Seuraa 

Voiko työterveyslääkäri esim. kirjoittaa clomifenia? Tai saako niitä netistä? Olen aiemminkin syönyt niitä, mutta kun ei raaskis lähteä sen takia yksityiselle ensin...

Varsinkin kun ylipainoa on ja reilusti.

Kommentit (8)

Kun aloitin ensimmäisen clomikuurini, painoin reilun kymmenisen kiloa vähemmän kuin sinä nyt. Eli en niin hirvittävästi vähemmän kuitenkaan. Nyt toisen clomikuurin alkaessa olin hieman kevyempi, sillä sain pudotettua painoa niin, että olin juuri ja juuri alle kolminumeroisen luvun. Nyt on paino hieman taas noussut.

Toki suurehko paino vaikuttaa raskautumiseen ja pienikin painonpudotus edesauttaa hedelmöittymistä. Itselläni ainakin painonpudotus on ollut vain hyväksi ja lääkärikin tuntui tyytyväiseltä. Itse olen saanut painoa pudotettua Painonvartijoissa, oletko sitä kokeillut? Tosin paino ei aina välttämättä ole este raskautumiselle, neuvolan terveydenhoitaja sanoi, että hänellä suurin odottaja on ollut 125 kg ja hyvin meni :)

Itse sain clomeja gynekologilta, mutta kyllähän kaikilla lääkäreillä on oikeus kirjoittaa mitä vain reseptejä. Netistä niitä en lähtisi tilaamaan, jos niitä jostain saisi, kun eihän sitä tietäisi mitä pillereitä ne on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Naistentautien erikoislääkäreillä ja gynekologeilla on ainoastaan oikeus kirjoittaa clomifenia. Tavallinen lääkäri ei niitä voi kirjoittaa. Ultra, jossa clomifen-kuurin aikana käydään, on nimeltään follikkelilutra. Tässä ultrassa katsotaan kierron puolivälissä kypsyykö follikkeli eli munarakkula. Kyseessä ei siis ole samanlainen ultratutkimus kuin raskauden aikana. Clomithan määrätään juuri tuon munarakkulan kasvun edistämiseksi. Tässä ultrassa ei yleensä tarvitse käydä kuin kerran kuurin aikana, mutta ultran tulee sijoittua sopivasti juuri kierron puoliväliin tai hivenen sitä ennen.

Kannattaa ehdottomasti käyttää clomeja lääkärin seurannassa. Yksityiselle on helpompi ja nopeampi saada aikoja kuin julkiselle puolelle. Terveyskeskuslääkäri voi varmastikin kirjoittaa lähetteen eteenpäin, mutta siinä saattaa kestää kunnasta riippuen tietysti. Itse olen käynyt hoidoissa yksityisellä ja vastaanottokäynti on ollut sadan euron molemmin puolin riippuen siitä onko ultrattu vai ei. Kelakorvausta on mahdollista saada, mikäli lääkäri kirjoittaa korvaukseen oikeuttavan koodin laskuun. Riippuu lääkäristä katsooko tämä että onko lapsettomuushoidot korvattavia vai ei. Tosin mikään kovin iso ei tuo korvaus muutenkaan ole. Itse clomithan maksavat n. 25 euroa kuussa.

Itselläni on myös ylipainoa ja olen aina clomifenit lääkäriltä saanut tästä huolimatta. Ja painonpudotuskehoituksin :) Mutta hyvin on suhtauduttu kuitenkin. Molemmilla clomikuureilla olen raskautunut, tosin ensimmäinen meni kesken. Nyt toista kertaa olen raskaana viikoilla 6+6. Suosittelen siis ehdottomasti yksityisellä käyntiä vain rohkeasti! Tsemppiä!

Käsittääkseni clomeja ei ole niin vaikea ylipainoisenkaan saada, mutta pääsy eteenpäin lapsettomuustutkimuksiin on vaikeampaa. Yleensä BMI ei saa ylittää tiettyä rajaa, jotta pääsee esim. koeputkihedelmöitykseen. Itselläni tuo raja ylittyy kyllä selvästi. Mutta clomien määräämiseen ei pitäisi olla näin jyrkkä kanta.

Hän sanoi, että niitä halutessani saan, mutta niiden käyttö vaatii mm. ultra-seurantaa joka kuukausi. Ymmärtääkseni monisikiöraskaus-riskin takia. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Hyvä juttu sambarella että varasit ajan. Yleensä tämän alan ihmiset on melko ymmärtäväisiä, minulla on ainakin vain hyviä kokemuksia. Ja kyllähän clomien aikaankin voi yrittää pudottaa painoa, vaikka se vaikeaa onkin. Toivottavasti saat toivomasi lääkkeet, minulle ainakin clomit ovat olleet oikea ratkaisu :)

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat