Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Että näin ja piste! Neljä henkeä olisi heiltä tulossa valmiiseen joulupöytään. Tulisivat tosiaan " vain" syömään, ei siis tarjota apua ruokien teossa tai ostossakaan. Parit taaperot on minulla jaloissa ja mies töissä aattopäivän, hyvä jos neljään mennessä kotona. Että tervetuloa vain! Sanoin, että no ei nyt ihan tältä seisomalta sovi, täytyyhän minun mieheni kanssa ensin keskustella asiasta. Noh, äitini tähän, " keskustelet vain siihen malliin että me tulemme" .

Onkos muilla näin " päällepäsmäreitä" sukulaisia?

Sivut

Kommentit (27)

Jos haluat näpäyttää, älkää olko kotona neljältä. Lähtekää joulukirkkoon tai hautausmaalle siihen aikaan.

Kerro että teillä ei syödä ennen kuin teidän kaikki perheenjäsenenne ovat paikalla, eli neljältä ei onnistu. Voit halutessasi sanoa että haluatte viettää lahjojenjakotilaisuuden oman perheen kesken kaikessa rauhassa.

Voit myös sanoa että " kun kerta tulette meille neljältä, niin tuokaa mukananne XXX" (osa tarjottavista).

ja lapset jätn sinne sitten loppiaiseen asti. Mutta 23 pvä on tarkoitus mennä ostamaan reippaasti evästä. Sanoin sen myös siskolleni joka tulee sinne myös perheensä kanssa et se osallistuu kanssa kustannuksiin. Viime vuonna upposi melkein 100 ¿ ruokiin. Halusin itsekkii osallistua ja en ilkeä olla siellä päivä tolkulla osallistumalla muuhun kuin pöydän kattamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija:

Lainaus:

Meille tulee aina koko suku jouluna ja ollaan siitä vaan iloisia. Me tarjotaan kaikki ja laitetaan kaikki, eikä se mun mielestä mikään hirveä urakka ole. Yksi vaivainen ateria! Herra jumala! Ja pitäisihän se joka tapauksessa laittaa, vaikka oltaisiin ihan ydinperheellä. Ei tulisi mieleenkään " tilailla" tai komennella tuolla lailla, menisi maku kokonaan.

7

Toisaalta, miten se eroaa siitä normaali joulusta kun me vaan ilmoitetaan, että minä päivinä tullaan syömään!?! En koskaan vie mitään mukana, valmisteluissa autan toki aina sen verran kun siellä olemme... Näin on aina ollut kaikkien sisaruksieni kanssa, enkä pidä sitä mitenkään outona. Äidin äiti on 96 v ja on jo 20 vuotta tullut äitini luo valmiiseen pöytään. Varmaan meilläkin menee se sitten aikanaan näin! :-)

Mulla ei ole ennen joulua mitään sellaista aikaa, että laittaisin ruokaa tai leipoisin yhtään mitään valmiiksi. Kyllä mulla menisi ainakin hermot, jos meille vielä änkeäisi koko suku kysymättä multa mitään syömään. Hyvä kun pysyy jotenkin koossa tässä hirveässä työkiireessä ja oman perheen arjessa, ettei ihan loppuun palaisi.

Meille tulee aina koko suku jouluna ja ollaan siitä vaan iloisia. Me tarjotaan kaikki ja laitetaan kaikki, eikä se mun mielestä mikään hirveä urakka ole. Yksi vaivainen ateria! Herra jumala! Ja pitäisihän se joka tapauksessa laittaa, vaikka oltaisiin ihan ydinperheellä. Ei tulisi mieleenkään " tilailla" tai komennella tuolla lailla, menisi maku kokonaan.

7

Ihan vaan kiusaksi puolustelette ap:n äitiä, " kyllähän se on kiva laittaa isolle porukalle joulupöytä valmiiksi vähän joulumieltä hei" .

Eiköhän pointti ollut siinä, että ei edes omalla äidillä pitäisi tulla mieleen vaan ilmoittaa koska hänelle sopii tulla! Voisi sitä edes kohteliaisuudesta kysyä, koska sopisi tulla ja voisiko tuoda jotain mukanaan!

Taidatte ite käyttäytyä yhtä huonosti kuin ap:n äiti.

No, minulta ainakin olisi. En ole mikään luontainen kokki tai jos olenkin, niin harjoitusta on ollut vähän. Että sormi keskellä kämmentä uusavuttomana mietitään, että miten tää nyt oikein menikään. Summa summarum = joillekin se todellakin on iso juttu.

Ja sitä paitsi, äiteeni ja isäpuoleni valmistavat aina koko aamupäivän jouluateriaa, ja edellisenä päivä myös. Eikö se ole sinusta iso juttu?

Minusta ap:n äiti sanoi törkeästi, minä ainakin älähtäisi. Kenenkään turha määrätä sääntöjä minun talossani muuten kuin minun.. Heh :)

Minä sanoisin, että tulkaa vaan, mutta meillä syödään vasta kuudelta kun kaikki ovat kotona ja rauhoittuneita. Ehditte siinä hyvin sitten auttaa valmisteluissa.

laittamassa sen jouluaterian omalle perheelle, mitä ne lisäihmiset siinä enää haittaa?

Minusta jouluruokaa on helpompi tehdä enemmän kuin vähemmän. Ja se jouluaaton ruoka ei oikeasti ole mikään vaikea juttu ja yleensähän siinä joka tapauksessa tulee ruokaa useammalle päivälle.

Meillä on pöydässä vielä allergisiakin (kala- ja vilja), joten väännän yleensä ruokia ja leivonnaisiakin sekä gluteenittomat että tavalliset, eikä silti ole ylivoimaista. Enkä ole keittiöalalla ja jaloissa pyörii kaksi lasta.

mInusta on mukavaa kun jouluna on paljon sukulaisia, mutta juttele nyt ihmeessä äitisi kanssa siitä, että hän osallistuisi ruokakuluihin rahallisesti. Ihan hyvin onnistuu ruoanlaitto lastenkin jaloissa pyöriessä kun tee laatikot vähitellen pakkaseen paistoa vaille valmiiksi. Ja olisittehan te kait omankin perheen kesken ruuat laittaneet? nyt teet vain vähän enemmän.

En odota että siihen osallistutaan sen kummemmin rahallisesti tai muuten. Eihän se yksi ateria nyt niin vaikea tai työläs tai kalliskaan ole.

Sanot äidillesi vaikka että teillä syödään kuudelta, tervetuloa auttamaan jouluvalmisteluissa. tai jos eivät suostu, annat listan mitä tuovat mukanaan. Jos valmiiseen pöytään astellaan, on vähintään kohtuullista että tuovat vaikka kunnon viiniä mukanaan. Tai äitisi leipoo vaikka jotain mukavaa joka nautitaan vaikka kahvin kera ruokailun päätteeksi. Älä hyvä nainen ota määräyksiä vastaan!

Meille anoppi ja appi saavat luvan tuoda mukanaan viinin ja anoppi saa tosiaan luvan leipoa juustokakun jonka reseptiä nyt ei muutenkaan suostu minulle luovuttamaan;)

Kyllähän sitä itse saa ruuan pöytään yksinkin, jos on tarvis, mutta voishan se toinen edes kohteliaisuuden vuoksi kysyä, et mitä hän vois tehdä/tuoda jne.

Ymmärrän täysin näkökantasi.

Kestitsen itsekin mielelläni vieraita ja laitan aterioita, mutta mieluusti myös sanelen itse pelisäännöt eli päätän ajankohdan. Ei yhden aterian laittamisessa kovin kova homma ole, mutta on olemassa ihmisiä, jotka mieluusti viettäisivät sen joulun kiirettömästi ja rauhallisesti oman perheen kesken.

että siitä saisi marttyyrinkruunun aikaiseksi! Mutta mulla varmaan on elämässä muutenkin isompi draivi päällä kuin sellaisella, jolle yhden aterian valmistaminen on noin ylivoimainen urakka.

7

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat