Vierailija

Jos perheellä on normaalit ruokailutottumukset, on ruoka-ajat, syödään normaalia kotiruokaa, herkut on herkkuja eikä jokapäiväistä leipää jne. niin ei kai kukaan lapsi silloin liho? Eikös nämä ole kuitenkin normaaleja perusasioita lapsiperheissä?

Sivut

Kommentit (26)

Kutren sanottu, ylipainoisia lapsia on ollut aina, mutta ne ovat olleet niitä poikkeuksia. Nylyään se ylipainoisten lapsten määrää vaan lisääntyy hurjalla vauhdilla.

Mä olen muuten sitä mieltä että 20 lapsen ruokavalio oli pielessä sillä tavalla että oli liian rasvatonta. Mä olen nimittäin samanlainen, jos syön noin rasvattomasti, mulla on nälkä kokoajan ja syön ihan liikaa, lihon. Sen sijaan jos syön normaalirasvaista ruokaa, riittää paljon pienemmät annokset, olen kylläinen enkä liho.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Lapsi syö joskus muuallakin kuin kotona.

Meinasin lähinnä lapsia, jotka eivät vielä juuri muualla syö kuin kotona ja hoidossa/koulussa. Totta puhut.

4

Milloin on liian rasvaista, milloin rasvatonta.

Lapsen ominaisuuksillahan ei ole mitään merkitystä?????

Siis joku lapsi on vain vähäruokainen, toinen ei. Se, kenellä on taipumusta syödä liikaa, lihoo. Sitä se tarkkailu on.

lienee yhdistelmä, joka takaa ylipainon, joten kiinnittäisinkin huomiota myös liikunnan määrään. Kyllähän nykylapset liikkuvat paljon vähemmän ja käyttävät enemmän aikaa television ja tietokoneen ja pelien ääressä kuin vanhempiensa (=meidän) sukupolvi.

Painokäyrä sojottii kaakkoon, vaikka meillä syötiin hyvin terveellisesti. Leipä esimerkiksi oli aina ruista, maito rasvatonta, lihoista valittiin vähärasvaiset, lautasella oli kasviksia, herkkuja syötiin vain lauantaisin ja silloinkin kohtuudella (esim. jäätelö ja pari pikkuleipää). Lapsella oli vain pohjaton ruokahalu, annokset olivat valtavia, pienemmillä ei lähtenyt nälkä.

Vaadittiin radikaaleja toimenpiteitä, jotta asia saatiin hallintaan ja painokäyrä normaaliksi. Lapsikin alkoi voida paremmin.

Nyt tilanne on ollut hyvä jo pari vuotta, mutta aikamoista nuorallakävelyä tämä on. Siivu vaaleaa leipää saattaa sekoittaa koko systeemin päiväksi, ja purkillinen ah-niin-terveellistä Valiojugurttia päivässä nosti painoa kilon kuukaudessa.

Uskokaa tai älkää, aivan sama minulle.

Me ollaan kaikki sopusuhtaisia. Siitäkin huolimatta että pari vuotta sitten oma bmi:ni oli 30, sittemmin olen laihtunut normaaliin painoon. Meillä harvoin on perus-suomalaista kotiruokaa, keitetyt perunat ja karjalanpaisti ei ole meidän juttu, mutta terveellistä kylläkin.

Jostain syystä ruokahalu on valtava. Vaatii todellista tarkkailua. Lipsua ei voi. Syytä asiaan ei ole löydetty. Lääkäri lopulta totesi, että lapset ovat erilaisia ja sillä selvä. Asialla ei enää stressata vaan jatketaan samalla tavalla. Pituuskasvu tasaa sitten tilanteen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat