Vierailija

Meillä kolme pientä lasta reilun vuoden ikäeroilla. Ihania ovat, oikeita aarteita. Eilen vietettiin lepo-iltaa. 1- ja 2-vuotiaat mummolassa, vain 2 kuukautinen vauva kotona. Ihanan rauhallista...Luksusta! Imetin parin tunnin välein, välillä piti kanniskella, kun oli ilmavaivoja... mutta NIIN HELPPOA! Naureskeltiin miehen kanssa, että esikoisten vanhemmat pitää tätä raskaana... Meille yhden kanssa olo = vapaailta.

Sivut

Kommentit (42)

...varsinkaan siitä miten yhden laspsen äidit valittaa, että onpa raskasta kun kolmen kanssa on niin paljon raskaampaa.

Kuinka moni yhden lapsen äiti tietää ennalta minkälaista elämä vauvan kanssa on?

Siinä vaiheessa kun toisen tai varsinkin kolmannen tekee pitäisi kyllä jo tietää mihin on päätään pistämässä...

kuvitteli, että yhdeen kanssa oli vaikeaa heidän tapauksessan. Mitä se rankkuus sitten on?

Minä olen nyt puoli vuotta yhden lapsen yh, kun mies on ulkomailla.

Olen välillä niin väsynyt, niin väsynyt, etten tiedä, miten olisin. Ja tietenkin hävettää, että miten sitten pystyvät ne, jotka ovat alusta asti ja aina yksinhuoltajia tai miten ne joilla on useita lapsia ja miten ne, joiden lapsi on sairas, miten ne, joilla on useampi lapsi sairas, oma tarveys heikko tai taloustilanne kamala...

Tietenkin aina löytyy maailmasta ja ihan lähipiiristäkin ihmisiä, joilla on varmasti rankempaa ja enemmän väsymyksen aiheita. Mutta ei tämän tiedostaminen omaa väsymystäni poista.

Eikä sitä tosi asiaa, että minulla myös työ verottaa tosi paljon jaksamisesta ja joudun tekemään lyhyttä päivää =en millään meinaa saada kaikkia töitä tehtyä eli teen niitä välillä kotona lapsen nukuttua kolmeen yöllä, uni rytmini sekoaa ja olen taas vielä väsyneempi.

Että kyllä minulla tällä hetkellä yhden helpon mutta uhmaikäisen lapsen äitinä on arjessa mukana melkoista väsymyksen tunnetta, jota ei meinaa saada millään pois. Mutta edessä lyhyt työviikko. Eiköhän tämä tästä. Mutta totta kai, jos työ olisi sama kuin nyt, mutta lapsia kolme ja mies poissa, niin olisi vielä paljon väsyttävämpää.

Haleja kaikille kanssaväsyneille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Kyse ei ole ollenkaan siitä, että helppo vauva herättää kerran yössä ja vaativa neljä kertaa. Ehei! Neljä kertaa herääväkin voi vielä olla tosi helppo.

Vierailija:

Lainaus:

Vauvat ovat erilaisia, yksi on huomattavasti vaativampi kuin toinen,

Tietysti yhden lapsen kanssa on vähemmän homma kuin kahden. .

Mutta tuo ei sitten olekaan aivan yksiselitteinen totuus, että jotenkin automaattisesti kahden kanssa olisi enemmän hommaa. Tietysti vaipanvaihtoa ja pukemista on tuplasti. Mutta ruuanlaitto, nukuttaminen ja siivoaminen sujuu molempien puolesta ihan samalla kertaa. Ja leikittämistä onkin vähemmän, kun lapset viihdyttävät toisiaan. Näin siis voi olla, ei tietenkään aina. Ja se sitten, ovatko kaksi lasta työläämpiä hoitaa kuin yksi, on taas aivan eri asia, kuin hommien määrä.

Näin ollen siis hommia on enemmän. Mutta kuten myös tekstissäni mainitsin, lapset ovat erilaisia ja jonkun hoito itsessään on vaativampaa kuin toisen. En vain osannut sitä oikein sanoiksi muokata (näinköhän osasin nytkään...)

Tällä hetkellä minulla on kaksi lasta joiden vaipat täytyy vaihtaa, jotka täytyy ruokkia ja nukuttaa erikseen (toinen siis vauva). Molemmat ovat täysin kanniskeltavissa jne. Eli näin ollen koen että hommia on enemmän mitä olisi yhden lapsen kanssa. Mutta toisaalta se ei välttämättä sano sitä että nyt olisi sen raskaampaa kuin esikoisen vauva-aikana. Jotkut asiat olivat tuolloin huomattavasti rankempia ja näin ollen ehkä söivät voimia enemmän kuin tämän hetken haasteet.

Kun lapsen saantiin saakka oli saanut nukkua yönsä rauhassa, ja äkkiä kaikki muuttui. Ja muutenkin kaikki oli uutta ja ihmeellistä. Uuteen tilanteeseen tottumiseen meni aikansa.

Toisen kanssa oli todella paljon helpompaa. Vauva meni " siinä sivussa" . Kun jo valmiiksi oli kotona ja tiesi mitä tuleman piti.

Itse olin aikoinaan " vain sen yhden" vauvan vanhempi. Mutta olin ensinnäkin yh (ja todellakin yh, esikoinen ei ole koskaan tavannut isäänsä), joten vapaata aikaa lapsesta ei ollut KOSKAAN...Tämä tarkoittaa myös sitä, että koko vauva-arjen henkinen ja taloudellinen taakka oli yksin minun harteillani. Esikoisella oli ensinnäkin koliikki, ja koska hoidin tätä koliikkivauvaa ihan yksin, en muutamaan kuukauteen nukkunut oikeastaan koskaan tarpeeksi. Olin aivan lopussa jo pelkästään unenpuutteen takia. Koliikkia seurasi itkuinen hampaiden puhkeaminen ja sitten jo taaperouhma. 2-vuotiaana lapsi diagnosoitiin ylivilkkaaksi (ei ADH tai ADHD, mutta ylivilkkaus kuitenkin). Edelleenkään minulla ei ollut koskaan omaa aikaa tai edes ketään kenen kanssa jakaa arjen rumba, huoli ja kaikki käytännön asiat. Taloudellisesta ahdingosta puhumattakaan (olin opiskelija, kun tulin EHKÄISYSTÄ HUOLIMATTA raskaaksi, joten minimi rahoilla on koko ajan vedetty Pk-seudun hintatasossa)...Koin tuon ajan todella raskaaksi ja yksinäiseksi. Olin aivan järkyttävän väsynyt ja henkisestikin ihan finaalissa.

Nyttemin olen uusperheellinen (tapasi nykyisen avomieheni lapsen ollessa 3v). Esikoinen on jo koulussa ja kaksi nuorempaa ovat 2v2kk ja 9kk. Jaksan näiden kolmen kanssa, joista siis kaksi vielä kotihoidossa, paljon paremmin kuin silloin alkujaan yhden vauvan kanssa jaksoin. Nuoremmat ovat ensinnäkin olleet paljon helpompia vauvoja, nukkuneet hyvin ja olleet tyytyväisiä. Koen myös, että elämää helpottaa älyttömästi se, että on joku toinen, kenen kanssa jakaa a) arki edes iltaisin b)kaikki arjen huolet sekä myös ilot. Puhumattakaan nyt siitä, että ei tarvitse stressata taludesta (mies tienaa aika hyvin). Sellaiset " pienet" asiat kuin pyykinpesukone, kuivauskone, astianpesukone ym. joita minulla ei esikoisen aikana ollut, helpottavat arkea itseasiassa aika pirun paljon!

En kyllä siis todellakaan naureskele " vain" yhden lapsen vanhemmille, sillä itse olin yhden lapsen vanhempana paljon tiukemmilla kuin nyt kolmen lapsen vanhempana. Ylipäätään en naureskele kenellekään, joka valittaa elämän raskautta. Kaikki on suhteellista ja subjektiivista...Mistäs minä voisin tietää, mitä toisten kodeissa ja perheissä tapahtuu ja kuinka rankkaa heillä todellisuudessa on.

Meillä kun oli, niin tuttavapiiristä ei alkanut löytymään ketään, joka olisi osannut yhtään neuvoa, miten selvitään. Missä ne piirit sitten ovat, missä kaikilla on koliikkivauva?

Hän oli koliikkivauva ja muutenkin todella vaativainen. Vielä kahdenkin lapsen kanssa oli rankkaa, kun esikoinen oli edelleen hankala ja kerjäsi huomiota, kun vauvaa piti yrittää hoitaa ja imettää. Kolmen kanssa oli jo tosi helppoa, kun kaksi vanhinta leikkivät keskenään ja pystyi paremmin hoitamaan helppoa vauvaa. Neljäs ja viides lapsi eivät mitenkään mullistaneet enää elämää. Koti vain tuntuu tyhjältä, jos yksikin lapsista ei ole paikalla.

Jaksaminen on laaja käsite, siihen vaikuttaa paljon muukin kuin lasten määrä! Se esikoinen voi olla todella raskas jos syntyy sairaana ja äidillä todetaan samaan rytäkkään vaikea sairaus, nimimerkillä kokemusta on.

Ei vain nämä sormet kulje samaa tahtia kuin ajatukset, joten vaikea ilmaista itseäni.

t: 28, joka ei alkuperäistä numeroaan edes muista enää...

Mulla samanlaisia fiiliksiä toisen kapsen syntymästä, mutta silloin kun olin " vain" esikoinen niin sen kanssa oli todella rankkaa! Samoin teille voisi vaikka kuuden lapsen äiti sanoa että kolmen kanssa oleminen on lepolomaa.....kaikki on suhteellista. Myös yhden kanssa voi olla todella raskasta, turha syyllistää ihmisiä joilla on!

oli tosi helppoa. Vaan enpä sitä viitsinyt turuilla ja toreilla paljon kertoa, että vauva nukkui heti laitokselta tullessaan 8-tuntisia unia ja itki vain jos oli nälkä.

Nyt vasta toinen masussa, ikäeroa tulee 7 vuotta, joten uskon, että ei kovin vaikeaa tule kahdenkaan kanssa olemaan. Töissä on paljon rankempaa kuin kotona.

Antaisin mitä vaan siitä, että osaisin suhtautua elämään noin rennosti. Olen yhden lapsen yh, ja stressaan joka päivä (tai joka hetki) lapsen ongelmista, ja vielä paisuttelen niitä niin, etten saa aina edes nukutuksi. ;)

Kirjoituksesi palautti minutkin taas hetkeksi maan pinnalle, kiitokset siitä!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat