Seuraa 

Heippa,

onko sinulta leikattu umpisuolen lisäke? Kauanko parantuminen kesti? Entä sairasloma? Leikattiinko tähystyksellä vai suurempi leikkaus?

Itseltäni leikattiin tähystyksellä 3 viikkoa sitten. Sairaslomalla olin 2 viikkoa (teen toimistotyötä, jossa joudun myös nostelemaan välillä). Huomaan ettei vieläkään ole täysin parantunut. Nostelusta ja nopeasta kävelystä esim. tulee heti kipuja. Kivuista ei haittaa, mutta pelottaa, että onko leikkaushaavalla (vatsan sisällä) vielä joku repeämis- tms.vaara? Kroppa tietysti kertoo mitä kannattaa tehdä ja mitä ei, mutta jos jollakin on kokemuksia niin olisi kiva tietää kauanko tässä vielä joutuu " hidastelemaan" , jättämään jumpat väliin jne.

Unohtui lääkäriltä vielä kysyä, että miten leikkaus tehtiin. Eli jos joku tietää niin olisi kiva kuulla. Lähinnä kiinnostaa se, miksi parin sentin tähystyshaavat ovat eri puolilla vatsaa. Olin jotenkin kuvitellut, että ne ovat vain pari pientä reikää vierekkäin tms. Lisäksi haluaisin tietää miksi minulla oli " hengitysputki" , aikaisemmissa leikkauksissa ei tietääkseni ole ollut, ainakaan kurkku ei ole ollut niin kipeä kuin nyt oli muutaman päivän ajan leikkauksen jälkeen (vähintää angiinaan verrattava särky). Ja miksi vatsa on turvoksissa vieläkin...

Terv. Utelias

Kommentit (2)

Tilastollisesti en tiedä kumpi on yleisempää umpparin leikkaaminen avohaavalla (itselläni n. 10cm arpi) vai tähystämällä. Oman alueeni sairaalassa leikataan vain avoleikkauksena.

Niitä tähystysarpia saattaa olla tosiaan enemmän kuin kaksi ja nämä nyt ovat ns. leikkausteknisiä syitä eli miten sinne mahaonteloon saadaan näkyvyys ja millaisten tähystimien kanssa se leikataan. Tähystysleikkauksen aikana vatsa täytetään kaasulla, jotta näkyvyys on parempi. Yleensä vatsan alueen leikkauksissa aina nukutetaan, koska lihakset täytyy saada kunnolla relaksoitua. Harvemmin umppareita hoidetaan spinaalipuudutuksessa.

Kurkkukipu on ihan normaalia hengitysputken laiton jälkeistä vaivaa ja ärtyneisyyttä. Hengitysputki taas laitetaan nukutusaineiden takia, koska lääkkeillä oma hengitys lamautuu ja hengityskone hoitaa hengityksen hetken aikaa.

Vatsan turvotukseen en osaa sanoa mitään yleispätevää syytä. Avoleikkauksen jäljiltä sairaslomaa oli itselläni 2 viikkoa. Mutta ajoittain viilteleviä kipuja kuukauden ajan. Itse vältin kolmen viikon ajan nostelua. Ompeleet mahassa ovat kyllä sen verran vahvaa tekoa, että repeämiset ja ompeleiden pettämiset ovat harvinaisen huonoa tuuria eli, jos teet työksesi kevyttä toimistotyötä, niin tuskin vaaraa on. Riippuen tuleeko leikkauksen jälkeen kiinnikkeitä vatsaonteloon voi viiltävää kipua tuntua aina silloin tällöin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat