Seuraa 

Täälläkin palstalla on taas muutama kysellyt vinkkejä jopa 4 viikkosten vauvojen hoitoon joilla räkätauti päällä eikä konsteja olon helpotukseen ole ja näitä kyselyjä näin pienten vauvojen kohdalla näkyy tasasin väliajoin, joten hyväntahtosesti, ketään haastamatta, haluan muistuttaa että:

Alle 3kk vauva joka on kipeä(oli tauti mikä tahansa!) pitää viedä lääkäriin, joko oma terv.as, yksityinen tai päivystys, ei kannata jäädä kotiin pohtimaan parasta hoitomuotoa ja olon helpotusta, vaan vauva kyytiin ja nokka kohti lääkäriä.

Täälläkin on saanut lukea surullisia läheltäpiti-tilanteita kun on liian kauan kotona odoteltu, ja valitettavasti myös minä, tietämättömyyttäni, kuulun näihin joka jäi 2 viikkosen vauvan kanssa neljäksi päiväksi kotiin kun eka räkätauti iski.

Kysyin neuvolasta apua melko pian taudin puhjettua ja minut ohjattiin terveydenhoitajalle, joka vähätteli aikomustani viedä lastenklinikalle ja kehotti kotona seurailemaan tilannetta.

No, minä seurasin vuorokauden ja kun tytön olo oli aina vaan tosi kurja ja räkänen päätin viedä lastenkl. päivystykseen ja siellä imettiin heti limaa ja silminnähden tytön olo helpottui jo sillä, mutta kokeiden tulosten tultua meidät passitettiin osastolle(diag. Rsv ja happivaje).

Tyttö laitettiin heti lisähapelle(happisaturaatio oli liian alhainen) ja seuraavan kolmen vuorokauden aikana limaa imettiin kolmen tunnin välein, aina ennen syöttöä. Kotiin päästyämme vielä pari päivää meni parannellessa mutta en edes uskalla ajatella miten huonosti olis voinut käydä jos olisin jäänyt kotiin kuten terkkari kehotti. Meille painotettiin päivystyksessä että kotiin emme missään nimessä pääse happivajeen vuoksi! Vaan sairaalahoito on näin pienelle ainoa vaihtoehto.

Kannattaa soittaa esim terv.palveluiden neuvontaan p. 09-10023

jossa osataan antaa vinkkejä kotihoitoon ja ne myös osaavat arvioida kannattaako jäädä kotiin/lähteä lääkäriin.

Ne neuvoo myös lääkkeiden annostuksissa ja laskee tarkat määrät vauvalle painon mukaan, jotta voi turvallisisn mielin lääkitä.

Kannattaa siis viedä pieni vauva näytille!

Toivotan kaikille pienten ja isompienkin lasten vanhemmille mukavaa joulun odotusta ja pikaista paranemista kaikille pikkupotilaille!

Jade ja tyty 11kk(ja taas räkätaudissa, nyt onneksi selvitään jo kotikonstein...toivottavasti -koputtaa puuta-)

Tämä oli siis hyväntahtonen viesti, en halua ketään tuomita, kaikki tekee itse valintansa mutta olisipa joku silloin 11kk sitten kertonut minulle..!

Kommentit (3)

mutta terv. asemalla ja terv.palv.neuvontanumerossa sanottiin ettei niin pientä flunssaa ole etteikö vastasyntynyttä pitäisi tuoda lääkärin arvioitavaksi. Vastasyntyneen elimistö on niin kehittymätön ettei kannata itse arvioida, ellei ole lääkäri, vaan antaa ammattilaisen hoitaa. Mutta kuten sanoin jo aiemmin, kukin tablaa tyylillään.

Terveyttä ja hyviä vointeja kaikille!

että kun soittaa sinne omaan terveyskeskukseen ja tietää että siellä on ruuhkaa, mutta kun muistaa mainita että on kyse vastasyntyneestä pienestä vauvasta, niin yleensä heillä on velvollisuus ottaa kiireelliset potilaat päivystyksenä ennen muita tavallisia sairasloman hakijoita.

ainakin toimii meillä päin, ja täällä muutenkin pääsee lääkäriin nopeasti, vaikka onkin pieni terveysasema ja yksi lääkäri, ja jos jotain vakavaa niin laittavat heti taksilla sairaalaan.

itse pääsin tunnin varoitusajalla lääkäriin kun poskiontelotulehdus iski taas päälle. ja kesällä pääsin vauvan kanssa heti, oli räkäinen ja rohisi, käskivät tulla heti ilman ajanvarausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ja järkeä saa ja kannattaa käyttää. Enpä lähtisi päivystykseen ihan harmittoman nuhan takia viemään, vaikka miten pieni vauva olisikin. Eikä täällä meilläpäin sitä paitsi pääsisikään. Mutta kukin tyylillään ja hyvä niin.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat