Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen ollut vihainen, ymmärtäväinen, puhunut vaaroista. Tuonut luettavaksi tupakan haitoista kertovia juttuja. Yrittänyt olla se välittävä, rajoja asettava äiti... Mutta poika vain nauraa yrityksilleni ja haisee tupakalle. Hyvällä ja pahalla on yritetty asiaan puuttua. Huoh!

Sivut

Kommentit (24)

Vanhemman on turha itkeä, jos lapseen katoaa yhteys tai ei onnistu luomaan rajoja, jos ei niitä edes yritä oikeasti pistää. Vanhemman vastuulla on tuntea lapsensa arki (ystävät, koulu, harrastukset, rahankäyttö jne.) Kaikkiin noihin voi, saa ja pitää puuttua, jos näkee lapsellaan jonkun menevän vikaan.

Olen nähnyt niin monta skidiä, joiden elämä menee kuralle. Vanhemmat sanovat yrittävänsä ja kerran " keskustelevat" eli pasaavat yksipuolisesti lapselleen, jonka jälkeen nostetaan kädet ilmaan ja sanotaa, etten minä tähän kykene. Kenen muunkaan olisi siinä kohdassa kyettävä? Nuorisotyöntekijänkin ainoat työvälineet esimerkiksi ovat kontaktit nuoreen, kotiin, kouluun, ehkäpä sijoituskotiin, sossuun, poliisiin ja vastaaviin tahoihin. Lapsen kasvatuksessa on kyse aina vanhemman oikeasta välittämisestä. Heti tapahtuva nopea ja suora puuttuminen on välittämistä.

Kokeista vain kymppejä ja käyvät vain hyvissä harrastuksissa. Ja tupakkaan ja viinaan kosketaan vasta 18v mieluiten hieman yli. Saatikka että käytäs diskoissa. Ja sitten av-mammat heräävät... ja päästävät kissan ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Itse olen polttanut salaa 14 vuotiaasta asti ja ei siinä paljon saarnat auttanut vaikka joskus kärähdin ja lupasin lopettaa. Kaveripiiri vaikuttaa enemmän kun esim se saako rahaa!

Loppujen lopuksi vanhempien keinot on tosi vähissä, polttaminen koulussakin on niin yleistä. Kuitenkin kaikki sympatiat sinulle ap!

Vierailija:

Lainaus:

Ap,toivottavasti nuoresi ymmärtäisi ja lopettaisi polttamisen.

Siksi vanhemman on puututtava. Eikä 12 vuotiaan tupakointi ole vain harmillinen pikku rikkomus, vaan hän oikeasti tulee riippuvaiseksi, tuhlaa rahansa ja pahimmassa tapauksessa terveytensä. Nuorten tupakointi liittyy monesti myös humalahakuiseen juomiseen. Tiedätkö oikeasti mitä lapsesi tekee? Olisiko aika ottaa selvää?

Kuinka asettaa rajat?

-älä anna rahaa, osta kaikki valmiiksi (karkit, bussiliput, leffaliput yms.)

-rajoita " vapautta" , vaadi lastasi kertomaan missä on kenen kanssa jne. käyt vaikka tarkistamassa ja soitat lapsesi kaverien vanhemmille. Jos ei ole siellä missä sovittu, on sitten oltava kotona.

-kenen kanssa hän liikkuu? ota selvää kavereista ja soita heidän vanhemmilleen. Ei kukaan 12 vuotias ala itse yksinään tupakoimaan.

-Kuka hankkii röökit? Ei kukaan 12 vuotias saa tupakkaa mistään itse. Ota selvää mistä ne tulevat ja puutu siihen. Vaikka poliisin ja sossun voimin.

Tee lapsellesi selväksi, että nämä ovat rajat ja niitä tiukennetaan, jos ei osaa käyttäytyä. Perustele myös aina miksi toimit näin ja kuuntele mitä lapsellasi on sanottavana. Hyvä keskusteluyhteys kannattaa säilyttää tai vaikka luoda. Kannatan itse " vapaata" kasvatusta, mutta kyllä 12 vuotiasta kuuluu tupakalta suojella, jos hän ei sitä itse osaa tehdä. Tupakoimattomuus on lapsellesi etu. Jos et yksin tähän kaikkeen kykene ota selvää mistä saat apua. Soita vaikka koululle opettajalle tai lähimmälle nuorisotalolle ja pyydä ammattitaitoista henkilökuntaa auttamaan.

Itse aloittelin polttamaan 12-v. Kaveriporukka vaikuttaa tosi paljon! Tietenkin voit yrittää vaikeuttaa tupakointia just em. keinoilla eli ei rahaa ym. Me ainakin jos ei muuten tupakkaa saatu niin otettiin salaa (=varastettiin) omilta vanhemmilta esim. yksi tupakka silloin tällöin. Ja " hätätilassa" poltettiin isompia jämiä tuhkakupista! Hyi yök! Ja kaikki tupakka-askit teiden varsilta käytiin läpi siinä toivossa, että joltain olis vahingossa jääny sinne tupakkaa..

Ja minunkin vanhemmat pitivät asiasta varmasti jos vaikka minkälaista saarnaa mutta eipä tuo auttanut. Ehkä joku " heikompi luonteinen" olis saattanut ne kokeilut siihen lopettaa mutta ei me. Nyt tällä hetkellä en tupakoi. Se oli vaan sitä nuoruuden huumaa. Mutta taas osa meidän silloisesta kaveriporukasta kyllä tupakoi edelleen...

tuo toi lohtua siihen että jaksaa vaikka se välillä rankkaa onkin.

Meillä on ollut 15veen kanssa varastelu ja juominen:(

Tosin varastaminen oli kun oli 14v.

Mutta nyt vasta ymmärrän omia vanhempia,tai äitiäni (isäni kuoli kun olin 10v) Ja silloin ei ollut kännyköitä kun minä olin nuori.

10

Ei ei auta tuo syyllistäminen..vika ei todellakaa ole vanhemissa. Just tommosia iljettäviä av-mammoja täällä. Itse aloitin polttamaan joskus n. 13-14v tienoilla..koulussa olin primus, käyttäydyin kuin parahin enkeli niin opettajien kuin vanhempiniekin edessä. Valehtelin että en polta ja kun jäin kiinni lupasin lopettaa. Enkä lopettanut. Vanhempien torumiset, viikkorahoilla kiristys, kuvat pilaantuneista keuhkoista terveystiedon tunnille..ei sitten mikään auttanut. Jos nuori päättää polttaa, se on luultavasti ainoastaan ikätovereihin samaistumishalua ja sitä et voi millään ottaa nuorelta pois. Valistaa saa mutta se ei luultavasti auta. Eli hyvä ap, olet oikein toiminut valistaessasi, jatka samaa rataa. Mutta valitettavasti poikasi ei lopeta ennen kuin joku lähipiiristä sairastuu vakavasti tms.

t. nyt 3 v polttamatta ollut (omasta tahdosta lopettanut)

Se vois auttaa, jos joku jota 12-vuotias ihailee sanois tupakkaa vastaan. Kiellot tuntuu ton ikäiseltä lähinnä haasteilta ja että " vanhemmat ei ymmärrä mitään" . Rakentavampaa olis asettua jotenkin lapsen/nuoren tasolle ja puhua " hänen kieltään" .

Jos ette meinaa laittaa lastanne kotiarestiin siihen asti kin täyttää 18 v niin ei ole paljoo mahdollisuuksia. Sori vaan totuus on tämä. asettakaa rajoja ym muuta sontaa. joopa joo Siis kotiarestiin eikä edes kouluun!

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat