Seuraa 

Meillä on 1v5kk ikäinen tyttö, joka ei osaa itsekseen nukahtaa omaan sänkyynsä. Olemme kokeilleet kaikenlaista, unikouluistakin sekä tassuttelua että huudatusta, mutta tuloksetta. Tyttö on luonteeltaan hyvin temperamenttinen ja herkästi hermostuva. Elämänsä ensi kuukaudet hän kärsi koliikista, jolloin hän tottui öiseen kanniskeluun, josta nämä nukahtamisongelmatkin juontavat juurensa. Hän nukkui pitkään perhepedissä vieressäni ja nukahti rinnalle. 8kk iässä sain hänet vieroitettua tästä tavasta ja siirsimme hänet pinnasänkyyn eri huoneeseen. Alussa kaikki sujui kuin unelma, mutta sitten eräänä iltana hän ei enää nukahtanutkaan omaan sänkyynsä.

Tassuttelusta hän hermostuu tyystin, alkaa huutamaan heti. Huudatusunikoulu johti meillä taas siihen, että hän alkoi pelätä nukahtamista ja pinnasänkyä. Kaikki illat olivat hysteeristä huutamista. Tästä eroon päästäksemme siirsimme hänet jatkettavaan sänkyyn ja makaamme nykyään hänen vieressään, kunnes hän nukahtaa. Tämä luo hänelle turvaa ja nukahtamisesta tuli taas miellyttävämpää hänen kannaltaan, mutta ei meidän. Nykyään nukahtamiseen kuluu jopa 1-2 tuntia ja nukahdettuaankin hän saattaa illan aikana havahtua, jolloin kaikki alkaa taas alusta. Isä hoitaa meillä tuon nukuttelun, sillä minun kanssani se vie vieläkin enemmän aikaa. Isän kaikki illat, kuten myös meidän yhteinenkin aika, menee tytön nukuttamiseen.Alamme molemmat olla todella väsyneitä tähän tilanteeseen ja pinna kireällä. Se heijastuu myös parisuhteeseemme.

Miten ihmeessä saisimme tytön nukahtamaan itsekseen? Huudattaa en haluaisi, sillä se ei ole aiemminkaan tuottanut toivottua tulosta, vaan hän on alkanut pelätä nukahtamista. Alkoi siis itkeä hysteerisenä jo oman huoneensa ovella. Ja hän todellakin huutaa itsensä vaikka hengiltä, hyvä että henki siinä kulkee. Olemme todellakin ihan voimiemme äärirajoilla niin, että jotain muutosta tähän on saatava, mutta mitä? Tytöllä on iltaisin selvät rutiinit ja alamme hyvissä ajoin rauhoittaa iltaa. Telkkari laitetaan kiinni, valoja pois jne.

Olisiko kellään kullanarvoisia vinkkejä?

Kommentit (6)

Heippa, meilla on vahan samat jutut, eli 1v 8kk tytto, jota saan nukuttaa ainakin tunnin joka ilta sellaisina paivina, jolloin han viela ottaa paivatorkut. Jos ei ota paivatorkkuja, niin sitten nukahtaa helposti ja aikaisin. Esikoinen oli samanlainen. Nukkuminen oli hankalaa hanellakin kunnes lopetti paivatorkut 2.5 vuoden iassa. Mina en ota itse turhaa stressia tunnin nukuttamisesta. Kayn toissa, ja vaikka onkin helpompaa kun lapsi nukahtaa nopeasti ja aikaisemmin, niin en pystyisi missaan ihmeessa huudattamaan. Olen pehmis ja lapsi nukkuu viela vieressakin niinkuin isosiskokin teki taman ikaisena. Eli itse uskon etta lapsi alkaa itse nukkua paremmin tassa jossain vaiheessa, ja jos joudun tassa vahan aikaa " karsimaan" pitkasta nukututuksesta, niin olkoon niin. Minulle on tarkeaa, etta lapsella on turvallinen olo. Eli nain meidan perheessa. Uskon, etta helpottuu viimeistaan kun paivaunet jaa.

jos nukuttaminen kestää 2 tuntia, on jotain kyllä oikeesti tehtävä, ei tuo kyllä kuulu enää kohtuuden piiriin.

Tuli tuosta kaikesta vaan mieleen, onko tytön fyysinen terveys kartoitettu, mahdolliset allergiat, korvatulehdukset jne?

Varsinaista huudattamista en kannata, mutta tuossa jokin kyllä kuulostaa siltä että lapsi " pompottaa" teitä aikuisia. Voisiko ajatella että joku kokenut, hyvähermoinen, luotettava ihminen (mummu) ottaisi koko nukutushomman hoitaakseen esim viikoksi, panisi tytön rotiin ja te sitten saapuisitte vain poimimaan kyspän hedelmän :o)

Sillä se on AIVAN varma, että saavutetuista eduista ei typsy tule ilman protestia luopumaan, itku ja huutaminen kuuluvat takuulla kuvaan jos nukkumaanmenosta aletaan muuttaa hänen toiveittensa vastaiseksi, joten hermoja ja viisautta tullaan teiltä vanhemmilta vaatimaan.

Tuossa piilee sekin vaara, että tyttö alkaa vaatia yhä pitemmän kaavan mukaan nukutusta. Meillä alkoi olla sellaista sanelua tuossa iässä, äidin piti maata tietyllä puolella ja paijata tietyllä tavalla ja toisella kädellä pidellä vaikka kättä masulla ja peittoa tarkistettiin sata kertaa jne.

Eli jos on varma että lapsi on terve, sitten vain napakka ote käyttöön ja mahdollisuus itse nukkua vaikka päivällä, koska varmaan menee monta yötä ennekuin uusi menetelmä alkaa toimia.

Viime kädessähän tässä on kyse lapsen edusta, vaikka alkuun onkin kyse aikuisen " helpottamisesta"

ja vastaan saa väittää, minä edustan näissä asioissa joskus vähän hitlermeinikiä, mutta niinpä meillä typsy nukahtaakin nykyään tosi vaivattomasti itse, pelkäämättä ja kitisemättä.

hemmamamm@:

Lainaus:

Meillä on 1v5kk ikäinen tyttö, joka ei osaa itsekseen nukahtaa omaan sänkyynsä. Olemme kokeilleet kaikenlaista, unikouluistakin sekä tassuttelua että huudatusta, mutta tuloksetta. Tyttö on luonteeltaan hyvin temperamenttinen ja herkästi hermostuva. Elämänsä ensi kuukaudet hän kärsi koliikista, jolloin hän tottui öiseen kanniskeluun, josta nämä nukahtamisongelmatkin juontavat juurensa. Hän nukkui pitkään perhepedissä vieressäni ja nukahti rinnalle. 8kk iässä sain hänet vieroitettua tästä tavasta ja siirsimme hänet pinnasänkyyn eri huoneeseen. Alussa kaikki sujui kuin unelma, mutta sitten eräänä iltana hän ei enää nukahtanutkaan omaan sänkyynsä.

Tassuttelusta hän hermostuu tyystin, alkaa huutamaan heti. Huudatusunikoulu johti meillä taas siihen, että hän alkoi pelätä nukahtamista ja pinnasänkyä. Kaikki illat olivat hysteeristä huutamista. Tästä eroon päästäksemme siirsimme hänet jatkettavaan sänkyyn ja makaamme nykyään hänen vieressään, kunnes hän nukahtaa. Tämä luo hänelle turvaa ja nukahtamisesta tuli taas miellyttävämpää hänen kannaltaan, mutta ei meidän. Nykyään nukahtamiseen kuluu jopa 1-2 tuntia ja nukahdettuaankin hän saattaa illan aikana havahtua, jolloin kaikki alkaa taas alusta. Isä hoitaa meillä tuon nukuttelun, sillä minun kanssani se vie vieläkin enemmän aikaa. Isän kaikki illat, kuten myös meidän yhteinenkin aika, menee tytön nukuttamiseen.Alamme molemmat olla todella väsyneitä tähän tilanteeseen ja pinna kireällä. Se heijastuu myös parisuhteeseemme.

Miten ihmeessä saisimme tytön nukahtamaan itsekseen? Huudattaa en haluaisi, sillä se ei ole aiemminkaan tuottanut toivottua tulosta, vaan hän on alkanut pelätä nukahtamista. Alkoi siis itkeä hysteerisenä jo oman huoneensa ovella. Ja hän todellakin huutaa itsensä vaikka hengiltä, hyvä että henki siinä kulkee. Olemme todellakin ihan voimiemme äärirajoilla niin, että jotain muutosta tähän on saatava, mutta mitä? Tytöllä on iltaisin selvät rutiinit ja alamme hyvissä ajoin rauhoittaa iltaa. Telkkari laitetaan kiinni, valoja pois jne.

Olisiko kellään kullanarvoisia vinkkejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tytön terveys on kyllä kartoitettu. Korvat ovat kunnossa ja allergiatesteissä käyty. Hänellä on todettu ruoka-aineallergiaa, mutta vain parille aineelle ja niitä nyt luonnollisesti vältellään. Hampaitakin on tässä tullut kertarysäyksellä useita, nekin ovat jonkin verran vaikuttaneet tuohon nukahtamiseen.

Jotain on tosiaan tehtävä, kuten sanoit. Näin tämä ei voi jatkua. Ehdotuksesi jonkun toisen henkilön avusta on hyvä ajatus. Meillä mummo on tarjoutunutkin auttamaan, joten apu on siis lähellä. Taidan soittaa hänelle ja pyytää hänet meille ensi viikolla nukuttajaksi. Toivottavasti siitä olisi apua. Itku ja huuto kuuluvat takuuvarmasti kuvaan, mutta senkin kestän, jos sillä saadaan tulevat yöt paremmiksi. Ainoastaan sitä en halua, että tyttö rupeaa taas pelkäämään nukahtamista. Mummo on kuitenkin hyvähermoinen ja luotan, että hän osaa hoitaa asian oikealla tavalla.

Lapsen ei saisi antaa pompottaa vanhempiaan ja itsekin olen yleensä todella tiukka lastenkasvatusasioissa, mutta jotenkin tämän kuopuksen kohdalla olen vain täysin voimaton, en tiedä miksi. Tai en muuten, mutta näissä nukahtamisasioissa. Kaikkea on tosiaan koitettu, mutta ehkä vielä jonain päivänä pääsemme näistä nukutuksista eroon. Ainakin toivon niin.

Kiitos sinulle vielä kerran vinkeistä :)!

Olen vielä hoitovapaalla ja tytön kanssa siis kotona. Päivisin touhuamme yhdessä vaikka mitä, luemme, leikimme ja pidän häntä sylissä paljon eli puutetta yhdessäolosta ei ainakaan ole. Hyvin voisin hänet nukuttaakin aina iltaisin, jos siihen kuluva aika olisi inhimillinen. 1-2 tuntia illassa on kuitenkin liikaa. Jos hän nukahtaisi 15-30 minuutissa, niin sen ajan istuisimme kyllä hänen vierellään. Kun näin ei kuitenkaan ole, niin jotain on asian eteen tehtävä. Tuota pimeysasiaa olen myös pohtinut, mutta yleensä jätämme huoneen oven raolleen, jolloin käytävästä tulee valoa hänen huoneeseensa, eikä huone missään nimessä ole liian pimeä.

Meillä on pojat jouduttu nukuttamaan rattaisiin, koska ilta olisi muuten ollut yhtä villiä juoksua.

2,5 v on vasta siirtynyt omaan sänkyynsä nukahtamaan. Isi istuu vieressä ja lukee sen aikaa, eli 15-30min.

Tarkoitus olisi että isi aikanaan siirtyisi hiukan kauemmaksi, kunnes hän itse osaisi nukahtaa.

1,5v nukahtaa ihan itse rattaisiin. Valjaista ei pääse karkuun. ;)

Jos levottomuutta ilmenee, käyn paikalla lohduttamassa. Siitä poika on helppo siirtää omaan vuoteeseen, jossa nukkuu aamutunteihin asti.

Yleensä kömpii yönaikana viereen... ja toki tuon ikäisellä on siihen meidän perheessä oikeus.

Päiväunillekin nukahtaa itsenäisesti rattaisiin, minä saan sillä aikaa tehdä omia askareitani.

Meillä tämä systeemi on toiminut siitä lähtien kun vauva ei enää nukahtanut vanhemman syliin, vaan pyrki lattialle leikkimään... Paljon on säästynyt aikaa ja vaivaa.

Kun isoveli osaa nukahtaa on pikkuveljen vuoro siirtyä omaan sänkyyn nukahtamaan.

Vasta kävimme 1,5 v tarkastuksessa. Poika sai iloisella olemuksellaan lääkärin ja hoitajan hyvälle mielelle. :)

Että ei vaikuta kovin kärsineeltäkään tuosta nukutuksesta.

Ilta-levottomuus voi johtua myös siitä että päivällä on liian vähäistä yhdessäoloa lapsen kanssa.

Onko lapsi ehkä aloittanut päiväkodin?

Onko huoneessa liian pimeä?

Toistuvat iltarutiinit tuo lapselle turvaa...

Meillä: iltapala-hampaiden pesu- iltasatu. Sitten omaan sänkyyn.

Miettikää mikä tapa on teidän perheelle sopivin. :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat