Seuraa 

Mikä tekee mielestäsi opettajasta hyvän? Kuinka paljon toivoisit yhteistyötä vanhempien kanssa? Ja minkälaisia viestintämuotoja?

Toimin itse luokanopettajana. Olen ollut pitkään päiväkodissa lastentarhanopettajana ja tottunut aktiiviseen yhteydenpitoon vanhempien kanssa. Nyt koulun puolella tuntuu niin vähäiseltä yhteistyö. Itse laitan usein viestejä reissuvihkon välityksellä, mutta esim. oman 1.luokkalaisen opettajalta olen saanut vain pari viestiä koko syksyn aikana ja vanhempainvartissa tavannut kerran. Erään pojan äiti vain kommentoi, että viestiä on tullut niin paljon, että reissuvihko on jo melkein täynnä, niin jäin vain miettimään, että laitanko liikaa viestiä koulupäivistä kotiin.

Itse henkilökohtaisesti toivoisin enemmän yhteistyötä omien lasteni opettajilta. Minä myös olen antanut oman puh. numeron oppilaiden vanhemmille ja sanonut, että aina saa soittaa kun on huolia, kun taas omien tyttärieni opettajat toivovat että soitetaan vain koululle opettajanhuoneeseen koulupäivän aikana.

Olisi kiva kuulla muilta, minkälaista teillä on ja mitä toivotte, erityisesti vanhempien ja opettajan yhteistyötä ja viestintäkeinoja ajatellen.

Kommentit (5)

lapsilleni! :) Meidän ekaluokkalaisella onkin aivan mahtava opettaja. On yhteydessä vanhempiin viikottain reissuvihon, sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Minä äitinä haluan tietää mahdollisimman paljon lapseni koulunkäynnistä, joten innolla luen näitä viestejä. Vanhempainvartteja on ollut 1 ja keväällä on sitten heti alussa ja sitten ihan lopussa. Vanhempainiltakin on pidetty ja oli oikein mukava. Koulun alussa ulkoilivat aina koulupäivän aluksi, joten opettajan kanssa oli hyvä mahdollisuus jutella päivittäin. Eli mä ainakin toivon yhteydenpitoa koulun suunnalta niin positiivisissa kuin negatiivisissakin asioissa. Opettaj on myös antanut oman kännykkänumeronsa ja minusta se on ihan oikein toimittu. Harva vanhempi pystyy soittamaan päivällä ja ainakaan meidän opea ei juurikaan edes opettajanhuoneesta tavottaisi. Tietysti toisaaltaan ymmärrän myös jos joku opettaja kokee ettei halua vapaa-ajallaan hoitaa työasioita ja siksi ei anna kännykännumeroa. Toisaalta jos opettajan hommaan menee luulisi tietävän että sitä työtä kyllä tehdään myös vapaa-ajalla!

Tämmösiä mielipiteitä nyt tuli mieleen...toivottavasti muutkin vastailee, tää oli ihan mielenkiintonen aihe...

Tosiaan, ero eskarin ja koulun (ekaluokan) opettajien ja vanhempien välisessä yhteydenpidossa on suuri. Oman lapseni kohdalla toivoisin enemmän kuulumisia esim. ihan siitä, kuinka oppiminen sujuu, ja miten kavereiden kanssa tullaan toimeen.

Meillä reissuvihkossa on vain " yleisiä" informaatioita, esim. koulun myyjäisistä ym... Mutta itse olen kyllä kirjoittanut vihkoon viestiä opettajalle heti, kun on tullut jotain asiaa, mikä askarruttaa mieltä, ja silloin opettaja tietysti vastaa.

Mutta onhan se vähän outoa, kun ei enää päivittäin saa opettajan kanssa vaihtaa paria sanaa, niin kuin eskarissa sai tehdä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Moreeni kirjoitti minusta hyvin ja peesaan häntä.

Itseäni ainakin mietitytti juuri nuo samat asiat joita olen kysynyt opettajalta sitten erikseen tai pähkäillyt itsekseni:

-Kauanko läksyissä olisi hyvä kestää.

-Montako kertaa lukuläksyt tulisi lukea.

-Mitä koulussa käydään läpi ja mihin mennessä. Ja mitä jatkossa tullaan käymään läpi.

-Tietoa koulukirjoista ja siitä mihin edetään milläkin aikavälillä.

-Koulun tietyt käytössäännöt varsinkin välitunnilla.

Sitä vastoin opettaja kävi vanhempainillassa aika hyvin seuraavat asit, jotka ovat myös minusta hyviä tietää:

-Rangaistukset ja palkitsemisen.

-Käytettävät kirjat (ja lisäkirjaset) näytettiin.

-Kerrottiin koulun henkilökunnasta.

-Se mikä minusta oli tosi hyvä että opettaja antoi vanhempien valita lapsensa jakoryhmän (ainoa ehto että molempiin ryhmiin tuli suht saman verran lapsia).

-Opettaja kysyi vanhemmilta laittaako hän kokeisiin luokan keskiarvon ylös ja äänestyksessä tämä vaihtoehto voitti.

Itse toivoisin useampia vanhempainiltoja. Meillä ollut tässä syyslukukaudella vain tuo yksi koulun alussa. Nyt kun koulua on jo käyty hitusen enemmän, osaisi taas kysyä enemmän esiin tulleista asioista. Vanhempainillan lisäksi ollut yksi vanhempainvartti. Luulisi että syyslukukauden loppupuolella olisi toinen vanhempainilta ja vanhempainvartti, joissa olisi käyty mitä on opittu ja miten jatketaan keväällä (varsinkin kun jotkut kirjat loppuvat jouluun ja sen jälkeen aloitetaan uudesta). Eli yhteydenpitoa noilta saroilta enemmän.

Meillä totuin jo siihen että vaikka eskarista tuli joka viikkoinen kirje mitä ovat tehneet ja mitä tulevat tekemään seuraavalla viikolla (tämä viikkokirje oli tosi hyvä juttu), ettei lapsen osalta oikein tullut erikseen palautetta ja se palaute mitä annoimme kotoa päin ei vaikuttanut millään lailla. Eli hyppäys tuohon koulumaailmaan ei ollut niin ison tuntuinen. Itse asiassa koulussa on käyty paremmin läpi tuo rangaistus- ja palkitsemiskäytäntö kuin esim. eskarissa tästä ei ollut mitään. Ja koulusta olen saanut paremmin vastauksia kysymiini asioihin. Eli koulu meillä ei tunnu kuitenkaan pahemmin " etäisemmältä" kuin eskari ja toisaalta olen olettanutkin että jotkut asiat pitäisikin kulkea lapsen kautta ja saa selville keskustelemalla, kuten lapsen omat touhut ja kaveripiiri kuuluvat minusta tähän.

menee " pieleen" tai oppilaalla on vaikeuksia. Muuten kommunikoidaan reissarin välitykellä.

Minusta tämä on ihan ok. Tiedän, että opettajalla on 23 lasta luokassa ja pieni lapsi itsellä kotona. Ei siinä jaksa jokaisen oppilaan hyvin menneitä asioita koko ajan välittää vanhemmille....

Tai näin ainakin kuvittelen että pojalla kaikki menee suht ok 1. luokalla sillä ei ole kauheasti tullut viestiä kotiin päin....

Opettajat näköjään eroavat toisistaan kovin. Esikoisemme ekaluokan ope lähetti usein viestejä, joissa kerrottiin mitä koulussa kulloinkin tehdään. Nyt ekalla olevan ope on lähettänyt kaksi viestiä syyslukukauden aikana.

Minusta olisi hyvä saada viestiä siitä,

-mitä koulussa tehdään (mitä aiheita käsitellään) ja mitä tulossa

-mitä lapselta voi vaatia eli mitä tulee yleensä läksyksi, montako kertaa lukuläksy tulee lukea tms. miten kauan aikaa läksyihin tulisi mennä. Läksyissä yleensä olisi minusta hyvä ainakin ekalla olla säännöllisyyttä tyyliin kaksi läksyä joka päivä.

-tulokset koulussa tehtävistä testeistä ja kokeista. Meillä osa kokeista tullut kotiin, mutta esim .erityisopettajan kanssa tehtävistä harjoituksista ei välttämättä ole palautetta ainakaan kirjallisesti saatu.

-miten lapsi edistyy eli postiivisista ja niistä kehitettävistä alueista. Monta kertaa palaute on aika ympäripyöreää: ihan kivasti menee, ei mitään erityistä ym.

-Oppilaat tietysti jokainen tekevät tehtävänsä omin kykyjensä mukaan tavoitteena oman oppimisen lisääminen, vanhempana olisi kiva tietää lapsen pärjääminen suhteessa muihin (jotkut ylempien luokkien opet esim. laittavat luokan keskiarvon kokeisiin, mutta eivät kaikki)

-voi kertoa ,että vapaasti voi ottaa yhteyttä. Lisäksi joku tietty soittoaika voisi helpottaa yhteydenottoa, kun aina pelkää, että soittaa huonoon aikaan.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat