..asuin aikaisemmin pääkaupunkiseudulla,ja siellä oli kyllä parempi raskaudenajan seuranta.Täällä on n.vko 13 ultra jossa vaan katotaan mitä viikkoja vauva vastaa.Ei siis niskapoimu tai rakenneultraa=(Lääkärikäyntejä ei ole kuin 2 uudelleensynnyttäjällä,ja neuvolakäyntejäki harvennettu=( Kävin itse yksityisellä rakenneultrassa.Synnytyssairaalasta ei vielä kokemusta,kun raskaana olen vieläkin=)

ja viidettä kertaa kesällä menossa. Olen ollut tyytyväinen sairaalaan, hommansa ovat hoitaneet ammattitaidolla. Minulla on monenlaisia kokemuksia sieltä. Eka synnytys oli ihan normaali, tuskaa täynnä oleva :) kamalasti kipulääkitystä ei kyllä tarjottu, mutta olin niin out että en edes tajunnut sitä vaatia. Toka synnytys meni todella hyvin ja olin jo enemmän itsekin asialla ja kaikki meni normaalisti. Kolmannella käynnistettiin tipalla kun ei synnytys käynnistynyt vesien menosta huolimatta. Valvonta oli hyvää ja minua käytiin kurkkimassa monesti. Juuri ja juuri kätilö sitten ponnistusvaiheeseen kerkesi, kun tyttö suikkasi minuutissa maailmaan. Neljännestä jouduin hätä sectioon ja ainakin henkilökuntaa paikalle tuli kasapäin ja nopeasti. Toiminta oli äärettömän nopeaa! Synnytyssalista kun lähdettiin kamalalla vauhdilla, kului 5 min ja poika oli maailmassa. Kätilöt ovat olleet mielestäni tosi kivoja, jotkut tiukempia ja joukut ystävällisempiä, mutta asiansa ovat osanneet. Opiskelijoita siellä kai tarjolla seuraamaan on, mutta itse olen kerran koekaniinina ompeluvaiheessa ollut ja se riitti! Synnytyksen kamalin vaihe oli epparin ja repeämien ompelu, sillä opiskelija ei ' hahmottanut' tilannetta omien sanojensa mukaan ja tikkaus kesti ikuisuuden ja puudutus ei auttanut jne. Mieluummin olen ilman opiskelijaa, mutta sen voin sallia, että katsoa saa, koskea ei!

Osastoista... ekalla (-96) oli kammottava hoitaja minulla koko ajan! Vanha tiukkapipo nainen, joka kävi koko ajan syynäämässä imetystä joka ei meinannut lähteä sujumaan ja puhui tosi töykeästi ja kovakouraisesti väänteli minua ja vauvaa oikeaan asentoon... Muilla kerroilla on paikalla ollu paljon nuoria ihania hoitajia! Seuraavalla kerralla jos sattuu ikävä hoitaja olen kyllä jo sen verran ' kasvanut' että saan suuni auki. Tosin tuntuu että meihin uudelleensynnyttäjiin jo luotetaan aika lailla paljon ja omin avuin saa olla jos haluaa.

Se on ihan jees paikka, mene hyvillä mielin ja jos tuntuu että ei suju kätilön kanssa, niin avaa suusi ja kerro se! Sinä olet kuitenkin masusi kanssa se jonka toiveita tulee kuunnella, he ovat palveluammatissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Mua jäi tosin vaivaamaan sellainen asia, mikä tosiaan on mitä ilmeisimmin johtunut kiireisyydestä siellä osasto 5:llä, että vasta lähtiessäni mulle ja hoitajalleni selvisi, että mun verenpainetta olisi kuulunut seurata osastolla (oli tosi korkea synnytyksen jälkeen). Eli ihan kaikki tieto ei ollut mennyt hoitajille, tai ainakaan juuri sille, perille synnytyssalista osastolle siirtymisen jälkeen. Eli kaipa siellä aikamoista sutinaa on päällä, kun eivät ehdi kaikkien äitien papereita katsoa, vaan hoitavat samalla rutiinilla kaikkia. Kannattaa siis kysellä asioista, jos yhtään itseä epäilyttää.

Minäkin näillä näkymin muutan vielä ennen synnytystä Jyväskylään. Siellä siis syntyy toinen lapsi, esikoinen on nyt reilu 2-v. Muakin kiinnostaisi tietää, millaista siellä on synnyttää. Saako hyvin puudutuksia ym? Kuunnellaanko äitiä hyvin synnytyksessä? Olisi kiva kuulla lisää kokemuksia lapsivuodeosastoltakin... Onko perhehuoneita ja pääseekö niihin uudelleensynnyttäjät?

Kiitos!

oon ite kans huomannu et muualla suomessa saattaa olla enemmän ultrakäyntejä..oishan se tietty mukaavaa käydä raskauden välissäkin.

neuvolassa mulla on kyllä ollu ihan samanlaista nyt kuin isommankin kanssa..ne ei kyllä kysele nii paljoa kun ekan lapsen kohdalla kysyi kaikista asiosta.uskon kyllä et jyväskylän seudulla on neuvolatkin jollai tavalla erilaisia,niitten perusteella mitä olen kuullut.

Synnytin ko sairaalassa KOLME PÄIVÄÄ SITTEN ja kätilöharjoittelija oli aivan ihana! Hän mm. ompeli todella kivuttomasti päkättävästä kätilöstä huolimatta, ja oli todella hyvä henkinen tuki, minulla ei ollut minkäänlaista tukihenkilöä mukana.

Kätilö oli kätilönä hommansa osaava ja määrätietoinen (varmaankin teki ihan oikeat ratkaisut koko ajan), mutta ihmisenä ei onneksi tarvitse missään häneen törmätä...

Osastolla tällaista ei-ensikertalaista (eka lapsi sektiolla) äitiä ei paljon ohjattu tai autettu (pyydettäessä olisi varmaan saanut lapsen hoitoon välillä), oltiin aikalailla oman onnemme nojassa tyyliin " etköhän joutais heti lääkärintarkastuksen jälkeen pois" . Lisämaitoa sai kyllä pyydettäessä, joiltakin hoitajilta tuli nokannyrpistys kaupan päälle - olin sillä imetysmyönteisemmällä puolella.

täällä ainakin mulla on vaa yks ultraääni tutkimus silloin alussa..ite jouduin ekan kanssa käymään loppuvaiheessa kun meni yli la. joten katsoivat kokoa toisen kanssa tänä vuonna jouduin kans lopussa käymään ku katsottiin ettei tuu nii isoa vauvaa kuin viimeks..eka kun tuli imukupilla..

siellä on jotkut hoitajat tosi mukavia mut jotkut ei..mut se on vähän et kuka hoitaja sit tulee..nyt sattu kyl mukavia vaan viimeks perheosastolla oli yks inha..mut ihmiset on erilaisia :) hyvä nii..olin syksyllä ite just " ruuhka-aikana" käynnistyksessä ja " jonotin" vuoroa synnytyssaliin :)

imettämisessä auttavat kyllä hyvin jos apua tarvii..siellä saa pitää imety päiväkirjaa,ei oo pakko tehä..ne varmaa kattoo siitä miten vauva syö..

onnea synnytykseen :)

_pojat 2v. ja 2kk_

Jyväskylän äitiysneuvolatouhuissa tosiaan säästötoimenpiteet jyllää. Vähän alueesta riippuu, millaisia perhe-/synnytysvalmennuksia on tarjolla. Tänä vuonna ei esim. mun alueella ollut minkäänlaista. Tarjolla oli vain fysioterapeutin opastusta raskausajan liikuntaan ja voimisteluun - se oli kyllä hyvä juttu, sain hyviä vinkkejä ja henkilökohtaista opastusta liikkeisiin. Joillakin alueilla on pari muutakin " valmennusta" , ainakin jotain hammashoitoon liittyvää ja ehkä joku muukin...

Kuten muutkin on sanoneet, tarjolla on vain se YKSI ALKURASKAUDEN ULTRA. Yli 35-vuotiaille tehdään niskapoimu-ultra, muilla se on vain tosiaan sitä varten, että tsekataan sikiön sijainti, määrä, mitat... Äitiyspolilla sitten ultraillaan myöhemmin, jos tulee jotain epäilyttävää esim. lapsen koon suhteen.

Synnytin elokuussa K-S Keskussairaalassa ja kokemukseni oli ihan myönteinen (synnytyskertomus löytyisi mm. ensikertalaisten synnytyskertomuksista täältä). Mielestäni hoitava henkilökunta oli ammattitaitoista ja asiallista. En ole koskaan ennen ollut sairaalassa ja niinpä ehkä erityisen kiinnostunut olin siitä, kuinka hoitajat ja kätilöt toimivat... jotenkin odotti ehkä tylympää kohtelua, kun ajatteli, että sairaalassa on kaikilla aina kiire ym. Kätilö otti kivunlievityksen puheeksi heti, kun pääsin synnytyssaliin (oli 5 cm auki, eikä mikään hirveänkauhea kipuhässäkkä päällä edes) - ehkä hän kysyi siitä, koska olin sen synnytystoivomuksiini kirjannut (olin laittanut, että kaikenlaista saa ehdottaa). Kätilöt kuuntelivat toiveitani, ainakin sen ajan kun heitä salissa näkyi :). Ja vaikka näytti joskus, että kysellään tyhmiä, niin kätilöt yrittivät olla tosi huomaavaisia ja ymmärtäväisiä, selittivät asiat hyvin jos kysyttiin. Huonoja kokemuksia minulla ei tuolta sairaalasta juuri ole - ehkä synnytysaamuna yhden nuoren lääkärin tekemä tutkimus (+ opiskelija mukana) tuntui aika pahalta ja lääkärikin oli jotenkin tökerö, vaikka vitsikäs yrittikin olla... Niin ja toki siellä huomasi, että kaikilla on kamala kiire, vaikka hoitajat ehkä yrittivät olla näyttämättä sitä.

Synnyttäneiden osastolla on tehty remonttia. Tilat on ihan kivat, mutta huoneet pieniä. Siellä vauvansängyn kärräily oli aika haastavaa. Olin kahden hengen huoneessa, jossa oli oma kylppäri. Mua stressasi se sairaalassa oleminen aika paljon, mutta se ei johtunut oikeastaan niistä puitteista. Osaston henkilökunta on imetysmyönteistä (tosin ainakin meidän pojalle annettiin heti ekana yönä pullosta luovutusmaitoa, ja sitä hän kyllä tarvitsikin, silloin ja varsinkin muina öinä). Imuotetta käytiin tsekkailemassa monta kertaa ja hoitaja auttoi vauvaa rinnalle ihan yölläkin.

Eiköhän tässä jo jotakin... en kehtaa enempiä höpistä :D

Mii- ja poju 4 kk

synnytysosastolle pääsee tutustumaankin jos haluaa..en muista milloin ne oli..mutta kannattaa kysyä neuvolasta.kun ootin ekaa lasta neuvolassa oli synnytysvalmennus.nyt ei kyllä kysytty sitä.en kyllä ois mennykkään.

olin ekan lapseni synnyttyä perhehuoneessa..itse en oikein tykännyt olla siitä johtu varmaan yhdestä hoitajasta..se oli jotenki töykeän oloinen.muuten siellä oli mukavaa..en tiedä minkälaiset ne nytten on kun remonttia on ollu joka paikassa..mutta se huone oli nii mini että hyvä kun mahduimme sinne ja sama wc viereisen huoneen kanssa..

itse oon ainakin suht tyytyväinen neuvolaani ja synnytysosastoon..

Tervetuloa vaan tänne Keski-Suomeen!

Raskaudenseuranta Jyväskylässä on aika minimissä etenkin uudelleensynnyttäjillä.

Ultrassa pääsee käymään kerran rv 13. Muut ultraukset joko omilla rahoilla yksityisellä tai ongelmatilanteissa keskussairaalan äitipolilla.

Neuvolassa on mielestäni hyvä palvelu. Säästöjen takia minulla vaihtui raskausaikana henkilökunta moneen kertaan mutta ongelmia ei ollut kenenkään kanssa. Perhe-/synnytysvalmennusta ei ole ollenkaan.

Synnytyssairaala on ruuhkainen kasvaneen syntyvyyden takia. Synnytyssalien henkilökunta on mielestäni ammattitaitoista ja junailee kyllä synnytykset niin että kukaan ei joudu synnyttämään käytävälle :) Puudutuksia saa ja valikoimaakin on, jopa yksi vesiamme (avautumisvaiheeseen). Synnytysvuodeosastolla henkilöstöä ja neuvoja on moneen lähtöön, mikä toisaalta on ihan hyvä asia kun vauvat eivät tosiaan ole kaikki samanlaisia... Sairaalassa on jättiremontteja käynnissä ja jo remontoiduista synnytysvuodeosaston tiloista on jouduttu vähentämään perhehuoneita jotta kaikki äidit mahtuisivat osastolle. Käytännössä perhehuoneen saa ensikertalainen pitkämatkalainen. Sairaalaan on mahdollista tutustua etukäteen, kannattaa käydä kun la lähenee! Sairaala on WHO:n sertifioima vauvamyönteinen sairaala eli imetystä tuetaan hyvin.

Koska synnytysvalmennusta ei ollut, minulle oli apua sairaalan synnytysyksikön sivuista: http://www.ksshp.fi/Public/default.aspx?nodeid=24758&culture=fi-FI&conte...

(Jos linkki ei toimi niin www.ksshp.fi - Sairaalat ja yksiköt - Keski-Suomen keskussairaala - Naistentaudit ja synnytykset - Synnytysyksikkö)

Lisäksi tukea saa esim. imetystukiryhmästä, joka toimii oikein mallikkaasti.

Että semmosta :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat