Seuraa 

Miten on? Kestoiletteko itse?

Mua alkoi ainakin välittömästi kestovaippailuun hurahtaessani ällöttää kertissiteet ja tamponit, enkä enää ikinä voi moisia kuvitella käyttävänikään.

Tällä hetkellä, kun ekat menkat kahteen vuoteen ovat takana, käytössä oli Lunette. Kunpa olisin sen löytänyt jo aiemmin, olis monelta kuukautisiin liittyvältä harmilta välttynyt! Nyt varastossa seuraavia menkkoja odottamassa on muutama kestophs:kin.

Kommentit (10)

2v. sitten alkoi kestoiluni kun menin ja hankin Divacupin, jonka kanssa en vaan kertakaikkiaan tullut toimeen -vuosi aina ohi jotenkin päin. Melkein vuoden temppuilin sen kanssa, väkisin kun halusin vältellä kertiksiä. Lopulta vaihdoin Lunetteen joka pelitti aluksi hienosti, mutta sitten sama vika, aina välillä vuotaa ohitse. Nyt olen päätynyt siihen että käytän kuppia kotona (ja muualla ehkä kestositeiden kanssa) ja reissussa mahdollisesti kuukautissieniä (myöskin kestositeen kanssa) ja luomupuuvillaisia tamponeita. Vähän sai mielikuvitusta käyttää, mutta näin selviydytään menkoista kunnialla :)

Itse käytän Ruohonjuuresta saatavia kestositeitä. Niissä on kiva leveä malli, joten ohivuotoja ei ole tullut.

Suosittelen myös luomupuuvilla tamponeja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

eli kestositeistä oon kuullu. nyt kuulin ekan kerran tamponeista ja sienestä ja kiinnostus lisääntyi heti paljon. kertokaa mulle lisää! mistä sellasia saa ja missä niistä ois juttua?

odotan ekaa vauvaa kesäks meille ja oon ajatellu pitää kestovaippoja alusta asti. oma kestoilukin olis tervetullutta kun mulla on aika tarkka ekologinen omatunto :) miten toimii kestositeet jälkivuodon kanssa? miten saa puhtaaks ja montako pitää olla varastossa? isoja/superimeviä, oletan? kaikki tieto erittäin tervetullutta!

Tiina ja mulistaja rv 17+6

Kuukuppia ekan kerran kokeiltuani en enää kertakäyttöisiin vaihtaisi. Ei enää ikinä hankaavia ja hautovia siteitä. Jälkivuotoon tuli käytettyä itse tehtyjä kestositeitä, nyt ne on vaan unohtunut komeroon kun tuo kuppi on niin kätevä.

itselläni vuoto väheni normaaleja kuukautisia vastaavaksi jo muutamassa päivässä synnytyksen jälkeen etten tarvinnut sitä varten mitään erikoissiteitä, ihan tavallisen kokoisia pehmoisia kestositeitä oli mukava käyttää, ja niitä on helppo ommella vaikka itse (tykkään eniten värjäämättömistä luonnonvaaleista flanellikankaista, monissa nettikaupoissa myydään hirmu räikeän värisiä siteitä). Kestositeet on siitäkin mukavampia että niitä voi vaihtaa useammin kuin kertakäyttöisiä - tai siis itse ainakin vaihdan kun tiedän ettei mene roskiin heti. Määrästä on vaikea sanoa, jos käyt vessassa 5-6 kertaa päivässä niin sen verran per päivä, muutamaksi päiväksi eli pitäisikö sanoa että saman verran kuin kestovaippoja ja niitä onkin helppo pestä samassa koneessa (itse kyllä huuhtelen kestositeet ensin).

Mulla on semmoisia siteitä että niihin voi laittaa sisään lisäboosteria eli vain pari flanellikerrosta tarpeen mukaan, silloin on tarvittaessa imukykyäkin enemmän.

Minä olen kestoillut itsekin jo neljä vuotta (tosin siitä ajasta suuren osan olen ollut raskaana/imettänyt eli ei kuukautisia, mutta onhan ne jälkivuodot kuitenkin olleet) eikä paluuta kertiksiin enää ole, kestot on niin paljon miellyttävämmän tuntuiset. Olen tullut niin mukavuudenhaluiseksi, että reissussakin vain todella extreme-olosuhteissa suostun kertakäyttöistä sidettä pitämään :-)

Minusta kestositeet tuntuu todella paljon miellyttävämmiltä ihoa vasten (kestositeitä kokeiltuani aloin ymmärtää, miksi 1½v taapero raivosi, jos reissussa yritin laittaa kertakäyttövaipan " ei tätä vaippaa" ). Lisäksi sain kertakäyttöisistä aina todella rajua ihottumaa ja se ongelma poistui tyystin kestositeiden myötä. Vaippakankaiden jämistä tulee nykyään tehtailtua ihania bambuisia kestoja omaan käyttöön.

huuhtelen siis siteet käsin ja sitten vaippojen kanssa koneeseen, 60 asteen normaalipesu riittää, usein pesen tosin esipesulla vaippapyykin kanssa. ei siis mitään erityisen extremeä tavalliseen pyykinpesuun nähden..

hyvää joulua!

Tosin olen ollut pääosin raskaana ja imettänyt...Jälkivuotoon käytin kyllä just niitä harsoja yöaikaan ja muutenkin. Pari päivää oltiin kuitenkin vaan kotosalla yöpukusillaan eikä vieraitakaan käynyt. Sen jälkeen vuoto olikin niin niukkaa, että ihan normaali kestoside riitti hyvin. Minä huuhtaisen kylmällä vedellä käytön jälkeen ja laitan sitten pesuun vaippapyykin sekaan. Aina on lähtenyt puhtaaksi. Mietin että jos on kovasti tikkejä tms. että miten se tulehdusvaara ja pesin harsot ennen käyttöä vielä kerran 90 asteessa, mutta en tiedä onko se ollenkaan tarpeen. Mielestäni harso tai vast. on just niin ihana kun ei " istu" kunnolla kuten jotkut siteet eikä ole sitä kosteussulkuakaan. Pääsee paikat mukavasti tuulettumaan.

Kuukuppi oli paras hankinta itselleni pitkään aikaan. Myös muutama kestoside ja -phs löytyy kaapista. Erityisesti phs:t ovat ihania flanellisina, ei hiosta!

Nyt odotan toista lasta ja pitäisi hankkia jälkivuotoa varten kestositeitä. Mitä isoja siteitä suosittelette? En kuitenkaan ihan harsoja viitisisi käyttää ;)

Varmaankin jälkivuotoon paras ratkaisu on ne kestositeet. Mut sitten tavismenkkoihin suosittelen kyllä ehdottomasti kuukautiskuppia, aivan huippukeksintö!! Mulla on tää kotimainen Lunette: http://www.lunette.fi

Pari-kolme kertaa päivässä tyhjennys, riippuen vuodon määrästä. Kertaostoksena kallis, mutta maksaa itsensä takaisin parien menkkojen jälkeen. Ja käyttöikää vaikka 10 vuotta, ellei enemmänkin. Kuukautiset unohtuu samantien, kun ottaa kupin käyttöön. Kivutkin on jotenkin kadonneet, kai se kuppi sitten niin rentouttaa sisusten lihaksistoa. Vuodon loppupäivinä käytän kestispikkuhousunsuojia.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat