Seuraa 

Kuinka vanha lapsi on?

Nukahtaako itsekseen vai vaatiiko nukutusta?

Onko näin ollut aina?

Meillä siis reilu 8kk vanha poika, joka ei osaa nukahtaa itsekseen. Nykyisin nukahtaa imetyksen jälkeen, kun hetken aikaa silittelee ja lauleskelee. Toisinaan menee aikaa hieman enemmänkin, kun poika vääntelee ja kääntelee ja itkee. Pienempänä yritettiin jättää itekseen sänkyyn, mutta ei siitä mitään tullut, kun huuto oli niin kauheaa ja sydäntä raastavaa. Meillä esikoisen kanssa ollut sama homma ja häntä nukutettiinkin vielä vajaa kolme vuotiaana ja oli kausia, jolloin nukutus kesti jopa 2½ tuntia. Silloin muistan vannoneeni, että seuraava saa kyllä oppia nukahtamaan itsekseen, mutta tässä sitä taas ollaan...

Kommentit (13)

Ei suostu nukahtamaan syliin (paitsi joskus todella harvoin, yleensä isukin syliin). Lasken hänet tissuttelun jälkeen omaan sänkyyn ja laitan rätin kainaloon. Tuttia meillä ei anneta unille ollenkaan. Joskus jää vielä juttelemaan hetken ampiaisille, jotka on reunapehmusteessa, joskus nukahtaa heti. Tuossa viime viikolla/alkuviikosta oli kylläkin sellainen vaihe, että nukahtaminen oli vaikeaa. Mutta otin tytön aina syliin kun hän rupesi itkemään (meillä ei tyttöä huudateta tietenkään) ja kun hän rauhoittui laskin takaisin omaan sänkyyn. Muutamana iltana taisin tehdä tätä 20 kertaa :) Vaunuihinkin tyttö nukahtaa melkeinpä heti, oli ne sitten liikkeellä tai ei :)

MiaMik ja tyttö 2kk

Jos nukahtaisi itsekseen, niin nukkuisi varmaan omassa sängyssäänkin mutta jo synnärillä otin viereen kun en jaksanut (toisin kuin joku oli ketjussa näköjään maininnut 20 kertaa rumbaamisen) sitä rumbaa ja näinpä sitten nukkuu kotonakin viekussa ja siihenpä sitten yleensä nukahtaa tissille yötankkauksen yhteydessä, jos herää niin sitten jatkoa tutin kanssa. Ilman tissiä tai tuttia ei tule uni sängyssä, autossa ja vaunuissa nukahtaa ilman tuttia ja esim olalla. Yleensä tarvii myös sen silittelijän tai seuralaisen siihen viekkuun siksi aikaa että simahtaa.

Minun puolesta saa nukahtaa tissille vaikka vielä puolitoistavuotiaanakin, jos se hänet onnelliseksi tekee :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tyttö 8 kk

Nukahti 7,5 kk ikäiseksi rinnalle iltarutiinien jälkeen.

Nyt pari viikkoa ollaan harjoiteltu, että nukkumaan ei mennä rinnalta vaan sylittelyn ja iltalorun jälkeen omaan sänkyyn nukahdettaisiin. Menestys on ollut vaihtelevaa, joinain iltoina syliinkin on pitänyt välillä ottaa, kun uni ei ole tullut ja itku on muuttunut kovaksi. Joinain iltoina taas on nukahtanut nopeasti sänkyynlaiton jälkeen. Nytkin siis minä tai isänsä on sängyn vieressä niin kauan, että on rauhoittunut lähes uneen. Meillä ollaan siis kaukana vielä siitä, että tyttö nukahtaisi itsekseen. Varmaan alunperin olisi pitänyt tehdä jotain toisin, jotta nyt saisi nauttia siitä, että nukahtaisi itsekseen, mutta oli niin helppoa nukuttaa rinnalle ja se kävi nopeasti.

Kuinka vanha lapsi on?

4kk

Nukahtaako itsekseen vai vaatiiko nukutusta?Onko näin ollut aina?

nukahtaa iltaisin syliin. meillä näin koska tyttö on ollut (ja on edelleen) kova pulauttelija. iltasyötön jälkeen tyttö nukahtaa nopeasti syliin ja siitä laitan nukkuvana sänkyyn. nukkuvana ei pulauttele yleensä. jos laittaisin iltamaidon jälkeen suoraan sänkyyn, olisi sänky minuutin päästä litimärkä!!!

meillä esikoinen oli aivan samanlainen ja syliin nukahti melkein vuoden ikään asti. mua se ei ole koskaan häirinnyt koska molemmat vauvat olleet " pullovauvoja" ja saan tässä antaa syliä ja läheisyyttä lapselle. nukkuva lapsi sylissä on ihana!

päiväunet ottaa vaunuissa, joihin nukahtaa yleensä nopeasti.

ettei meilläkään syliin nukahdeta, vaan sänkyyn viereen silitysten ja laulun kera. Nyt vasta pari kuukautta nukahtanut tissille. Ei siis oikeestaan koskaan aiemmin nukahtanut tissille. Vaunuihin nukahtaa työntelemällä.

Ei tää vielä ahdista, mutta kun kauhulla oottelen myöhempää aikaa... Tai itse asiassa pieni ahdistus kyllä iski, kun näköjään kaikkien muiden vauvat nukahtaa itsekseen.

Kuinka vanha lapsi on?

Pian 6kk

Nukahtaa itsekseen tutin kanssa. Päivällä joutuu käymään laittamassa tuttia usean kerran, mutta illalla nukahtaa melkein heti sänkyyn laiton jälkeen.

Onko näin ollut aina?

Ei ole. Varmaan ekat 2kk piti sylissä nukuttaa, hirveä huuto alkoi kun laittoi sänkyyn. Sitten ihan opetimme nukahtamaan sänkyyn. Kun sen teki noin pienenä, niin ongelmia ei ollut. Alkuajan kanniskelu johtui mahavaivoista.

Tytteli-83

päikkärit nukkuu vaunuissa ulkona, myös autoon nukahtaa helposti.

olen ehkä mennyt näissä nukuttamisasioissa sieltä " missä aita on matalin" . monet povaavat mulle ongelmia vauvan nukkumisasioissa myöhemmin. kyllä ne itseäkin mietityttävät. mitä sitten, kun en enää imetä. ja pitäiskö vaan alkaa siirtämään pikkuhiljaa vauvaa jo pinnasänkyyn oman sängyn viereen... tosin näillä metodeilla meillä on nukkumaan meno ollut aina helppoa. mutta nykyään vauva hamuilee aika usein puoliunissaan tissiä (ilmeisesti siirtyessään univaiheesta toiseen) eli yöimetyksistä ei kyllä tällä menolla ihan helposti ehkä irti päästä. toisaalta olen ajatellut, että katsotaan sitten kun vauva täyttää 1v, että miten silloin yöt menee ja koitetaan sitten muuttaa tarvittaessa rutiineja..

Kuinka vanha lapsi on?

11kk vanha tyttö.

Nykyään nousee 90% varmuudella seisomaan jos ja kun yksin jättää nukahtamaan, eli vieressä päivystetään kunnes nukahtaminen on jo ovella.

Onko näin ollut aina?

Ei todellakaan ja väitän ettei me vanhemmat olla tätä opetettu vaan on joku kumma vaihe joka tuli tilaamatta.

Vastasyntyneestä n. 9kk asti tyttö jätettiin iltasyötön jälkeen hereillä sänkyyn jonne itsekseen nukahti ilman minkäänlaista valittelua, tykkäs selkeesti päästä pitkän päivän jälkeen unille ja tänäpäivänäkin jää mielellään sänkyyn niin päivä-kuin yöunillekin muttei malta odottaa unentuloa vaan nousee seisomaan.(tämä kaikki show alkoi kun oppi seisomaan ja nyt harjottelee kävelyä)

Käydään sitten kääntämässä tyttöä makuuasentoon aina kun tutti lentää sängystä koska sillon alkaa huutelu(ei itke eikä kiukkua mutta huutelee että tutin vois joku nostaa...)

Vielä elättelen toiveita että tämä olis vaihe joka menee ohi mutta tätä on nyt kestänyt jo pari kuukautta joten epäilen että taistelutta tuskin tästä nukuttelusta irti päästään.

Miten sitä katselikin tätä maailmaa ruusunpunaisien lasien läpi ja hehkutti että meidän tyttö se on pärjänny ilman yösyöttöjä ja nukutteluja 4kk iästä asti ja nukkuu läpi yön heräämättä.

Vaan näin se muuttui, ja nykyään syödään aamuyöstä sängyssä maito ja herätään kitisemään tuttia n. 5 kertaa yössä, lisäx toi iltanukutusrumba, niin sanon vaan että HUHHUH!

Jade ja tyty 11kk

ainakin yhdet päikkärit ottaa vaunuissa/liinassa, joihin sammuu heti. sänkyyn viedessä on puoliunessa tissittelyn jälkeen. Tarkoituksella vien tytön pystyasennossa sänkyyn (röyhtäsee, jos röyhtäsee) enkä laske mitenkään varoen häntä sänkyyn. usein herää ja nyrkkiä imeskelemällä nukahtaa itsekseen. jos itkee, otan vielä hetkeksi tissille (näin käy oikeastaan vaan silloin, kun olen itse lopettanut syöttämisen ja neidin on jäänyt luultavasti nälkä). Meillä itku alkaa heti, kun sänkyyn laskee, jolloin tiedän, että turha häntä on sinne jättää. Jos jää hiljaa, niin 90% varmuudella myös nukahtaa.

eka kk hyssyteltiin uneen ilman syytä. ei itkenyt, mutta epävarmana esikoisen äitinä pelkäsin iltasyöttöjen ym. alkavan uudestaan, jos pikkuinen ei ole jo sylissä kunnon unessa ja herää sänkyyn vietäessä.

Mitään vinkkejä mulla kyllä ei ole, kun meillä tää on vain mennyt näin.

A & Kirppu-neito melkein 2kk

Kuinka vanha lapsi on?

5kk

Päiväunet nukkuu vaunussa. Nukahtaa kun pukkaa ulos ja pari kertaa heijaa.

Yöunet omassa sängyssä. Rutiinien jälkeen lasken omaan sänkyyn, ja jää sinne. Joskus nukahtaa ihan heti, joskus ääntelee ja heiluu ennen nukahtamista. Joskus kiemuroi ja hihkuu, joten täytyy nostaa ylös röyhtäseen tai vaan lisäsyötölle, jonka jälkeen sit nukahtaa sänkyyn itse.

Onko näin ollut aina?

No, olen alusta asti välttänyt rinnalle nukahtamista, eli nostanut röyhtäsemään tms. jotta havahtuu eikä ole unessa sänkyyn laitettaessa, koska esikoinen oli tottunut nukahtamaan VAIN rinnalle ja siinä tuli sitten ongelmia myöhemmin. Olen myöskin alusta asti yrittänyt pitää samoja iltarutiineja, jotka johtaa omaan sänkyyn laittamiseen ja sinne itsekseen nukahtamiseen. Mm. kylpy, valot hämäräksi ja unipussiin laittaminen on nykyään selviä vinkkejä, että unten maita kohti matkustellaan :)

On myös tärkeää, että lapsi on nukkumaan mennessä väsynyt, eli pirteä lapsi ei nukahda vaikka mikä olis. Opettelin siis lukemaan lapseni väsymerkkejä. Tällä kakkosella ne on kiihtyvä huutelu, katseen pois kääntäminen kun juttelee, silmien hieronta.

Esikoisella ne oli silmien hieronta, haukottelu, kitinä.

Eli en tiedä olisiko itsestään oppinut nukahtamaan omaan sänkyyn (epäilen). Olen siis ihan tarkoituksella opettanut, pitänyt päivässä selkeää rytmiä, jotta tiedän, että lapsi on väsynyt silloin kun nukkumaanmenoaika tulee, ja illalla ilta-rutiineita.

Tracy Hoggsin kirjoista olen parhaat neuvot löytänyt nukuttamiseen. Akateemisessa kirjakaupassa näin uusimman englanninkielisenä (ei varmaan ole suomennettu).

Kuinka vanha lapsi on?

Onko näin ollut aina?

9,5kk tyttö.

Ei nukahda kuin tissille iltaisin, mutta päivisin kyllä rattaisiin parvekkeelle. Iltaisin on yritetty muutaman kerran niin että isä nukuttaa, mutta sekin onnistui vain syliin hytkyttämällä...

Näin on ollut aina ja nyt jo pelottaa tissistä vierottaminen sitten yksi vuotiaana.

monkey:

[quote]

Kuinka vanha lapsi on?

piakkoin 6kk

ei nukahda itsekseen eikä oikein nukuttamisellakaan. " vahingossa" nukahtaa. kaikki on kokeiltu mm:sänky, kehto,syli, kaukalo,pinnasänky, auto ym ym ym yritetty. esim. tänään heräsi aamulla 9 aikaan ja nukkui puolen tunnin tirsat aamupäivästä ja nyt nukahti vasta unille kunnolla(toivon mukaan). ei kai se yritä kuin odottaa että kasvaa niin toivon mukaan se auttaa. niin ja viime yönä nukati 1...silmät sirrellään väkisin yrittää pysyä hereillä. sylissä nukuttaminen vie ainakin tunnin ja sitten siirrytään yrittämään toisella tapaa...toivotonta...

kohta 3kk,nyt nukahtaa tutin kanssa. nyt on alkanu sujuu jokainen uni omassa sängyssä,aluks oli hyssyteltävä ja mitänyt 2x vaunu unet ottaa päivisin. illalla juo vellin,hetki ilmakylpyjä,kapaloon ja sänkyyn.

k.h.p ja tyttö 0609

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat