Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mitä mieltä olette kurituksesta? Tukistatteko lastanne tai voisitteko tukistaa? Entä selkäsaunat tai luunapit? Mielipiteitä!

Minä sain lapsena ihan selkäänikin. Se oli varmasti hyväksi minulle, sillä olin tosi villi. kiipeilin kerrostalojen katoille ja tein muutakin vaarallista. Olen luultavasti hengissä nykyään vain sen takia, että äitini on ollut tiukka ja tukistellut välillä.

Omaa lastani en ole joutunut fyysisesti kurittamaan ja toivottavasti en joudukkaan. Hän on hyvin kiltti ja tottelevainen lapsi. Mutta olen miettinyt, että jos seuraava lapseni onkin tempperamenttisempi, niin entäpä sitten? Jos hän menee koskemaan kuumaa hellaa kerta toisensa jälkeen vaikka minä kiellän. Sitten olen ajatellut viimeisänä keinona esim tukistaa. Selkään en anna. Mutta haluan toki lapseni pysyvän hengissä ja muutenkin kunnollisena lapsena.

Kommentit (9)

lyönyt ja paljon muuta tehnyt vaikka olen remmiä saanut. lapsella kuuluukin kokeilla vähän kaikkea ja oppia niiten kautta, mutta en lähtis itse lyömää yms. Olisko kiva jos tulet myöhässä kotiin töistä ja unohdit ilmoittaa miehelle niin saat selkään. en usko että otat opikseen vaan rupeat pikku hiljaa pelätä miestä. ei lapsella kuuluu pelätä omia vanhempiaan.

Sinun tehtäväsi on ottaa lapsi pois kuuman levyn vierestä tai hankkia suoja, ettei pääse sinne hellalle. Et voi antaa lapselle niin suurta vastuuta, että hänen täytyisi itse huolehtia itsestään ennenkuin on tarpeeksi vanha, että ymmärtää asian. Minkään syyn vuoksi ei lapsia tarvitse kurittaa fyysisesti. Lapsella on tarve miellyttää vanhempiaan, kunhan vanhemmat vaan käyttäytyvät kunnioittavasti lasta kohtaan. käyttäytyy lapsikin pitkässä juoksussa vanhempien toiveiden mukaisesti. Se, ettei lapsi jossain asiassa tottele vanhempiaan, on ihan normaalia. Sitä sen lapsen kasvu ja kehitys on ja meidän on pysyttävä viisaina ja ymmärtävinä vanhempina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

että ruumiillista kuritusta en tule käyttämään. Ja se päätös on pitänyt, vaikka mieli olisi tehnyt monta kertaa. Kun lapseni tappelevat keskenään ja meinaavat käydä käsiksi toisiinsa, on voin puhtaalla omalla tunnolla sanoa, että " meidän perheessä kukaan ei satuta toista" .

Eli puheen on mentävä perille. Ja piste. Ei päiväkodissa eikä koulussakaan kukaan käy käsiksi. Haluan opettaa lapsilleni, että asiat selvitetään puhumalla.

Mielestäni tiukkana oleminen onnistuu varsin hyvin ilman fyysistä kuritusta, täytyy vaan jaksaa vähän pidempään kuin lapsi. Lisälsi positiivinen palaute on kurikeinoista yksi parhaista; täytyy muistaa lasta silloin kun menee hyvin.

Valitettavan usein äidit puhuvat lapsistaan " kun se ei koskaan usko" ja " tommonen se on aina, ihan mahdoton" , jolloin lapselle ei jää kauhesti motivaatiota käyttäytymisen parantamiseen. Lapsi ajautuu kehään, jolloin vaan kurittomuudella saa huomiota. Voin uskoa että tällaista lasta tekee helposti mieli fyysisesti kurittaa, raskaita ovat.

Tilanteen nollaaminen onkin tärkeää, kääntää homma päälaelleen. Tyyliin " et osaa vielä käyttäytyä esim. kun äiti tekee ruokaa, aletaan sitä harjoittelemaan" . Lukekaa Ben Furmanin Muksuoppi, se toimii!!!!!

Lapsi oppii myös, että pienet eivät saa lyödä, mutta isot kyllä saavat ja nimenomaan että pienempäänsä saa satuttaa. Se on myös aivan selkeästi vastoin lakia.

Voin sanoa, että jäi traumoja.

Mun on hirveän vaikeaa hillitä itseäni tilanteissa, joissa kärähdän lapselle. Tekisi mieli tukistaa tai lyödä, mutta olen ottanut sen linjan, että kurittaminen on väärin ja minä aikuisena voin valita, mitä teen. Aina en onnistu, mutta yritän kovasti.

Sen sijaan ihan luvallisena rangaistuskeinona pidän sitä, että eristän lapsen saunaan arestiin pariksi minuutiksi. Pidempi aika on liikaa. Minuutti-pari sauna-arestia tepsii meidän eskariin paljon paremmin kuin huuto tai sormille räppäisy.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat